Kasten niet elke week controleren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Kasten niet elke week controleren

Bericht door marc17960 » zo 12 mei 2019, 21:43

Bestaat er een bedrijfsmethode waar men niet elke week of om de max 9 dagen een controle moet doen??
Het is niet dat ik een luie imker wil worden of ben, maar de kasten zouden een 200 km ver geplaatst worden, en dan is het wekelijks controleren er net teveel aan.
Zelf had ik gedacht aan Renson en er een 2-3 tal honingzolders op te zetten zodat ze voldoende ruimte hebben.
Weet dat ze niet kunnen zwermen, en als ze zwermen kan de koningin niet mee. Als de nieuwe onbevruchte koningin wint van de oude zit ik met een onbevruchte koningin, maar deze zou ik dan bij ontdekken vrij kunnen laten voor bevruchting op stand.
De bedoeling zou zijn de kasten om de 2 - 3 weken te controleren. Het zou gaan om een enkele dracht, dus max 3 verplaatsingen, waarvan 1 tussencontrole
one whisky a day, keeps the doctor away

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Kasten niet elke week controleren

Bericht door Erick » zo 12 mei 2019, 21:54

Wat dacht je wat de darren gaan doen bij de Renson methode na een paar weken, zij kunnen niet door de roosters
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Kasten niet elke week controleren

Bericht door G,A3. » zo 12 mei 2019, 22:07

Heb een volk waarin ik vroeger weleens een paar jaar niet in gekeken heb, maar daar zitten roofmijten in en dit jaar ook nog niet open geweest.
De bijen zitten enkel in een kast met 3 broedkamers van elk 11 ramen, zonder roosters.
G,A3.
Laatst gewijzigd door G,A3. op zo 12 mei 2019, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: Kasten niet elke week controleren

Bericht door marc17960 » zo 12 mei 2019, 22:08

Wat gaan de darren dan doen??
Binnenblijven tot ik ze buiten laat
one whisky a day, keeps the doctor away

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: Kasten niet elke week controleren

Bericht door marc17960 » zo 12 mei 2019, 22:13

G,A3. schreef:Heb een volk waarin ik vroeger weleens een paar jaar niet in gekeken heb, maar daar zitten roofmijten in en dit jaar ook nog niet open geweest.
De bijen zitten enkel in een kast met 3 broedkamers van elk 11 ramen, zonder roosters.
G,A3.
Het is niet de bedoeling om een jaar niet in de kasten te kijken, alleen een uitgestelde periode van een paar weken zolang de dracht duurt
one whisky a day, keeps the doctor away

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: Kasten niet elke week controleren

Bericht door marc17960 » zo 12 mei 2019, 22:16

Erick schreef:Wat dacht je wat de darren gaan doen bij de Renson methode na een paar weken, zij kunnen niet door de roosters
Als ik een darreraat inhang bij aankomst en kom na 3 weken een controle doen ben ik 21 dagen verder en zijn de darren nog niet uitgelopen en kan ik het darreraat verwijderen, zodat ze opnieuw kunnen bouwen
one whisky a day, keeps the doctor away

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kasten niet elke week controleren

Bericht door Hans van der Post. » zo 12 mei 2019, 22:24

Mijn schema voor dit jaar: 6 april, 20 april, 4 mei, 11 mei, 18 mei, 8 juni, 22 juni, 20juli, 3 augustus, 24 augustus, 7 september.

Ja darren boven het moerrooster gaan dood of beter worden dood gehongerd.
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kasten niet elke week controleren

Bericht door Hans van der Post. » zo 12 mei 2019, 23:06

marc17960 schreef:
Hans van der Post. schreef:Mijn schema voor dit jaar: 6 april, 20 april, 4 mei, 11 mei, 18 mei, 8 juni, 22 juni, 20juli, 3 augustus, 24 augustus, 7 september.

Ja darren boven het moerrooster gaan dood of beter worden dood gehongerd.
Als er darren geboren worden zitten deze toch opgesloten met de koningin en worden toch gevoerd.
Nooit geen darren die een paar weken opgesloten zijn en daarna worden lost gelaten zien poepen?
Dit wil niet in "huis" hebben. :whistle:
Een koningin is een ander verhaal is een klein helder straaltje wat de bijen oplikken.
HM krijgt voedsel wat weinig anders achterlaat.
Darren krijgen eiwitrijke stofje toegediend wat veel achterlaat. :?
!Hans.

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: Kasten niet elke week controleren

Bericht door marc17960 » ma 13 mei 2019, 08:38

[quote="Hans van der Post."]Mijn schema voor dit jaar: 6 april, 20 april, 4 mei, 11 mei, 18 mei, 8 juni, 22 juni, 20juli, 3 augustus, 24 augustus, 7 september.

Ja darren boven het moerrooster gaan dood of beter worden dood gehongerd.



Dat kan ik begrijpen, maar bij renson kijk je normaal elke week of elke 9 dagen in de kast. Maar zoals ik reeds zij, als ik alle darrenraat snij bij elke controle zelfs na 2-3 weken gaat de overlast wat de darren maken in de kast toch veel kleiner zijn, omdat er veel minder darren zullen zijn??
Als je renson toepast heb je dit toch, want de darren kunnen alleen buiten als ze opvliegen bij een controle en kunnen ook niet meer naar binnen.
Nogmaals dit is maar gedurende 1 drachtperiode.
Op de plaats waar ik dit wil toepassen is het niet de bedoeling om de omgeving van darren te voorzien. Hier wil ik enkel en alleen honing oogsten, alleen het is ver van mijn standplaats, daarom ben ik een oplossing aan het zoeken om niet elke 9 dagen 400 km te moeten rijden. Ik weet ook wel dat er een aantal nadelen zullen zijn, zoals indien een koningin gedood wordt en een nieuwe onbevruchte komt dat deze niet direct op bruidsvlucht kan gaan, maar dit "verlies" wil ik incalculeren.
Laatst gewijzigd door oldtimer op ma 13 mei 2019, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote uit voorgaande enkele quote bijgeplakt
one whisky a day, keeps the doctor away

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kasten niet elke week controleren

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 mei 2019, 09:12

marc17960 schreef:Dat kan ik begrijpen, maar bij renson kijk je normaal elke week of elke 9 dagen in de kast. Maar zoals ik reeds zij, als ik alle darrenraat snij bij elke controle zelfs na 2-3 weken gaat de overlast wat de darren maken in de kast toch veel kleiner zijn, omdat er veel minder darren zullen zijn??
Als je renson toepast heb je dit toch, want de darren kunnen alleen buiten als ze opvliegen bij een controle en kunnen ook niet meer naar binnen.
Nogmaals dit is maar gedurende 1 drachtperiode.
Op de plaats waar ik dit wil toepassen is het niet de bedoeling om de omgeving van darren te voorzien. Hier wil ik enkel en alleen honing oogsten, alleen het is ver van mijn standplaats, daarom ben ik een oplossing aan het zoeken om niet elke 9 dagen 400 km te moeten rijden. Ik weet ook wel dat er een aantal nadelen zullen zijn, zoals indien een koningin gedood wordt en een nieuwe onbevruchte komt dat deze niet direct op bruidsvlucht kan gaan, maar dit "verlies" wil ik incalculeren.
Is bijen houden nog leuk als je 400 KM moet rijden?
Als een bijenvolk bij de Renson methode gaat zwermen is het in de begin phase niet goed gedaan.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten