Kasten: Hout of kunststof

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Kasten: Hout of kunststof

Bericht door oldtimer » ma 09 okt 2017, 23:58

Uiteraard ieder zijn ding, maar niet schoonmaken kan ik doodeenvoudig niet.

Ook ik heb wel wat kunststof kastjes, Kielers en dat soort kleine "hulpmiddelen". Die dompel ik elk jaar in een sterke soda oplossing maar je ziet nauwelijks dat ze er schoner op worden.

Voor de verkoop van kunststof kasten wordt over het algemeen direct aangevoerd dat ze goed isoleren en ligt in gewicht zijn.
Allemaal waar, maar voor mij geen reden genoeg over te stappen van hout op kunststof/hardschuim kasten.
Mijn houten kasten van 22 a 24mm dik met flinke isolatie in de deksel isoleren prima. Bovendien leg ik in de winter een plaat isolatie materiaal op de kasten. Kasten wegbrengen naar dracht doe ik niet, dus hoef niet met mijn kasten te slepen, waardoor voor mij hout prima te doen is.

Al mijn kasten, zo'n 70 stuks zijn gemaakt van Douglas of Lariks. Ik koop ruwe planken, schaaf deze in de vandiktebank en lijm de planken aan elkaar met lamellos en zo ontstaat de bijenkast.

Voorheen schilderde ik mijn kasten in een leuk kleurtje. Op de voor vocht en nattigheid ideale plekken, bijvoorbeeld aan de onderkant van de kast, komt geen verf, dus rot de kast aan de onderkant weg. Mijn kasten staan niet in een stal maar in weer en wind.

Het reinigen en conserveren doe ik in hete paraffine.
Eens per jaar stook ik mijn paraffine bak op naar 120 graden Celsius en dompel daar mijn kasten in voor een minuut of 10.
Het kost wat gas en je bent een lange dag van de straat, daarna zijn de kasten weer brandschoon en kunnen er weer een jaar of twee jaar tegen.

Deze discussie heb ik gestart omdat ik graag zou willen weten of er verband is tussen het schoonhouden van bijenkasten en sterfte.
Met andere woorden: Sterven er meer volken in kunststof kasten dan in houten kasten, of andersom?

Als er nog mensen zijn die wat paraffine of "foute" was te koop hebben, heb ik graag een PB.
Uiteraard behandel ik mijn volken tegen Varoa maar maak daar geen obsessie van.
Wintersterfte heb ik niet, en als het eens voorkomt was het te verwachten maar dat noem ik dan geen wintersterfte maar een te zwak volk, en dat is dan mijn eigen fout.
Alexander (Lex)

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kasten: Hout of kunststof

Bericht door Dirk Blanken » di 24 okt 2017, 18:43

Sommige imkers maken het wel erg bont.
Ik verkoop in het voorjaar een paar volken en dan zie je waarmee sommige imkers aankomen.
Ik moet de nieuwe volken dan soms in zwaar bepoepte kasten zetten en dat vind ik de grens.
En dat zeg ik ze dan ook.

Ik heb kunststofkasten i.v.m. mijn rug en mooi vind ik ze niet maar verder geen onderhoud meer en ze gaan heel lang mee.
Als je nieuwe koopt moet je eerst de raamlijsten vastzetten met lange RVS schroeven dan heb je het euvel dat ze omhoogkomen niet meer.

Schoonmaken is bij normaal uitgewinterde volken minimaal nodig.
Ik treed pas op als er gepoept wordt binnen de kast, dat wordt schoon geboend met heet sodawater.
De tip om het verder schoon te maken(styropor) met een handstomer heb ik van deze topic kunnen leren.

Mensen die elke dag standaard twee keer per dag douchen met zeep hebben volgens mij ook een afwijking ze ontdoen hun huid van de nodige goede bacteriën en zijn zo kwetsbaarder voor ziektekiemen etc.

Een normaal bijenvolk heeft voldoende weerstand tegen slechte bacteriën zoals hygiëne en propolis.

Kasten onderdompelen gedurende 10 minuten in hete paraffine heeft natuurlijk een reinigende werking maar vooral een bescherming van de houten kasten als opzet.
Of het de bijen goed doet als er in die paraffine allerlei neven stoffen( stearine etc.) zitten betwijfel ik.

Groeten Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Kasten: Hout of kunststof

Bericht door m.kolsters. » zo 29 okt 2017, 16:00

In de bijen was dompelen, parafine is afval van plastic.
Of redceder hoef je niets te doen om de 2 jaar de brander er door.
Nieuwe ramen ook schoon branden.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Kasten: Hout of kunststof

Bericht door oldtimer » ma 30 okt 2017, 21:18

Paraffine is onoplosbaar in water en alcohol. Het lost op in tetrachloormethaan, benzeen, trichlooretheen, koolstofdisulfide, benzine en ether. Door smelten kan men paraffine mengen met vetten, bijenwas, stearine, enz.

Door de onoplosbaarheid onschadelijk voor de bijen.

Ook uit Wikipedia
Tegenwoordig wordt paraffine naast stearine nog veel gebruikt ter vervaardiging van kaarsen en waxinelichtjes. Ook wordt het gebruikt als omhulsel voor kaas, om uitdroging te voorkomen. Het zit dus ook om uw kaas :o
Paraffine komt voor in medicijnen tegen hielkloven (uitdroging van de voet) en sommige huidcrèmes. Dus uw vrouw smeert het waarschijnlijk ook op haar gezicht.

Restanten bijenwas gaan bij mij de parafine bak in. De hoeveelheid was in de parafine wordt daardoor steeds meer. Maar dat lijkt mij allemaal logisch.

Het idee dat het niet goed zou zijn voor het reinigen en conserveren van kasten is versterkt na de sjoemelwas affaire. Jammer! Ik blijf het op deze wijze doen, de praktijk wijst al jaren uit dat het onschadelijk is voor de bijen, ze hebben er zelfs een groot voordeel aan, namelijk een schone bacterie vrije kast zonder die afschuwelijke brandvlekken. En mijn ramen, die gaan in een ongelooflijk hete stoom wassmelter.
Alexander (Lex)

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Kasten: Hout of kunststof

Bericht door crunx » ma 30 okt 2017, 21:54

oldtimer schreef:Paraffine is onoplosbaar
Ook uit Wikipedia
Tegenwoordig wordt paraffine naast stearine nog veel gebruikt ter vervaardiging van kaarsen en waxinelichtjes. Ook wordt het gebruikt als omhulsel voor kaas, om uitdroging te voorkomen. Het zit dus ook om uw kaas :o
Dit is niet bedoeld om aan te geven of het wel of niet goed is, maar even foute informatie de wereld uit te werken.

Ik ga je nu zeggen dat de meeste, deze "paraffine kazen" nooit hebben/ kopen. Er wordt al jaren een vervangend middel op grote schaal gebruikt.
Ga voor de gein maar eens na, als jij een kaas in hebt gekocht en je moet het buitenste verwijderen dat is niet de structuur van paraffine; het is een stuk harder. Daarnaast heb je nog een lading kazen die niet eens een "harde buitenkant" hebben. De zo genoemde "zachte kazen".

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten