Vitrinekast bouwen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » do 08 nov 2018, 01:36

Naar het voorbeeld van de prachtige grote glazen demonstratiekasten van Semar, Astrid Schoots en ook Bmans, zou ik er ook zo eentje willen bouwen. Enige tips? Ik dacht hoe groter hoe beter, dan bouwen ze niet meteen alles vast aan de glazen wanden. Dus broedbak formaat Dadant 12 of groter. Belangrijk is een bodem om de mijtenval te kunnen monitoren en evt oxaalzuur te verdampen en een luik langs waar je de zwermdoppen aan de onderkant van de raten kan weghalen, om toch niet te snel zwermen kwijt te zijn. Aan de bovenzijde zou ik willen werken met uitneembare latten, zoals bij een TBH, om oude raten te kunnen vernieuwen. Maar dan met een mogelijkheid om op de vitrinekast een honingkamer te zetten, zodat er beneden voldoende ruimte voor broed blijft. Dus misschien dadant bovenlatten met wegneembare spacers ertussen, of gewoon ruimte tussen en boven de latten en dan een dekplank.Tips zijn welkom!
viewtopic.php?f=7&t=28947&hilit=Vitrinekast

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Astrid Schoots » za 10 nov 2018, 20:09

Hoi Tomer, ja een mooi klusje voor de winter!
Een paar kleine dingen: Heb je al overwogen om de zijwanden schuin ipv recht of haaks te maken, net als bij een toplattenkast? In een hoek van ±26 graden, dan bouwen ze nauwelijks vast. Maar het is zo mooi en goed te zien hoe de bijen alles doen, dat je nauwelijks de behoefte hebt om er ramen uit te tillen (dus rechte wanden kan ook); evt doppen kan je aan de onderkant wegbreken via een luikje van onder. Bij ongedeelde bouwruimte en geordende vrije bouw is de kans nl. heel klein dat de doppen verspreid worden aangezet, de bijen zullen ze eerder mooi onder aan de stomper wordende raat bouwen, helemaal volgens het boekje.
De ramen vernieuwen kan je gewoon doen door wegsnijden, vgl met een korf.
En: een honingbak erop, waarom zou je? Zo doorbreek je de eenheid van het nest - en je wilt juist een demokast om te kijken hoe bijen in feite leven en bouwen denk ik ;-) Maar mijn ervaring is ook dat een glazen kast veel voer vraagt (dus laat ze hun honing houden), de warmtehuishouding is toch minder ideaal. Ik ving dat deels op door de kast niet overdreven groot te maken, en door de glazen wanden van buiten af te dekken, vooral tegen invallend licht. Warmte-isolatie is eigenlijk geen punt want bijen zijn meesters in klimaatbeheersing, ik zag ze in de winter ook gewoon dicht op de tros kruipen en elk voorjaar weer goed uitwinteren - maar toch twijfel ik.. waarom doen bijen het doorgaans zoveel beter in een dikke bijenklos of holle boom!
Afijn, zomaar wat opmerkingen, ga het allemaal zelf uitvinden en uitproberen, goed kijken naar de bijen!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » za 10 nov 2018, 20:43

Bedankt voor de opmerkingen Astrid. Heb je mss ook wat foto's van jouw kast met schuine wanden? Ik denk dat ik voor de gemakkelijkheid ga beginnen met rechte wanden. :) Als je er geen honingkamer op zet, raakt de kast dan niet snel overvol met honing? Of moet de vitrinekast daarom best extra groot worden gebouwd?
Als er 80 kilo honing in moet passen... :think:
Wanneer ze uiteindelijk toch willen zwermen, laat je de voorzwerm dan afkomen? En dan doppen weghalen wanneer er een tuter is om te voorkomen dat de kast leegzwermt?
Er zullen nog wel vragen komen...

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Astrid Schoots » za 10 nov 2018, 21:24

De schuin gesneden glasplaten liggen al zo'n 15 jaar te wachten.. ik heb het nooit meer afgemaakt omdat de platen toch wat klein leken en omdat de kasten met de rechte wanden redelijk voldeden. Maar neem gewoon de maten van een gemiddelde toplattenkast (topbarhive) dan zit je goed.
Tachtig kilo honing? in wat voor dracht-eldorado leef jij?! (ik woon op schraal platteland met mais en gras en eiken..) Maar geen zorg, de bijen zullen hun nestgrootte en fourageergedrag aanpassen aan de ideale nestinhoud (40 liter) - weliswaar met broedbeperking en/of zwermen, maar dat is dan hun keuze. Als dat zwermen qua omgeving geen probleem is, waarom zou je de bijen dat niet gunnen? Hier vis ik de zwermen steeds uit de meidoornhaag, gaat prima. En inderdaad, de (meeste ;-) doppen kan je daarna onder van de raten eraf plukken, door het luikje heen (ook handig om de ruiten af en toe schoon te vegen of om te voeren). Let wel, deze werkwijze kan ik me permitteren omdat de bijen hier vrij zijn, in mijn vorige woonplaats was dat lastiger.
Je vroeg wat foto's, ik heb alleen wat oude wazige kiekjes (ik ben nu meer bezig met filmen in de bijenklos e.d. zie youtube), maar misschien kan je er je voordeel mee doen.
Bijlagen
P1090044.jpg
de zonwering ligt opgevouwen onder de golfplaat
P1080941.jpg
detail van luikje achterin, en bijenbrug naar voerbakje
15 1edop.jpg
jong volk, eerste jaar, eerste dop

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » za 10 nov 2018, 23:21

Ja qua drachtgebied kan ik hier zeker niet klagen. Het was nu wel een topjaar: veel voorjaarshoning, enorm veel acacia en ook de zomerhoning viel goed mee, ondanks de droogte. Samen bijna 80 kilo per volk. :whistle: Ik heb 1 juli de laatste keer geslingerd en daarna hebben ze nog bladhoning gehaald.
Zwermen zijn wondermooi om te beleven, maar dat moeten er toch niet teveel zijn (buren). Mooie kast is dat en prachtig hoe ze bouwen! Is dat ongeveer dubbele broedkamer formaat? Hangen de raten aan uitneembare latten?

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Astrid Schoots » zo 11 nov 2018, 15:32

Buren vinden zwermen ook vaak mooi, vooral als het goed 'begeleid' is met een potje honing en toelichting. Nou, je hebt honing genoeg ;-)
Formaat: iets kleiner dan dubbele BK, ook iets smaller (deze is 10 raam 35 mm h.o.h., ik heb ook 9-raams, gaat prima), met uitneembare latten.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » di 13 nov 2018, 02:24

De vitrinekast (prototype 1) is al grotendeels af, er moet nog wel glas in komen. De buitenafmetingen zijn 50×50×85, zonder bodem en dak. Er passen 11-12 ramen/latten in. Ik twijfel nog wat ik nu zou doen:
Bij een lattensysteem gebruikt men normaal latten van 35 mm (tegen elkaar geschoven), maar stel dat ik standaard kamijzers installeer en de latten van 25 mm breed dus 37 mm hart op hart hangen (zoals in een gewone kast), dat zal ook wel ok zijn zeker?
Zo hou ik spaties tussen de latten zodat er toch een mogelijkheid is om een HK op te zetten. (Of een plank met omgekeerde bokalen voor raathoning in potten). En zo kunnen de latten met raat er ook gemakkelijker worden uitgehaald, denk ik toch (zonder dat ze met propolis vastgekit worden).

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Astrid Schoots » di 13 nov 2018, 15:11

Ik zou kiezen voor 35 mm hart op hart, dat is immers de (broed)afstand die de bijen prefereren.
Dat je vervolgens in een HK de 38 mm aanhoudt is echt geen probleem, de bijen weten er wel raad mee. (In natuurbouw is de broedruimte meestal op 35 mm en waaieren de honingramen/spekraten breder uit).
Latten lastig loskrijgen door propolis vastkitten? Welnee, elke schroevendraaier krijgt alles fijntjes los!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » di 13 nov 2018, 21:18

Sorry Astrid, het is toch 37 mm geworden. Ik heb geen ervaring met toplatten en vind die kamijzers eigenlijk wel gemakkelijk: alles hangt altijd exact juist op zijn plaats en de bijen kunnen onder, boven en tussen de latten. Zou die 2 mm veel verschil maken (warmtehuishouding/wildbouw enz)? Ik kan het eventueel nog wel aanpassen, ze verkopen ook kamijzers van 35 mm hart op hart. Ik dacht zo, tussen de toplatten komt toch een randje propolis, zodat die latten uiteindelijk ook 37 mm van elkaar hangen :D
Dit was eigenlijk nog maar een prototype, maar ik ben er toch al tevreden van. Bij de volgende kast zal ik een afstand van 35 mm gebruiken en nog wat verbeterpuntjes. Misschien iets minder hoog? Ik heb nu dezelfde hoogte genomen als een dadant broedbak met 3 honingkamers (84 cm).
Ik had behalve de honingkamer en de voermogelijkheid nog een andere reden gevonden om ruimte tussen de latten te laten: zo kan er een volk verenigd worden door een kast boven op te zetten indien versterking nodig in de vitrinekast. En vooral omgekeerd, wanneer er ooit een tijd komt dat de raten oud zijn en moeten weggehaald worden, kan er een broedbak op met koninginnenrooster ertussen zodat 3 weken later het broed in de vitrinekast is uitgelopen (de koningin dan wel bovenaan zetten). Het is maar een idee...
Het glas ga ik gewoon met enkele latjes vastzetten tussen de kaders, zodat het er indien nodig gemakkelijk kan worden uitgehaald. Zou bvb kunnen vervangen worden met multiplex panelen wanneer de kast moet verhuisd worden.
Er moeten nog een aantal dingen afgewerkt worden: bodemschuif, dekplank, dak, luikje achteraan, lijnolie/verf en het glas natuurlijk.
De kast is volledig gebouwd met afvalhout uit de container. Hier enkele foto's van hoe het er nu uit ziet:
Bijlagen
PB130038.JPG
PB130046.JPG
PB130019.JPG
Aan de achterkant komt nog een schuif in de bodem.
PB130022.JPG
De latten zijn 28 mm breed en 2 cm dik.
PB130033.JPG
Onderkant van de latten met een gleufje om een stukje kunstraat in te smelten.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » wo 14 nov 2018, 01:07

Nog bijkomende vraagjes ivm de latten... Ik zou niet willen dat er een zware raat van de lat afscheurt en naar beneden valt. Wordt de raat steviger vastgebouwd wanneer de onderkant van de lat driehoekig gezaagd wordt? Of is dat enkel om op de punt te laten bouwen en dus onnodig met een stukje ingesmolten kunstraat in de gleuf? Eventueel de onderkant van de latten ruwer maken, nu zijn ze tamelijk glad gezaagd? Verticale versteviging (stokje) in het midden van de lat?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten