Waarom imker jij?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.

Hoe belangrijk is het oogsten van honing? Jouw leeftijd?

Ik doe het voor de honing... bijen zijn extra. 0-30
1
3%
Ik doe het voor de honing... bijen zijn extra. 31-43
1
3%
Ik doe het voor de honing... bijen zijn extra. 44-56
2
6%
Ik doe het voor de honing... bijen zijn extra. 57-69
3
9%
Ik doe het voor de honing... bijen zijn extra. 70-99
1
3%
Ik doe het voor de bijen... honing is extra. 0-30
1
3%
Ik doe het voor de bijen... honing is extra. 31-43
10
30%
Ik doe het voor de bijen... honing is extra. 44-56
7
21%
Ik doe het voor de bijen... honing is extra. 57-69
4
12%
Ik doe het voor de bijen... honing is extra. 70-99
3
9%
 
Totaal aantal stemmen: 33

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Waarom imker jij?

Bericht door Niko » vr 26 apr 2019, 09:58

Beste imkers,

In het jaar 2018 heb ik een cursus imkeren voor beginners gevolgd en wat me opviel bij de andere deelnemers,
is dat de jongere generatie (geboren na 1980, zeg maar) om andere redenen begint met bijenhouden dan mensen met al wat meer jaren op hun teller. Dat houdt ook in dat er verschillende standpunten zijn over bijvoorbeeld het oogsten van honing, knippen van de moer, overwinteren op suikerwater, etcetera.

Vooral het belang dat men hecht aan het oogsten van honing is iets wat me interesseert. Sommigen gaan tot het uiterste voor dat extra potje honing, anderen zien het als eigendom van de bijen en oogsten enkel voor het plezier van een potje voor eigen gebruik.

GbdWeg
Berichten: 34
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 22:34
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Waarom imker jij?

Bericht door GbdWeg » vr 26 apr 2019, 10:29

Ik ben van 1984,

Ik imker voor de bijen (onder andere Apis mellifera mellifera) en als er honing afkomt is het mooi meegenomen.
Ik ben dit jaar met de cursus begonnen, om toch meer praktische ervaring op te doen.
Deze stap heb ik genomen omdat ik (moes)tuinieren ook leuk vinden en zelfvoorzienend wil worden met groeten en fruit
en omdat het veel lekkerder van smaak is.

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Waarom imker jij?

Bericht door Niko » vr 26 apr 2019, 11:08

Zelf ben ik van 1983. Binnenkort krijg ik mijn eerste twee volken, dus veel concrete ervaring heb ik nog niet. Maar ik zou vooral imkeren omdat de bijen zélf me mateloos fascineren... ik kan uren staan kijken naar het vliegverkeer aan de ingang van een bijenkast. Ik stel dus het welzijn van mijn volken centraal, en als ze een raampje honing kunnen missen is dat inderdaad mooi meegenomen.

Niko
Berichten: 32
Lid geworden op: di 05 jun 2018, 16:27
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Waarom imker jij?

Bericht door Niko » vr 26 apr 2019, 13:56

Omdat ik het interessant vind. Als je inzit met de bijenpopulatie kan je je volgens mij beter inzetten voor een tuin waar bijenvriendelijke planten en huisvesting voor solitaire bijen en hommels te vinden zijn (wat ik ook doe). Maar zelf zou ik ook imkeren als er geen honing geoogst zou kunnen worden. Die verschillende uitgangspunten zijn interessant om te horen, vind ik. Sommige imkers zien de honing als doel met de bijen als middel. En andere imkers zien de honing als iets wat erbij komt kijken. Of iets tussen die twee.

Lippe

Re: Waarom imker jij?

Bericht door Lippe » vr 26 apr 2019, 14:36

De honing is voor mij iets dat mijn hobby financiert, met name de aanschafmaterialen voor de q-teelt. Als ik ieder jaar tenminste kostendekkend ben dan vind ik het goed.
Heb eerlijk gezegd ook een hekel aan honingslingeren. Dat geklieder en het is een pens werk. Ik verkoop de honing ook liever ineens per emmer van 14kg, dan maar wat minder opbrengst.

Yama
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 19:55

Re: Waarom imker jij?

Bericht door Yama » za 27 apr 2019, 17:23

Niet alleen honing, maar ook de was en propolis vind ik mooie producten om iets mee te maken en hiermee financier ik de hobby zoveel mogelijk.
Een hobby mag geld kosten maar als het kostendekkend kan en af en toe iets extra kan kopen of kan breiden vind ik toch wel prettig.
Het zakgeld wat ik krijg van de vrouw is niet geheel toereikend zeg maar 8) 8)

E slegh
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 28 jun 2017, 16:48
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard en buckfast
Contacteer:

Re: Waarom imker jij?

Bericht door E slegh » za 27 apr 2019, 21:16

De geur, het geluid van een tevreden volk, hoe complex het is en hoeveel er te leren valt. Het samenwerken met de bijen. De verbondenheid met de seizoenen en het ecosysteem om de bijen heen. Dat is waar ik een paar jaar geleden als een blok voor ben gevallen.

Honing, propolis en was zijn een prettige bijkomstigheid. En weer een heel aanvullend spectrum aan fijne ervaringen. Maar primair gaat het voor mij over de bijen an sich.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Waarom imker jij?

Bericht door Fish » ma 29 apr 2019, 13:59

Ik denk dat anderen het veel mooier omschrijven, maar voor mij gaat het ook niet om de honing. Natuurlijk wel mooi meegenomen. Verder ben ik ook geen milieu-activist of wat dan ook hoor.

Voor mij speelt er ook een sociaal aspect, ik vind het mooi om anderen te ondersteunen met hun probleemvolken en dat soort zaken. Gezellig bij elkaar op de koffie.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Waarom imker jij?

Bericht door Tieme » ma 29 apr 2019, 14:44

Ik heb altijd een fascinatie met bijen gehad. Het is heerlijk om te kijken hoe ze af en aan vliegen, iets waarvoor ik tegenwoordig te weinig de tijd neem. De geur van een volk dat nectar indampt is fantastisch. Ik vind het proces van de koninginnenteelt ook heel mooi. De jonge koninginnen, puntgaaf na het uitlopen. Het eerste raam met eitjes, als de jonge moer begint met leggen. En dan is er het selectiewerk; Ik vind het mooi om te zien hoe volken van elkaar verschillen en hoe je daar middels selectie wat invloed op hebt. En na een jaar van kijken naar de volken en hier en daar wat meten is het leuk om in de winter de scores te vergelijken en plannen te maken voor het volgende seizoen.

kef1973
Berichten: 1
Lid geworden op: do 18 apr 2019, 20:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): buckfast
Contacteer:

Re: Waarom imker jij?

Bericht door kef1973 » ma 29 apr 2019, 21:00

Ik ben uit 1973. Ik heb het nu 2 jaar niet meer gedaan in verband met allergie van 1 van de kinderen( had 3 volken thuis staan). Nu begint het toch weer te jeuken. Ondertussen al een andere standplaats geregeld.
Ik ben begonnen om de kinderen (4) wat meer kennis met de natuur te laten maken. Ik vind de honing lekker en gebruik het ook als ruilmiddel in de vriendenkring voor kleine dingen. De reden waarom ik het ook weer wil oppakken is dat ik al dat gevlieg en gedoe geweldig interessant vind. En het imkeren leert je heel erg om te ontsressen. Hoe rustiger je zelf bent hoe minder kans op een steek. Heeft me in het begin wel menig prikje opgeleverd. Ik wil volgend jaar ook eens kijken of ik hommelvolken in de tuin kan krijgen. Ik kan ze als particulier zelf nergens kopen, iemand toevallig een idee hoe ik dat wel voor elkaar ga krijgen. Ik heb een aantal jaar geleden een volk in de spouwmuur gehad en vond het bijzonder knap hoe die dikke hommel toch iedere keer weer via dat kleine gaatje kon verdwijnen. IK heb de tuin al redelijk bijvriendelijk en wil nu ook de platte daken om gaan toveren. Ik wil op het ene dak een sedumdak en op het andere dezelfde invulling alleen dan meer met bloemen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten