Vervuild kunstraat

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door szx2js » wo 27 jul 2016, 14:06

Na een paar broedronden verdwijnt het verschijnsel van hagelschot en ontstaan er vanzelf weer mooie platen gesloten broed. Het ligt dus bij mij niet aan de was zelf, maar aan het gebruikte oplosmiddel. Ik gebruik al jaren mijn eigen was, waarvan ik kunstraat laat produceren bij verschillende producenten. Dit jaar voor het eerst last van hagelschot op de nieuwe kunstraat ramen. Maar nogmaals het is van voorbijgaande aard.

Ik wil een testje doen met 2 vellen kunstraat in het zelfde volk op Dadant, 1 raam schoon geborsteld onder de kraan en het andere vel zonder schoonmaken.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Primus » wo 27 jul 2016, 15:54

szx2js schreef:Na een paar broedronden verdwijnt het verschijnsel van hagelschot en ontstaan er vanzelf weer mooie platen gesloten broed. Het ligt dus bij mij niet aan de was zelf, maar aan het gebruikte oplosmiddel. Ik gebruik al jaren mijn eigen was, waarvan ik kunstraat laat produceren bij verschillende producenten. Dit jaar voor het eerst last van hagelschot op de nieuwe kunstraat ramen. Maar nogmaals het is van voorbijgaande aard.

Ik wil een testje doen met 2 vellen kunstraat in het zelfde volk op Dadant, 1 raam schoon geborsteld onder de kraan en het andere vel zonder schoonmaken.


Ben jij daar zeker van dat je uw eigen was terugkrijgt???

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 27 jul 2016, 16:58

Steve_Delannoye schreef:Ik ben halfweg. Nu alles smelten, dat worden veel kaarsjes
Zou toch enkele raten bewaren in de diepvries.
Mocht er alsnog onderzoek plaats kunnen vinden dan is er materiaal aanwezig.
Alles opruimen is dus niet aan te bevelen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door tomer » wo 27 jul 2016, 16:58

szx2js schreef:Na een paar broedronden verdwijnt het verschijnsel van hagelschot en ontstaan er vanzelf weer mooie platen gesloten broed. Het ligt dus bij mij niet aan de was zelf, maar aan het gebruikte oplosmiddel.
Hagelschot veroorzaakt door residuen van pesticiden in de was verdwijnt ook na enkele broedronden heb ik gelezen. Het probleem is dat er momenteel bij vele mensen 50% tot zelfs 90% sterfte van de eitjes/larfjes is en geen 10% zoals bij "normaal" hagelschot. Nu kan je niet anders dan alle ramen vervangen en nieuwe waswafels geven als je ze nog sterk genoeg wil krijgen. En dan maar hopen dat die nieuwe waswafels beter zijn... :?

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Alex Mönch » wo 27 jul 2016, 18:15

szx2js schreef:Na een paar broedronden verdwijnt het verschijnsel van hagelschot en ontstaan er vanzelf weer mooie platen gesloten broed. Het ligt dus bij mij niet aan de was zelf, maar aan het gebruikte oplosmiddel. Ik gebruik al jaren mijn eigen was, waarvan ik kunstraat laat produceren bij verschillende producenten. Dit jaar voor het eerst last van hagelschot op de nieuwe kunstraat ramen. Maar nogmaals het is van voorbijgaande aard.

Ik wil een testje doen met 2 vellen kunstraat in het zelfde volk op Dadant, 1 raam schoon geborsteld onder de kraan en het andere vel zonder schoonmaken.
Het schoon spuiten van kunstraat met een douchekop heb ik al een aantal keer geopperd als mogelijke oplossing van dit probleem....wanneer je dit probleem ondervindt en er zijn al uitgebouwde ramen zonder broed van een verdachte partij kunstraat....deze uit de volken halen ,schoon spuiten ,goed uitschudden en weer terug hangen.

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » wo 27 jul 2016, 19:09

gerard.b.w.vos schreef:
Steve_Delannoye schreef:Ik ben halfweg. Nu alles smelten, dat worden veel kaarsjes
Zou toch enkele raten bewaren in de diepvries.
Mocht er alsnog onderzoek plaats kunnen vinden dan is er materiaal aanwezig.
Alles opruimen is dus niet aan te bevelen.
Er zitten twee aangetaste ramen in de diepvriezer sinds maandag meer kon er niet in.

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » wo 27 jul 2016, 19:12

Alex Mönch schreef:
szx2js schreef:Na een paar broedronden verdwijnt het verschijnsel van hagelschot en ontstaan er vanzelf weer mooie platen gesloten broed. Het ligt dus bij mij niet aan de was zelf, maar aan het gebruikte oplosmiddel. Ik gebruik al jaren mijn eigen was, waarvan ik kunstraat laat produceren bij verschillende producenten. Dit jaar voor het eerst last van hagelschot op de nieuwe kunstraat ramen. Maar nogmaals het is van voorbijgaande aard.

Ik wil een testje doen met 2 vellen kunstraat in het zelfde volk op Dadant, 1 raam schoon geborsteld onder de kraan en het andere vel zonder schoonmaken.
Het schoon spuiten van kunstraat met een douchekop heb ik al een aantal keer geopperd als mogelijke oplossing van dit probleem....wanneer je dit probleem ondervindt en er zijn al uitgebouwde ramen zonder broed van een verdachte partij kunstraat....deze uit de volken halen ,schoon spuiten ,goed uitschudden en weer terug hangen.
Sorry Alex maar mijn volken zijn ondertussen zo verzwakt dat ik ga voor 100 procent zekerheid.
Bij mij is het dus niet van voorbijgaande aard. Na enkele broedronden zijn er misschien 20 procent larven ipv 10 maar daar ben ik niks mee.

Ik ben deze morgen gaan shoppen in Calais. Afbeelding

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Alex Mönch » wo 27 jul 2016, 20:09

Steve ik snap wel dat er paniek is,maar als er daadwerkelijk een dermate zware vervuiling van de was zelf zou zijn,zou ik toch echt een veel groter uitvals-percentage verwachten.
En niet clusters van gesloten broed,waar niks mee aan de hand schijnt te zijn.

Bij een verontreiniging van de was zelf:deze is vloeibaar voor het persen en wordt door het persen uitgespreid over de mal,waardoor er nogmaals een verdere vermenging zou optreden.Dus menging niet alleen tijdens het smelten van de was,maar ook nog eens tijdens het persen.

Ik hou het nog steeds op een oppervlakte verontreiniging....mogelijk met een sterk alkalisch residu van vloeibare zeep of soda.
Een dergelijk residu spoel je er zo af.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Alex Mönch » wo 27 jul 2016, 20:29

Of er een sterk alkalisch residu op de kunstraat zit,zou je kunnen testen door gedestilleerd water op de kunstraat te brengen...dit water dan met een schone tandenborstel over het kunstraat borstelen... opzuigen met de pipet en dan even laten testen bij een aquarium zaak....kijken wat de PH is....boven de 7 alkalisch

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: RE: Re: Vervuild kunstraat

Bericht door Steve_Delannoye » wo 27 jul 2016, 20:45

Alex Mönch schreef:Steve ik snap wel dat er paniek is,maar als er daadwerkelijk een dermate zware vervuiling van de was zelf zou zijn,zou ik toch echt een veel groter uitvals-percentage verwachten.
En niet clusters van gesloten broed,waar niks mee aan de hand schijnt te zijn.

Bij een verontreiniging van de was zelf:deze is vloeibaar voor het persen en wordt door het persen uitgespreid over de mal,waardoor er nogmaals een verdere vermenging zou optreden.Dus menging niet alleen tijdens het smelten van de was,maar ook nog eens tijdens het persen.

Ik hou het nog steeds op een oppervlakte verontreiniging....mogelijk met een sterk alkalisch residu van vloeibare zeep of soda.
Een dergelijk residu spoel je er zo af.
uploadfromtaptalk1469643706678.jpg
uploadfromtaptalk1469643695407.jpg
uploadfromtaptalk1469643688364.jpg
Waar zie jij clusters broed waar niks mee aan de hand is Alex? Ik zie ze niet!
Nog groter percentage? Is 90% niet genoeg? Als een koningin een hagelschotpatroon heeft van 20% wordt ze vaak naar de eeuwige drachtvelden gestuurd.

En neem het volgende niet persoonlijk,ik weet dat je het goed bedoeld, maar ik heb het een beetje gehad met die opmerking hier op het forum en elders van mensen die deze zaak minimaliseren of weglachen. Ik zit al sedert begin juni in de problemen. Als beginnend imker twijfel je niet meteen aan de kunstraat die je koopt. Je twijfelt vooral aan jezelf,je kennis,je inschattingsvermogen. Ik mis ervaring, zocht hulp op het forum en kreeg geen antwoord. Ik heb het net afgeschuimd over alles wat met bijenziekten te maken heeft zonder resultaat enkele wat slapeloze uren als gevolg. Tot Anton kwam met die verlossende foto.

Ik denk dat iedereen die deze raat in zijn kasten heeft de ernst er wel van inziet. Degene die het geluk hebben dit probleem niet te kennen,kunnen het waarschijnlijk moeilijk inschatten en komen dan af met 'beetje' hagelschot of problemen met zelfgesmolten was of zoals nog iemand anders is er een mirakel gebeurd, plots hebben we allemaal varroatolerante bijen JOEPI, waar zit de Konvib trouwens in dit hele verhaal?

Sorry ik moest dit even ventileren. Ik wil niemand tegen de schenen schoppen, hoogstens eens goed wakker schudden.
Laatst gewijzigd door Steve_Delannoye op wo 27 jul 2016, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 38 gasten