Bijenkast bouwen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Timothy.Rietmans
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 16:55
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Bijenkast bouwen

Bericht door Timothy.Rietmans » vr 24 nov 2017, 17:12

Hallo allen,

Welke gereedschap tools (welk merk etc.) gebruiken jullie om een bijenkast in elkaar te bouwen?
Ik heb momenteel echt niets in huis en zit te neuzen op deze pagina https://www.conrad.nl/nl/gereedschap-we ... s-t07.html, maar ik weet niet zo goed van welk merk ik het beste alles kan aanschaffen. Aanraders? :be8:

Bedankt alvast,

Timothy

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 797
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Bijenkast bouwen

Bericht door Erick » vr 24 nov 2017, 19:00

Je kan beter naar een "doe het zelf" zaak gaan zij zullen goedkoper zijn en kunnen je direkt advies geven.
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Bijenkast bouwen

Bericht door peter-koi » vr 24 nov 2017, 19:33

Rij eens langs Hornbach daar hebben ze alles,ook het hout om een kast te maken.

Groet Peter

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Bijenkast bouwen

Bericht door oldtimer » vr 24 nov 2017, 22:25

Vraag jezelf af hoeveel jaar je nog bijenkasten gaat maken.

Het is meestal een run van x aantal kasten en dan ben je voor een flink aantal jaren klaar, of je moet je hobby er van gaan maken.

Koop redelijk goedkoop gereedschap. Koop het merk wat bij je portemonnee past. Ik heb dure goeie merken gehad die ook plotseling kapot gingen binnen de tijd dat dit nog niet zou mogen. Kijk op Coolblue bijvoorbeeld voor een schroefmachine, ik heb er onlangs nog weer een nieuwe Makita gekocht voor niet al teveel geld.
Een advies daarin: als het weinig kost heb je ook weinig. Alle waar naar z'n geld en als je een dikke portemonnee zou hebben zou je wel kasten kopen, denk ik dan maar, dus doe het rustig aan met je aankopen. Koop het via internet, mijn ervaring is dat dit goedkoper is.

De vraag is ook, koop je ruw of koop je kant en klaar op maat gezaagde planken.
Allemaal zaken die je jezelf moet afvragen.

Denk ook na hoe je de kasten gaat maken, schroef je de planken zo koud tegen elkaar of zaag je half hout of andere moeilijke verbindingen :mrgreen:
Gebruik je planken die je aan elkaar gaat lijmen, ga je dan lamellos gebruiken, want dan is een lamello machine een noodzaak.
Gebruik in ieder geval Bison bruislijm, dus die lijm waar je handen pikzwart van worden als je eraan bent blijven hangen. :lol:

Het is handig, als je je kasten zelf maakt, en je wilt dat een beetje nauwkeurig doen, om een mal te gebruiken waarin je de nieuwe in elkaar te schroeven kast stelt. Dus je begint met het maken van een mal, doen hoor dan zijn ze allemaal hetzelfde namelijk, en ook haaks :dance:

Welke maten kasten ga je maken.?? Goed uitzoeken! de binnen en buitenmaat.
Verdiep je vooral in de bijenruimte, daar wordt nogal licht over gedacht maar is zeer belangrijk. Dat ga je merken als je het fout hebt gedaan.

En zo is er nog wel een waslijst, maar wil je niet ontmoedigen. Keulen en Aken zijn tenslotte ook niet in één dag gebouwd :lol:

Daarmee wil ik zeggen: Neem de tijd, een bijenhobby loopt over heel veel jaren, want het is leuk en ook bijenkasten zelf maken is een leuke hobby hoor.
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bijenkast bouwen

Bericht door tomer » za 25 nov 2017, 01:39

2 machines zijn het belangrijkst om zelf bijenkasten te maken: een tafelzaag en een schroefboormachine.
De vraag is, hoeveel geld wil je eraan geven? Er zijn goedkope merken en er zijn dure merken. De goedkoopste merken zou ik niet aanraden (tenzij je eenmalig iets wil maken), maar het hoeft ook niet het allerduurste te zijn. Als je planken exact op maat wil zagen, halfhoutverbindingen, sponningverbindingen wil maken enz, dan heb je een goede tafelzaag nodig die je op de mm kan afstellen. Dan is het eenvoudig werken en je kan er eigenlijk bijna alles mee doen. Zelf heb ik een Dewalt DW745 gekocht bij Coolblue. Zeer goed materiaal, ben er echt tevreden over. Het kan mss goedkoper, bvb Bosch, maar ik zou toch iets degelijks kopen, zodat het vele jaren dienst kan doen. Al koop je je planken volledig op maat gezaagd, je zal toch altijd ergens nog een tafelzaag voor kunnen gebruiken. Bvb voor een nieuwe vliegplank, extra honingkamer, nieuwe dekplank.
En een goed schroefboormachine zal je ook nodig hebben om alles vast te schroeven (best met inox schroeven). De Bosch PSR 14,4 Li-2 is prijs/kwaliteit goed materiaal.

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Bijenkast bouwen

Bericht door peter h » zo 26 nov 2017, 10:33

Toen ik mijn kasten maakte had ik alleen een boor/schroefmachien een potlood een hamer en winkelhaak. Het hout werd gezaagd in de houtzagerij.
gr. Peter

Timothy.Rietmans
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 16:55
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Bijenkast bouwen

Bericht door Timothy.Rietmans » ma 27 nov 2017, 15:03

Hartstikke bedankt allemaal, hier kan ik zeker mee verder! :be2:

Timothy

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Bijenkast bouwen

Bericht door Freek » wo 29 nov 2017, 20:11

Je kan bijv multiplex of betonplex kasten zoals gezegd ook maken zonder tafelcirkelzaag door "hout op maat" te kopen.
Je kan die plaatmaterialen zelf trouwens ook goed zagen met een handcirkelzaag langs een lengte staal (offset van de zaag dan mee rekenen).
Dat gaat eigenlijk bijna net zo nauwkeurig als een dure tafelzaag en nauwkeuriger dan een goedkope tafelzaag (omdat zagen langs een lengte staal altijd kaarsrecht gaat en met een goedkope tafelzaag de geleider niet zo stijf is dat het zagen kaarsrecht gaat)
Een mal maken is een goed idee.
Multiplex of betonplex Kasten zonder schroeven in elkaar lijmen met een kit als pattex powerfix ook (krijg je geen inwatering en gaat het materiaal lang mee). De bouwsnelheid is dan wel lager enkele broed of honingkamers per dag afhankelijk van de hoeveelheid lijmtangen die je hebt, per bak heb je 4 nodig.

Freek

jochenb
Berichten: 40
Lid geworden op: di 03 mar 2015, 21:23
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Bijenkast bouwen

Bericht door jochenb » wo 13 dec 2017, 15:08

Hoihoi,

Ik maak ook alles zelf,
wel met isolatie, dit om de t°-verschillen wat op te vangen.

hierdoor zijn mijn platen dunner, maar de stukjes laat ik verzagen.
Zelf maak ik de kaders maar schiet alles samen in plaats van vijzen.
Dus compressor, schieter voor nagels en tafelzaag (bosch) gebruik ik het vaakst.
Daarnaast rolmeter, potlood, en dat is het denk ik

Timothy.Rietmans
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 16:55
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Bijenkast bouwen

Bericht door Timothy.Rietmans » vr 15 dec 2017, 14:16

jochenb schreef:Hoihoi,

Ik maak ook alles zelf,
wel met isolatie, dit om de t°-verschillen wat op te vangen.

hierdoor zijn mijn platen dunner, maar de stukjes laat ik verzagen.
Zelf maak ik de kaders maar schiet alles samen in plaats van vijzen.
Dus compressor, schieter voor nagels en tafelzaag (bosch) gebruik ik het vaakst.
Daarnaast rolmeter, potlood, en dat is het denk ik
Super goede tips! :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten