Alternatief wassmelten

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Alternatief wassmelten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 jan 2017, 15:25

Ik zit al een tijd te denken om mijn elektrische stoomwassmelter niet meer te gebruiken en op de stand mijn was te smelten. Was is een geklieder en ik wil dat niet meer thuis.
Ik zit ook te denken om de ramen in een grote ketel onder te dompelen en de bovengekomen was af te laten koelen of af te scheppen. Dit kan op gas, elektra (een goed kookplaat??) of op een houtgestookte 'kachel'. Wie heeft hier ervaring mee?

Vr. gr.
JP

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Alternatief wassmelten

Bericht door ErikS » ma 23 jan 2017, 16:22

jawel!

Enige praktijk ervaring opgedaan en daarna heb ik een stoomwassmelter gebouwd. ;-)

Mijn bezwaren.
- Je hebt een grote ketel bijna kokend water. Blijft een gevaar (in mijn geval een vrij smalle ketel) van omvallen en jezelf verbranden.
- Je hangt voortdurend met je hoofd in de damp.
- opwarmen duurt een kleine half uur voor 40 liter, ga je naar een echt groot vat heb je een zware dompelaar nodig, even checken wat de zekeringen aankunnen en zeker niet werken met (deels) opgerolde verlengkabels......
- ramen til je eruit door de waslaag op het water, ramen zijn dus met laag was bedekt, veel schrapen en krassen.
- ramen hebben de neiging te drijven, dus uittillen en terugzetten om de andere kant te laten smelten.
- Het spat en wordt altijd glad om de plek waar je staat, in mijn geval een betonnen vloer. Bijenwas van beton schrapen.....
- Kreeg er niet echt tempo in. Mijn stoomsmelter is 5x sneller.
- continu handschoenen aan en nog geirriteerde handen na afloop, eigenlijk licht verbrand. Na een uur of wat was dit weer weg overigens. Dit valt in de categorie "wordt je hard van".

Afscheppen is een goed plan, al had ik wel heel veel rommel in de was (larven en stijfmeel), meteen in een zeef scheppen en regelmatig zeef schoon maken.

grtz

erik.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Alternatief wassmelten

Bericht door JackC » ma 23 jan 2017, 17:02

Sinds 2 jaar smelt ik mijn was inderdaad buiten: grote pan met laagje regenwater; de was breek ik uit de ramen. Voorheen deed ik de hele ramen in de ketel maar dan krijg je inderdaad zoals Eric aangeeft een laagje was op het hout dat er moeilijk af te krijgen is. Campinggas eronder en als de boel heet is door een grof vergiet. Daarna nogmaals opwarmen met schoon regenwater en door doekje zeven. Geen rommel binnen en het gaat redelijk snel.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alternatief wassmelten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 jan 2017, 17:25

- continu handschoenen aan en nog geirriteerde handen na afloop, eigenlijk licht verbrand. Na een uur of wat was dit weer weg overigens. Dit valt in de categorie "wordt je hard van".
:( :(
JP

Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Alternatief wassmelten

Bericht door Frank Olde Daalhuis » ma 23 jan 2017, 18:55

Kun je je elektrische stoomwassmelter niet gebruiken op de stand? (Omdat je een alternatief op elektra zoekt) Je zou ook middels een gaspit stoom op kunnen wekken toch? Ben je wat mobieler..

Of zoek je meer een alternatieve werkwijze?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

sulmann212
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 13 apr 2014, 21:45
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): C en B
Locatie: Zuidoost Drenthe
Contacteer:

Re: Alternatief wassmelten

Bericht door sulmann212 » ma 23 jan 2017, 20:10

Maak een zonne was smelter kun je zo groot maken als je wil je legt de was erin en kunt gaan en staan waar je wil

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alternatief wassmelten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 jan 2017, 20:59

Kun je je elektrische stoomwassmelter niet gebruiken op de stand?
Mijn stand ligt in een bos zonder elektra en stromend water en gas, maar ik zou er elektra kunnen vragen aan de buurman (= bedrijf) 50? meter verderop. Ik kan goed met mijn buurman opschieten, dus die zou dat mss wel willen. Ik zou er dan een metertje tussen kunnen doen en netjes de stroom kunnen betalen. Ik zou dan ook de ramen kunnen logen of kunnen uitkoken zoals Hennie dit doet.

vr. gr.
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Alternatief wassmelten

Bericht door Hans van der Post. » ma 23 jan 2017, 21:40

Dit wordt een dure kabel! Je kunt die vijftig meter niet met een simpel verlengsnoer overbruggen.
Bij die afstand speelt de dikte van de koperdraad een grote rol. Je hebt grote verliezen bij een te dunne draad.
Is het niet simpeler om bij je buurman de was smelter tijdelijk neer te zetten
!Hans.

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Alternatief wassmelten

Bericht door Primus » ma 23 jan 2017, 22:42

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Kun je je elektrische stoomwassmelter niet gebruiken op de stand?
Mijn stand ligt in een bos zonder elektra en stromend water en gas, maar ik zou er elektra kunnen vragen aan de buurman (= bedrijf) 50? meter verderop. Ik kan goed met mijn buurman opschieten, dus die zou dat mss wel willen. Ik zou er dan een metertje tussen kunnen doen en netjes de stroom kunnen betalen. Ik zou dan ook de ramen kunnen logen of kunnen uitkoken zoals Hennie dit doet.

vr. gr.
Ik zou een goeie stroomgenerator kopen, dikwijls koopjes te doen op online veiling Jorisco.

MVG CP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Alternatief wassmelten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 23 jan 2017, 23:04

Dit wordt een dure kabel! Je kunt die vijftig meter niet met een simpel verlengsnoer overbruggen.
Bij die afstand speelt de dikte van de koperdraad een grote rol. Je hebt grote verliezen bij een te dunne draad.
Is het niet simpeler om bij je buurman de was smelter tijdelijk neer te zetten

:(

Vrees ook ervoor.

Goede tip Cyriel!
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten