Kasten: Hout of kunststof

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Kasten: Hout of kunststof

Bericht door oldtimer » ma 24 jul 2017, 21:58

Imkers.

Ik zou graag een discussie op gang willen zien komen over het gebruik van bijenkasten.
Graag zou ik de ervaringen in dit topic zien over de voor en nadelen ten aanzien van het overwinteren, maar wat ik eigenlijk belangrijker vind is de ervaringen met de gebruikte kasten ten opzichte van ziektes cq het overleven van volken.

De voor/nadelen van piepschuim/hardschuim kasten is bekend, maar hoe maak je die uiteindelijk schoon, of maakt u uw kasten nooit schoon.
Weegt die isolatie waarde en het gewicht van de schuimkasten op tegen de vervuiling op den duur? (dood gaan van volken)
Hoe zit het eigenlijk met het verlies van volken in piepschuim kasten ten opzichte van houten kasten. is daar ooit een onderzoek naar gedaan?

Hoe maakt u uw houten kasten schoon als een kast leegkomt.
Ik heb het natuurlijk voornamelijk over de binnenkant van de kasten.
Het gaat mij dan met name om ontstane of achterblijvende bacteriën, of ter voorkoming van het ontstaan van bacteriën.

Is er los van de handel, een onafhankelijk onderzoek naar gedaan en wat was de uitkomst?

Wie vind dit een belangrijk item.

Ik ben gewoon Imker, heb niet de wijsheid in pacht en zal over een paar weken als deze discussie leuk op gang komt, schrijven waarin ik Imker en wat ik met mijn kasten doe aan onderhoud en hygiëne, want om het onderhoud en hygiëne, en de daarmee samenhangende overlevingskansen op de lange duur van de volken, daar gaat het om.
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kasten: Hout of kunststof

Bericht door tomer » ma 24 jul 2017, 22:52

Ik heb zelf 1 piepschuim zesramer. Isoleert goed en het volk dat erin zat was sterk de winter uitgekomen. De prijs is ook een voordeel, net als het gewicht. Toch heb ik de voorkeur voor houten kasten. Hout is een natuurlijk product waar je gemakkelijker mee kan knutselen en is uiteindelijk duurzamer. Piepschuim is sneller kapot als je het stoot en spechten zitten er zo door (zie foto).
Oude houten kasten kan je gemakkelijk schoonkrabben en met een gasbrander uitbranden om volledig te ontsmetten.
Bijlagen
2017-03-11 17.57.56.jpg

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kasten: Hout of kunststof

Bericht door Teake de Jong » di 25 jul 2017, 11:16

Ik heb 1 Segeberger kast en de rest is van red cedar.
Qua gewicht verschillen ze niet zoveel en over gevoeligheid betreffende vatbaarheid voor ziekte kiemen daar heb ik geen verstand c.q ervaring van/mee.
Mijn voorkeur gaat uit naar de red cedar uitvoering, als ik niet naar mijn portemonai kijk :?
Het schoonmaken (krabben) gaat bij een Segeberger moeizaam en brander of fohn is natuurlijk helemaal uit den boze!
Met een stoomreiniger zal je de Segeberger wel kunnen reinigen zonder het piepschuim geweld aan te doen.

Maar een ander minpunt van de Segeberger (althans mijn ervaring) is:
Indien de dames de broed- en de honingramen aan elkaar vast bouwen, dan is de honingkamer niet eenvoudig van de broedkamer los te maken, ik heb al een paar keer gehad dat de afstandhouders compleet met ramen erin los komen en daar sta je dan met een woedend volk wat uit alle kieren tevoorschijn komt en je van alle kanten te lijf wil gaan.
Want dit gebeurt meestal als de honingkamer ook nog eens loeizwaar is en de dames er niet van gediend zijn dat ik die eraf wil halen om er een uitlaat tussen te zetten...

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

keflin
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 sep 2016, 03:12
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: rijen
Contacteer:

Re: Kasten: Hout of kunststof

Bericht door keflin » di 25 jul 2017, 11:34

IK heb zowel segeberger kasten als houten kasten.
Voordeel van de segeberger is dat ze licht zijn en daardoor dus makkelijker te verplaatsen.
Nadeel is dat de volken snel warmlopen bij verplaatsen van de kasten bij temperaturen hoger dan 20 graden (is me al 2 keer overkomen).

Voordeel houten kast is dat het een natuurlijk product is.
Nadeel is dat ze wel zwaarder zijn en dus minder bevorderlijk voor de rug.

Schoonmaken van de segeberger doe ik door middel van een hoge druk spuit en een goede sop.
Daarna gaat het stoomapparaat erin en word de kast gedurende 2 uur gestoomd.
Dit doe ik bij alle kasten gedurende het seizoen.
De honingkamers zodra ze voor de laatste keer zijn afgenomen.
De broedkamers nadat ik het volk op 1 bak heb teruggezet gaat de eerste.
Na de behandeling en bij een hogere temperatuur van 16 graden zet ik het volk uit de ene kamer over in de schoongemaakte kamer.
Daarna ondergaat bak nummer 2 dezelfde behandeling.
Ik heb 3 wisselbodems en deksels die ik tegelijk eenzelfde behandeling geef.
Voordat het volk dus overgaat op 2 bakken is alles een keer schoongemaakt en ontsmet.
Tijdens het seizoen worden ook alle broedramen een keer vervangen.
Bij het geven van een 2e broedkamer zitten er nieuwe ramen met kunstraat in.
Vervolgens gaat er iedere week minstens 1 raam helemaal naar de zijkant zodat alle broed uit dat raam kan uitlopen.
Is het uitgelopen dan gaat ook dit raam in de smelter.
Net zolang totdat alle ramen zijn vervangen.
Voor het gemak worden de ramen met kunstraat voorzien van een markering( jaartal ) zodat herkenbaar is welke ramen al zijn vervangen.
Na de zomerdracht vind dan de varroabehandeling plaats( mierenzuur)(darrenraat methode is dan ook al minstens 3 maal toegepast).
Hierna gaan bij mij de volken naar de balsemien.
Aangezien deze dracht echt geweldig is worden in deze periode ook nog een aantal raten vervangen die al vaak zijn bebroed.
Zelfs begin september worden dan nog raten uitgebouwd(bovenste broedkamer).
Als de volken zijn ingewinterd gaat ook nog het koninginnerooster in de stomer.

Houten kasten maak maak ik ook schoon door middel van de hoge druk en een goede sop.
Daarna ondergaat de kast een behandeling met een verfafbrander.
Binnenkant wordt goed schoongebrand.
Indien nodig krijgt ook de buitenkant dezelfde behandeling en een nieuwe laklaag.
Verder hetzelfde als bij de segeberger.

Honingkamer wordt ook na het seizoen schoongebrand.
De honingraten gaan bij mij maximaal 2 jaar mee voordat ze weer worden omgesmolten.
Verkleurde raten gaan aan het einde van het seizoen in de smelter.
Omdat ik altijd een koninginnerooster gebruik heb ik alleen onbebroede honingraten.
Als ik dan toch een bebroede honingraat heb dat gaat deze na het uitlopen van de broed in de stomer( is me 1 keer overkomen omdat het rooster verbogen was en de koningin er net door heen paste).
Na omsmelten krijgen de honingraten ook een stoombehandeling, worden ze voorzien van nieuwe kunstraat en krijgen ze ook een markering(jaartal) zodat controle op leeftijd makkelijk is.

Dit is alles bij elkaar een hoop werk, maar heeft wel geresulteerd in pas 1 dood volk (in 4 jaar tijd) op een volk aantal van 16.

Nu heb ik voldoende was om te voorzien in mijn eigen was.
Alle omgesmolten was wordt gezuiverd en opnieuw omgesmolten tot nieuwe kunstraat.
Hierbij is minimaal 25 procent van de was zegelwas.
Restwas word verkocht in brokken.
met een oldtimer in de hand, heb je veel bekijks in het land.

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Kasten: Hout of kunststof

Bericht door H.J.Booij » za 29 jul 2017, 17:53

Ff een bommetje. Bijen overleven als eeuwen zonder onze inmeng of heel beperkt. Is al dit poetsen nodig?

De allergie van kinderen neemt ook hand over hand toe omdat ze naar mijn mening niet meer vuil mogen worden.

Ik heb dit jaar mijn overtollige ramen uitgesmolten daarna in het loog en daarna hogedruk om de loog kwijt te raken (bleef maar zepig aanvoelen) en daarna nog maar een keer met de brander erover. Oh ja ook nog een paar brandplekken op mijn gezicht ivm paar spatten loog. Dit hele proces met alle rommel en gevaar van doen nooit meer. Dit moet anders.

Bodems maak ik nooit schoon dat doet een volk zelf. Kast en of bodems alleen als deze vrijkomt door een dood volk en dan met ouderwetse soda.

Is het niet TE wat we doen?

Vroeger heb ik de kasten zelf gemaakt. dadant met zwaluwstaartverbiedingen. Goede degelijke kasten kopen kost een klein fortuin. Ooit eens slecht de winter uitgekomen en toen van een collega een paar volken overgenomen. Hardschuimkasten kosten de helft en gaan heel lang mee. Tja heb je een lastige specht heb je pech of je moet een vogelnet erover hangen dan doen ze het nm. niet meer.

Wat is goed en wat is fout? Je kunt als imker bijsturen maar niet meer dan dat.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Kasten: Hout of kunststof

Bericht door AnnekeW » za 29 jul 2017, 22:28

Mijn kasten zijn van hout en ik zal ook niet snel iets anders kiezen. Ik heb ze gekregen van mijn buurman, die ze van zijn vader heeft overgenomen. Het zijn dadantkasten van red cedar en oersterk, ze moeten nu minstens een jaar of 50 zijn!!! We hebben er best al wat aan versterkt, maar dat mag ook wel op die leeftijd. De bodems hebben we wel allemaal opnieuw gemaakt. De kasten zijn inderdaad zwaar, maar worden zelden verplaatst. En aangezien er bij Dadant maar één broedkamer is, hoef je nooit de ene van de andere af te halen. Een volle honingkamer daarentegen, pffff..... maar dat is dan ook meer het gewicht van de hining en niet zozeer die van de HK zelf.
Buiten dat hout lang meegaat, zal ik nooit voor kunststof kiezen. Ik vind kunststof kasten gewoon niet mooi. Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat het goed voor bijen is om ze in een niet-ademende kast te houden. Er zijn voorbeelden genoeg van imkers die imkeren met kunststof kasten en gezonde volken hebben, maar het idee staat mij tegen. Mijn kasten hebben een volledige open gaasbodem en propolisgaas er bovenop. Daar bovenop zit een houten chaletdak met een kleine ventilatieopening. Het propolisgaas kitten ze aardig dicht, maar dat doen ze in elk geval naar eigen inzicht. De bodem kitten ze niet dicht. Dat is heel handig, want ik kan zo van onderaf zien hoe groot het volk is en hoeveel ramen ze ongeveer bezetten. Gisteren was een prachtige dag na een week regen, en ze hadden volop moeten vliegen. Toch leek het mij te rustig voor een van de kasten en ook toen ik eronder keek vond ik het verdacht leeg. Ik was dus bang dat het volk gezwermd had, maar toen ik 's avonds nog een keer keek, was hij bomvol zoals hij hoort te zijn. En vandaag vlogen ze weer volop! Met deze kasten heb ik nooit bijen buiten de kast hangen vanwege de hitte, ook al gaat het hier soms tot dik in de 30° en staan ze een deel van de dag in de zon. Ik heb tot vorig jaar plexi dekplaten en een deels open bodem gehad en daarbij hingen ze op warme dagen wel buiten.

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Kasten: Hout of kunststof

Bericht door Luuk » di 01 aug 2017, 23:34

Ik houd ook niet van kunststof. Het is toch niet natuurlijk en zometeen komen er toch plastic deeltjes los uit piepschuim of zo. Ik zeg maar wat. En ik ben bang dat ik ze gemakkelijk kapot maak. Ik werk nogal ruw. En gaan ze niet kapot met vervoeren?

Uitzondering: ik heb wel plastic bodems en plastic deksels. Die gaan langer mee hoop ik. (Nicot)

Ik maak nooit bakken schoon. En ook mijn volken gaan nauwelijks dood. Het grootste probleem wat ik heb is darrenbroedige koninginnen na de winter. Dit jaar 4 van de 30. Vond ik abnormaal veel.

Nog een bommetje: ik ben dit jaar begonnen met oude raat uitsnijden behalve de bovenste 1 centimeter. Die hang ik gewoon weer in mijn volk en dat bouwen ze uit. Scheelt veel werk, alleen ik ben nu aan het bekijken of de raten niet scheef uitgebouwd worden.

Ze kunnen dan wel ziektekiemen krijgen dus ik geef ze deze raten als er meer dan voldoende stuifmeel aanwezig is. Ik heb nog geen problemen geconstateerd.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kasten: Hout of kunststof

Bericht door Hans van der Post. » di 01 aug 2017, 23:44

citaat Luuk:
Ik maak nooit bakken schoon. En ook mijn volken gaan nauwelijks dood. Het grootste probleem wat ik heb is darrenbroedige koninginnen na de winter.
Je bestrijd ook de varroa niet?
!Hans.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Kasten: Hout of kunststof

Bericht door crunx » wo 02 aug 2017, 01:33

Heb zelf harde-kunststof kasten (geen styropor) en houten kasten;

De harde kunststofkasten zijn mooi schoon te krijgen met je kast bijtel zonder dat je beschadiging toebrengt aan de kast.
Of het nou propolis is OF bijenwas.

De cederkasten die ik heb zijn na een mooie olie behandeling natuurlijk ook een eyecatcher, dat is niet elke kunststof kast.
Hout ademt en ligt misschien dichter bij de natuur dan een kunststof kast.

Die moet je natuurlijk wel schoon branden/ soda badje geven.
Het nadeel van hout maar nog meer met styropor vind ik dat de hoekjes wel eens willen afbreken op den duur;
Want je kastbijtel heb je af en toe nodig om de etages van elkaar te halen.

Met harde-kunststof heb je hier ook geen last van.

Ik ben tot nu toe een groot voorstander van harde kunststof kasten.



Misschien moet je je zelf eens afvragen:

Wat wil ik gaan doen met m'n bijenkast? bijv. reizen of juist niet. Eyecatcher of gewoon functioneel
Wat zijn de voordelen van de kasten? bijv. lichtgewicht, hygiënisch, goedkoop
Maar boven al: Hoe sluiten mij eisen aan op de voordelen en nadelen van de kast.

Als je veel gaat reizen en ze moeten voor bestuiving zijn wil je misschien een andere kast dan wanneer je hem voor de mooi in de tuin hebt en je af en toe een paar potten honing eraf wilt halen.

Luuk
Berichten: 171
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 12:55
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Kasten: Hout of kunststof

Bericht door Luuk » wo 02 aug 2017, 16:35

Hans van der Post. schreef:citaat Luuk:
Ik maak nooit bakken schoon. En ook mijn volken gaan nauwelijks dood. Het grootste probleem wat ik heb is darrenbroedige koninginnen na de winter.
Je bestrijd ook de varroa niet?
Ja ZEKER bestrijd ik varroa, volgens Wagenings recept. En voldoende bijvoeren, minimaal 10 kg voorraad per volk in de herfst. Dat zijn de twee dingen waar ik wettisch in ben. Toen ik dat nog niet deed, had ik sterfte maar nu vrijwel niet meer.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 41 gasten