Vitrinekast bouwen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Hans van der Post. » do 15 aug 2019, 09:57

tomer schreef:
wo 14 aug 2019, 21:55
Ze moeten dus meer voer hebben dan een volk in een houten kast, maar als je moet schatten, is dat dan ongeveer 2x zoveel, 3x zoveel...?
Ik heb de voorbije weken eerst enkele liters suikerwater gegeven in jampot hoeveelheden om ze te stimuleren tot bouwen. Ondertussen ook al 14 kg siroop gegeven...enkele celletjes achteraan zijn nu gevuld met voer, maar niet veel meer dan ervoor. Kantramen zijn nog steeds helemaal leeg. Sinds vandaag zie ik wel dat ze opnieuw aan het bouwen zijn: nieuwe witte raat komt tevoorschijn tussen de bijen...
Ik heb jaren een vitrine gehad ze slaan aan de buitenkant van de raten geen voer op wel aan de binnenkant van die raat.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » vr 06 sep 2019, 07:50

Ik heb er ondertussen al zeker 20 kg siroop ingekapt, maar zie van aan de buitenkant nog steeds helemaal niets van voedsel zitten, niet aan de zijkanten en niet in de cellen aan de achterkant.
Dus ofwel zitten de ramen enkel bovenaan en in het midden vol eten, ofwel hebben ze nog niet genoeg omdat ze veel voedsel verbruiken, of bvb door stille roverij? Alleszins, de kast zit wel mooi vol bijen, zie foto van de voorkant.
Ik heb de plastic panelen vervangen door OSB platen voor de winter, met tussen glas en OSB 1 cm isolatie. Ben benieuwd of ze nu wel voedsel zullen opslaan aan de zijkanten. Als ik het voedsel zie zitten, hoef ik me niet ongerust te maken :)
Ik ga de buitenste ramen (de enige die niet zijn vastgebouwd) er toch eens even uitnemen om te kijken wat er op de ramen ernaast zit.
Bijlagen
20190905_180853.jpg
20190905_184940.jpg

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door G,A3. » wo 11 sep 2019, 21:43

Mijn ervaring is als je een broedbak(en) hebt met de voor en achterzijde dubbel glas zo'n broedbak minder snel uitgebouwd wordt. Misschien door wat meer condensvorming of te veel daglicht?

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door bee-tree » wo 11 sep 2019, 23:27

Je inspanningen zijn meer dan dubbel beloond.
De bijen hebben voorbeeldig raten gebouwd,
alsof ze een schietlood hebben gebruikt.
De raten lijken spekraten, zo dik en wit zijn ze. Petje af voor Tomer. Zj. :b10:

P.S. Is OSB watervast spaan(der)plaat ?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » do 12 sep 2019, 00:19

Echt watervast niet denk ik, maar de kast staat beschut tegen de regen.
Door de isolatie en OSB platen komt er nu geen condens meer op het glas en gaat er minder warmte verloren. Ik heb het aangepast zodat de platen afneembaar zijn, zonder dat ze telkens moeten losgeschroefd worden.
Een aantal dagen geleden heb ik eens gekeken en de binnenkant van de buitenste raten is gevuld met voer, net als de buitenkant van het 2de en het voorlaatste raam.
Tussen de raten kijken is moeilijk: tegen het glas wordt er gepropoliseerd en bovenaan tussen de latten is het dichtgebouwd met was.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » do 07 nov 2019, 14:08

Er liggen vrij veel bijen op de bodem van de kast. De meeste leven nog, maar zijn traag en onderkoeld. Volgens mij zijn het bijen die van de tros gevallen zijn of gaan vliegen zijn en niet meer naar boven geraken via de koude wanden.
Er zijn ook redelijk wat bijen met misvormde vleugels die geruimd worden... :(
Ik heb de dagelijkse natuurlijke mijtenval zien stijgen van weinig mijten begin augustus naar 5-10 begin september en naar 40-50 eind oktober. Ik hoop dat ze het zullen overleven.
Daarom 10 dagen geleden al eens oxaalzuur verdampt. Er zijn ondertussen 2000 mijten gevallen.
Via het glas kan je mooi zien hoe de oxaalzuurkristallen smelten en dan de hele kast vullen met mist.
De bijen blijven redelijk rustig en trekken zich terug tussen de raten. Na een kwartier trekt de mist weg en lijkt het alsof er niets gebeurd is.
In december volgt nog een behandeling wanneer ze volledig broedloos zijn.
Bijlagen
Vitrine2 (1).jpg
Vitrine.jpg

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door vdiesveld » do 07 nov 2019, 15:35

Erg leuk om steeds de verslaglegging van je vitrinekast te lezen Tomer. Ben heel benieuwd naar volgend jaar.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Astrid Schoots » vr 08 nov 2019, 19:10

@ vDiesveld: helemaal mee eens (en mooi dat je er weer bent,
ik miste je posts - vaak volhardend :wink: maar altijd verhelderend, vriendelijk en respectvol).

@ Tomer: goed dat je ook de minder vrolijke berichten deelt!
Maar wat een hoop mijten joh, misschien door de wat koelere kasttemperatuur?
Ik hoop dat dit volk er doorheen komt.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door tomer » vr 08 nov 2019, 19:50

Ook door het relatief vele darrenraat in dit volk waarschijnlijk.
Begin augustus heb ik bij dit volk 1x oxaalzuur verdampt om een idee te hebben van de besmetting.
Er vielen nadien maar 6 mijten op een hele week, dus toen viel het nog goed mee en heb ik geen verdere zomerbehandeling gegeven.
De voorbije maanden heb ik bij nog enkele volken de mijtenval enorm zien omhoog gaan.
Bij de meerderheid is het gelukkig onder controle.
Ik moet wel zeggen dat mijn omgeving dik bezaaid is met imkers en bijenvolken, dus herbesmetting/vervliegen/roverij kan ook een oorzaak zijn. Bij deze vitrinekast kan de ingang minder goed verdedigd worden dan bij een gewone kast (ingang ver van het nest).

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Vitrinekast bouwen

Bericht door Tieme » di 19 nov 2019, 08:40

HI Tomer,

Je gaf aan dat de cellen dichter bij het glas niet gevuld worden met voer. In het boek van Bretschko en Moosbeckhofer "Natürgemäse Bienenzucht" wordt uitgelegd dat bijen graag een bufferzone aanhouden langs de wanden. Vandaar dat op die plekken de raat vaker niet in gebruik is.
Ik kan me zo voorstellen dat dit hier ook speelt.

Groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten