Waardeloze Segeberger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Waardeloze Segeberger

Bericht door Bart de Coo » do 03 mei 2018, 22:03

IMG_6695.JPG
IMG_6694.JPG
Besten,

De afgelopen paar jaar heb ik wegens omstandigheden een tweetal volkjes onderhouden in waar-de-loze Segebergers. Ik ben nu bezig met de verhuizing naar een spaarkast.

Waar zal ik eens beginnen om uit te leggen wat een kreng dit is?

1. Er zitten geen afstandrepen in, maar de raampjes hebben verdikkingen en ze liggen plat op een richel. Het gevolg is dat de raampjes muurvast aan elkaar en aan de kast worden gemetseld. Daardoor moet ik met veel kracht een zakmes tussen twee raampjes drijven om ze los te krijgen van elkaar. Bij het sluiten van de kast plet ik veel bijen op de richel en tussen de verdikkingen van de raampjes. Door de grote hoeveelheden propolis, worden de raampjes als het ware ook wat breder, waardoor het heel lastig wordt om het laatste raampje er weer in te krijgen.

2. Het gaat om een of andere Duitse maat. Deze raampjes hebben nauwelijks oortjes, waardoor je ze bijna niet kunt beetpakken.

3. De kast heeft rondom aan de bovenkant een opstaande rand. Daar kruipen de bijen massaal overheen natuurlijk. Je moet erg veel rook gebruiken om de bijen weer terug te krijgen, zodat je de boel weer kunt afsluiten.

4. Onder de raampjes zit een zeer grote ruimte tot aan de gaasbodem, minstens een decimeter. Daardoor gaan de bijen schots en scheef allemaal darrenraat onderaan de raampjes bouwen.

5. De afstand van de bovenlatten tot aan het moerrooster is te groot. Daardoor krijg je veel braamraat en duurt het erg lang voordat de bijen erdoorheen willen kruipen de honingkamer in.

Meer nadelen weet ik even niet. Wat een vreselijk kreng zeg. Je snapt dat ik weinig ervaring met Segebergers heb. Begrijp ik dat de Nederlandse Segebergers aan al deze bezwaren tegemoet komen? Ze hebben hopelijk afstandrepen en Nederlandse raampjes met fatsoenlijke oortjes. Blijf je zitten met die ellendige opstaande rand en die enorme ruimte onder de raampjes en die rare afstand tussen bovenlatten en rooster.

Ik ben wel nieuwsgierig naar een hartstoctelijk pleidooi vóór de Nederlandse Segeberger. Voordat ik eraan begin, moet er namelijk veel gebeuren...

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Waardeloze Segeberger

Bericht door oldtimer » do 03 mei 2018, 23:54

Goeie argumenten om er geen te kopen.

Vind het hoe dan ook vreselijke kasten, die grote piepschuim dingen.
Het enige voordeel is dat ze niets wegen.
Alexander (Lex)

poost
Berichten: 52
Lid geworden op: za 30 jul 2016, 09:09
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): 14 carnica, 2 bastaard
Locatie: wormerveer
Contacteer:

Re: Waardeloze Segeberger

Bericht door poost » vr 04 mei 2018, 20:06

ik imker ook met segeberger kasten en ben best tevreden, bij een hoogbodem hoort een lattenrooster zodat de bijen niet naar beneden kunnen bouwen, mogelijk heb je dat vergeten te plaatsen.
ook hebben mijn segebergerkasten normale afstandsregels , deze kan je zelfplaatsen .Doe je dat niet en leg je je ramen zo op het piepscuim vraag je om deze problemen.
Mogelijk zijn je kasten niet compleet

joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Waardeloze Segeberger

Bericht door joostY79 » za 05 mei 2018, 06:41

ik heb zelf in de broedkamers ijzeren latjes ipv afstandhouders, je kkan dan 1-2 raampjes uitnemen en dan door het schuiven wat sneller inspecteren. Mijn bijen kitten ze nergens vast, wellicht is de kast te krap gebouwd, en is er onvoldoende rekening gehouden met de bijenruimte waardoor ze de kleine opening maar vol gaan kitten met propolis?

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: Waardeloze Segeberger

Bericht door peter h » za 05 mei 2018, 07:18

Bij mij voldoet de segeberger primma. Zoals boven vermeld kast niet kompleet. Ik werk met simplex ramen.
gr. Peter

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Waardeloze Segeberger

Bericht door FrancA » za 05 mei 2018, 18:25

Segeberger voldoet bij mij ook prima.. ..soms met wat aanpassingen.
Wat mij betreft komt alleen een Segeberger bodem type 'Gaasbodem' in aanmerking voor gebruik.
Heb je een ander type Segeberger bodem? Bouw 'm om :) : viewtopic.php?f=7&t=28638&p=174643#p174643
Normaalgesproken werkt het gemakkelijker met afstandrepen, zeker als een bijenvolk wat al te enthousiast aan het 'kitten' slaat.
Het probleem met de vastegekitte ramen lijkt mij niet zozeer aan de Segeberger te liggen, maar idd aan een ongelukkige combi van materialen en een wat al te enthousiast kittend bijenvolk.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Waardeloze Segeberger

Bericht door Primus » za 05 mei 2018, 19:54

Ik heb 3 jaar 5 Segerbergerkasten die aangepast waren voor Simplex ramen gehad. Het was eigenlijk niet te doen, ondanks dat de bijenruimte gerespecteerd was plakten ze alles aan mekaar zodat als je de bovenste bak probeerde op te tillen de onderste ramen ook al mee naar omhoog kwamen, gewoon niet te doen en heb de kasten allemaal terug van de hand gedaan. Met andere woorden voor mij waren het rommelkasten. Als ik dan vergelijk met mijn eigenbouw Simplex dan wrik ik de bovenbak even los en draai dan meteen een halve slag en ze gaan dan vanzelf van mekaar want de kunststof kasten kun je niet draaien met die opzetrand er rond.
Geef mij maar gewoon houten kasten.

MVG CP

H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Waardeloze Segeberger

Bericht door H.J.Booij » za 05 mei 2018, 22:22

beste mensen,

er worden door diverse bedrijven passende segebergers geleverd die rondom goed passen. Ik imker nu met segeberger al zo'n 16 jaar. De eerste inderdaad waren de maten bij de zijlatten niet goed en bij hoge dracht veel braamraat.

Ik imker nu al weer zo'n 12 jaar met aangepaste segebergers direct door leverancier en geen enkel probleem meer ondervonden. Dit is de dacht ik kast door ed pietersen (?) gemodificeerd. Nu totaal geen probleem meer met braamraat ed.
Eigen kasten aanpassen zou ik niet doen tenzij je heel handig bent en dan exact goede maatvoering krijgt. Anders geef een 25 euro uit per bak en je hebt weer heel veel lol in je hobby.

mvgr

Hilko

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Waardeloze Segeberger

Bericht door GerritenMonika » wo 09 mei 2018, 10:58

Ik ervaar zelf ook geen problemen met de segebergers, vind het prima kasten.
Je moet natuurlijk wel alle materialen hebben om ze goed te kunnen gebruiken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten