Vitrinekast bouwen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » di 28 mei 2019, 18:50

Er zullen idd weinig mijten in zitten, maar omdat ze nu broedloos zijn is het wel gemakkelijker om binnen bvb 10 dagen te behandelen met oxaalzuur verdampen dan in juli met andere producten zoals mierenzuur. De andere volken behandel ik de eerste week van juli, na het broedloos maken. Dat is maar 3-4 weken verschil.

Lippe

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Lippe » wo 29 mei 2019, 15:33

Het is maar hoeveel werk je je op de hals wilt halen. Je verwijderd toch ook al dat darrenraatje wanneer het gesloten is. Dat lijkt mijns inziens al ruim voldoende. Persoonlijk had ik niks gedaan, behalve de zomerbehandeling medio/eind juli als de honing eraf is.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » zo 02 jun 2019, 14:20

Ik dacht vandaag het raampje gesloten darrenbroed te verwijderen. Blijkbaar hebben zij alle larven opgeruimd en de raat met honing/suikerwater gevuld. Ook goed...Ondertussen hebben ze al enkele raten van 25 cm lengte gebouwd. Ik heb ze er niet uitgehaald om te kijken of er eitjes te zien zijn. De latten met raat heb ik na het wegnemen van het miniraampje tegen elkaar geschoven.
Ik ga ze nu niet met oxaalzuur behandelen.
Bijlagen
image-2019-06-02 (1).jpg
image-2019-06-02.jpg

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » di 04 jun 2019, 15:20

Ik zag dat ze 1 raat wat scheef begonnen te bouwen. Het is wel de bedoeling dat ik de raten er later nog kan uitnemen indien nodig. Dus even wat gecorrigeerd door het wat rechter te buigen. Ik zag eitjes en toevallig ook de koningin. Ik heb ze een gekleurd stipje gegeven, dat kan later altijd nuttig zijn.
Er is al op 9 latten raat gebouwd.
Bijlagen
image-2019-06-04.jpg

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » do 06 jun 2019, 15:52

Ik hoop dat jullie het niet erg vinden als ik af en toe eens foto's post van de bijen in de vitrinekast.
Door te kijken door het glas heb ik al veel mogen waarnemen. Ik wist bvb niet dat een tros hol is vanbinnen, met een "schil" van een aantal bijen dik, terwijl er vanbinnen druk gewerkt wordt. Ik zag dat ze nu nog een soort beschermd net vormen volledig rondom de raten, 1 bij dik, door de pootjes aan elkaar te haken. Of misschien om alles op te meten?
Ook de zogenaamde "Housel position" van de raat, waarbij de Y die doorheen de cellen te zien is naar boven zou gericht zijn bekeken van de buitenkant van het broednest, klopt in dit geval niet.
De bijen hebben wel veel oranje strepen, bastaarden met wat buckfast genen?
Bijlagen
image-2019-06-06 (2).jpg
image-2019-06-06 (1).jpg

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Astrid Schoots » do 06 jun 2019, 16:28

Ik hoop dat jullie het niet erg vinden als ik af en toe eens foto's post van de bijen in de vitrinekast
Ik vind het erg leuk
Ik wist bvb niet dat een tros hol is vanbinnen, met een "schil" van een aantal bijen dik, terwijl er vanbinnen druk gewerkt wordt.
ja de tros kan vele vormen aannemen, zie ook deze afbeelding van een tros in koude of warmte, met dikke of dunne schil, rustende of actieve bijen en temperatuurregulatie met ventilatiekanalen
temp.regulatie tros.png
temp.regulatie tros.png (276.78 KiB) 5442 keer bekeken
soort beschermd net vormen volledig rondom de raten, 1 bij dik, door de pootjes aan elkaar te haken. Of misschien om alles op te meten?
Het opmeten van de woonholte gebeurt in een vroeger stadium (vooral door de scouts?), bij het keuren en daarna betrekken van een nieuwe woonholte. Wat jij ziet is denk ik eerder de wasaanvoer op de bouwplaats van de waszwetende bijen, bij elke raat een eigen bouwketting. Spannende waarnemingen!
Als je het leuk vindt: bouwkettingen vanaf ±4:50 https://www.youtube.com/watch?v=Dn30GHNoZC0&t
(de toelichtende tekst is misschien wat simpel, maar is bedoeld ook voor niet-imkers :) )

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » do 06 jun 2019, 17:46

Ik leer bij!
Er staat soms wel wat condens op het glas... het water loopt naar beneden en komt dan tussen glas en houten latje terecht. Ik had misschien kanaaltjes moeten voorzien in de hoeken onderaan het glas om het water te laten wegvloeien.
Een ander probleempje is de weerkaatsing van het licht: moeilijk om foto's te nemen met dat glas :)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » do 13 jun 2019, 21:09

Er is al raat gebouwd aan 11 van de 11 latten. Aan de achterkant wordt er al tegen het glas gebouwd... Ik hoef de raten er eigenlijk niet meteen uit te halen, dus ik laat het maar zo. De honingkamer staat er enkel op om af en toe een bokaaltje met suikerwater te kunnen voeren.
Bijlagen
image-2019-06-13.jpg
image-2019-06-13 (1).jpg
image-2019-06-13 (2).jpg

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » ma 17 jun 2019, 16:50

Toch maar eens de latten met raat eruit genomen om te controleren of er gesloten werksterraat te zien is (ik zag via het glas enkel wat darrenbroed).
In het midden hangen 6 raten met mooi werksterbroed, daarnaast aan elke kant 1 raam darrenbroed en dan 1-2 ramen stuifmeel en eten. Ook aan de achterkant van de 2 middelste ramen is darrenbroed te zien. Ik had niet gedacht dat een gezwermd volk nu nog darren zou maken.
Bijlagen
Raat 8.jpg
Raat 7.jpg

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Astrid Schoots » di 18 jun 2019, 20:47

(...) om te controleren of er gesloten werksterraat te zien is (ik zag via het glas enkel wat darrenbroed).
In het midden hangen 6 raten met mooi werksterbroed, daarnaast aan elke kant 1 raam darrenbroed en dan 1-2 ramen stuifmeel en eten.
Kortom, een modelvolk. Zo doen bijen dat dus, darrenbroed aan de randen van het nest.
Dus daarvoor hoef je een volk ook al niet meer open te maken ;-)
Ik had niet gedacht dat een gezwermd volk nu nog darren zou maken.
Bij een flinke en vroege zwerm vaak wel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten