Is een cremer het geld waard?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
MarcoVII
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 18:44
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Is een cremer het geld waard?

Bericht door MarcoVII » ma 15 aug 2016, 21:07

Beste collega imkers

Ik vroeg me af of een automatische honingcremer het geld waard is tov het roeren met boormachine en roerspiralen, en het een beter resultaat geeft of als het enkel de moeite en tijd uitspaart?
Maw blijft de honing langer zacht met een cremer dan met een boormachine?
Ik roer 2x per dag 5min met een spiraalboor..

(Gelieve enkel te reageren als u de persoonlijke ervaring heeft :D )

Alvast bedankt
Vaes Marco

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Is een cremer het geld waard?

Bericht door m.kolsters. » di 16 aug 2016, 19:29

Ik roer 3 maal per dag 5 min. en al jaren en dat 15 dagen lang.
Tinus Kolsters

MarcoVII
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 18:44
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Is een cremer het geld waard?

Bericht door MarcoVII » di 16 aug 2016, 21:41

Beste kolster
Sorry ma dat is niet echt wat ik vraag :D
Als ik nu bijvoorbeeld koolzaat of fruithoning de eerste paar dagen 2x 5min mix met een spiraalboor en na een poosje wanneer de cristalisatie begind 3x 5min dan bekom ik een zachte creme honing die na een maand of 4 alsnog hard begind te worden..

De vraag is nu of dit met cremers die in in de handel rond de 1000euro zitten het zelfde resultaat geeft en alleen de tijd en moeite uitspaart of als de honing dan effictief langer zacht blijfd?

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Is een cremer het geld waard?

Bericht door m.kolsters. » wo 17 aug 2016, 13:42

Dat is het niet roeren doe je aan een gesloten niet met tussen pozen.
Wat ik doe is de honing laten kristalliseren en dan vloeibaar maken en dan roeren en een potje klaver honing er in (enten )
Maar ja weer meer werk.
Tinus Kolsters

Stephan
Berichten: 143
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Is een cremer het geld waard?

Bericht door Stephan » wo 17 aug 2016, 19:38

m.kolsters. schreef:Dat is het niet roeren doe je aan een gesloten niet met tussen pozen.
Wat ik doe is de honing laten kristalliseren en dan vloeibaar maken en dan roeren en een potje klaver honing er in (enten )
Maar ja weer meer werk.
Dat enten doe je toch voor dat je eigen honing is gekristaliseerd?
Tenminste, zo is het mij worden geleerd.
Op deze manier zal je eigen honing kristaliseren met fijne kristallen zoals je ent honing ..(klaver of koolzaad)

En roeren ... roeren en roeren ...zodat je eigenlijk de kristallen kapot roert.

Wat is het voordeel dat je je eigen honing eerst laat kristaliseren??
Kom je daarna je honing weer aan het filteren om alle kristallen eruit te krijgen....anders heeft enten zo weinig zin... :?:

MarcoVII
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 18:44
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Is een cremer het geld waard?

Bericht door MarcoVII » wo 17 aug 2016, 21:09

Je honing blijfd na het hersmelten langer vloeibaar. Maar het het proces zal altijd invloed hebben op de aanwezige enzemen in de honing als je het goed doet mss in mindere maten maar toch niet mijn persoonlijke voorkeur van werkwijze,,

Maar dit is nog steeds mijn vraag niet :naughty: ik wil geen vloeibare honing maar creme honing.. is hier niemand met een automatische cremer??

smile
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 15:13
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Is een cremer het geld waard?

Bericht door smile » za 08 okt 2016, 11:07

Door het weer vloeibaar maken van honing door verwarming, stijgt o.a. het hmf (hydroxymethhylfurfural), een van de parameters voor de kwaliteit van honing. Voordeel van een automatische creamer zijn vooral het gemak, honing erin en binnen enkele dagen is het proces afgerond. Diverse klanten van de Imkershop :wink: gebruiken met veel plezier een van de oplossingen van de Imkershop zoals deze honingcreamer. Ik kan wel eens vragen of een van de gebruikers een review wil schrijven. Er zijn overigens ook goedkopere oplossingen zoals deze, maar hier zou je zelf een tijdklokje tussen moeten zetten en iets van een afdekking... of eentje met verwarming geïntegreerd. Bij de eerstgenoemde zal met een tijdklok een interval ingesteld moeten worden. De creamhoningvaten zijn relatief prijzig omdat deze een goede sterke motor nodig hebben om de honing rustig maar krachtig te kunnen roeren.

Uiteindelijk denk ik dat je zelf de vraag moet beantwoorden of hij het geld waard is. Dit zal af hangen van hoeveel tijd besteed jij er nu aan? En hoe vaak doe je het? En wat ben je in de toekomst van plan?

MarcoVII
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 18:44
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Is een cremer het geld waard?

Bericht door MarcoVII » za 08 okt 2016, 11:33

op het moment doe ik het gewoon met een boormachine en roerstaaf smorgens en savonds een paar min en in het weekeind roer ik smiddags ook even.
dat gaat prima zo, maar vroeg me gwn af of de kwaliteit ook beter zou zijn met de creamer of als het enkel de tijd uitspaart want in dat laatste geval ga ik gewoon verder zoals het nu gaat :) maar uit je reactie begrijp ik dat het vooral om het gemak gaat?
Mvg
Marco

smile
Berichten: 109
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 15:13
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Is een cremer het geld waard?

Bericht door smile » za 08 okt 2016, 23:01

Uiteindelijk denk ik dat de honing kwaliteit ook omhoog gaat. Dit omdat het product sneller klaar is door de frequentie 45 min stilstaan en 15 min roeren. De wordt de honing maar kortstondig blootgesteld aan de lucht/vocht (honing trekt vocht aan en dat wil je er juist niet in hebben). En e.a. is goed afgedekt met acrylglas. Maar het is een enorme investering ten opzichte van een spiraal en boormachine. Naarmate je meer honing verwerkt wordt het natuurlijk interessanter.

Ik vind het overigens wel een machtig mooie machine!

karlos
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 aug 2017, 21:33
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): carnica
Locatie: brugge
Contacteer:

Re: Is een cremer het geld waard?

Bericht door karlos » di 14 jul 2020, 21:07

Hallo
Even dit oude topic opnieuw bovenhalen.
Heeft er iemand goede ervaringen met zo'n automatische roermachine/Cremer?
Ook ik roer en verkrijg wel even creme honing, die zoals TS aangeeft na enkele maanden hard wordt.
Ik had dit niet als ik gekristaliseerde honing zacht maakte en roerde. Maar dit is dus heel wat extra werk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten