Einraumbeute met combiramen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Kipenkat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 mei 2019, 17:11
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Contacteer:

Einraumbeute met combiramen

Bericht door Kipenkat » vr 24 mei 2019, 18:44

Ik ben van plan een einraumbeute te gaan maken om een nieuw volkje in te huisvesten. Maar ik vind de breedte een lastige beslissing.

Ik zit te denken aan een einraumbeute met gesegmenteerde dek plankjes omdat ik dan niet hoef te stapelen en de tijd kan nemen tijdens de controles zonder het volk te veel stress op te leveren. Ik wilde gaan werken met simplex combiramen. Deze hebben een vergelijkbaar oppervlak met de einraumbeute, met als voordeel dat simplex toplatten meer voorkomen.

Op dit forum zijn er verschillende mensen die zeer tevreden zijn over imkeren op een duhoka onder kast met honingkamers er boven. 10x duhoka komt neer op 7.75 dus 8 combiramen qua oppervlakte, dus dan zou ik zeggen dat nog 8 ramen er bij als honing opslag voldoende moet zijn, dan komen we uit op een 16 of 17 raams kast. Wat zijn jullie meningen hierover?

Dit is de uitleg van mijn huidige ontwerp,
De kast zal gemaakt worden van gebrand sls vuren hout 38x 235. In het midden op te delen en heeft aan beide kanten uitneembaar RVS bodemgaas en een uitneembare lade. De vliegopening is 1.5cm bij 12 cm en is te verkleinen door een plaatje in de gleuf te schuiven. Bovenop zou een geïsoleerd kantelbaar puntdak komen. De ramen zullen voorzien worden van gelijkzijdige driehoeken aan de achter- en bovenkant eventueel ook aan de voorkant om warbouw tegen te gaan. Onder heb ik een ruimte gelaten tussen raam en gaas van 3 cm. De oren van de ramen zou ik eventueel een klein stukje inkorten.

Wat vinden jullie ervan?
Dit is mijn huidige ontwerp,
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Einraumbeute met combiramen

Bericht door Kroese » vr 24 mei 2019, 21:27

Het nadeel van Combi =BK+HK, dat ze te hoog zijn in het voorjaar.
Je kunt er prachtig op overwinteren, maar dan idd smaller zetten, dat ze het wintervoer boven het broednest gaan opslaan en niet er naast.
Wil je van de fruitperiode oogsten, en je hebt ze al te breed staan, slaan ze alle voorjaars honing op die broedramen op, en niet op oogstbare honing ramen.
Ik heb het zelf uitgeprobeerd, en dat was voor mij de reden om op DuHoKa te gaan imkeren.
Ik winter meestal in op 1 DuHoKa Bak.
Ook zijn die hoge Combiramen nogal lange lappen, die je aan de onderkant ook met nokjes op de ramen op afstand moet houden.
Anders hangen ze scheef, en worden aan elkaar geplakt met was en soms propolis. is niet fijn om die er uit te halen.
als je grote ramen wilt zou je ook Dadant kunnen overwegen breed, en minder hoog, en wel oppervlak voor wintervolk in 1 Bak.
suc6 met denken.

Kipenkat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 mei 2019, 17:11
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Einraumbeute met combiramen

Bericht door Kipenkat » za 25 mei 2019, 10:14

Kroese schreef:Het nadeel van Combi =BK+HK, dat ze te hoog zijn in het voorjaar.
Je kunt er prachtig op overwinteren, maar dan idd smaller zetten, dat ze het wintervoer boven het broednest gaan opslaan en niet er naast.
Wil je van de fruitperiode oogsten, en je hebt ze al te breed staan, slaan ze alle voorjaars honing op die broedramen op, en niet op oogstbare honing ramen.
Ik ben niet echt geïnteresseerd in de honing, ik vind het voornamelijk een leuke hobby. Ik dacht ook dat het mooi was voor het overwinteren daarom.
Kroese schreef:Ook zijn die hoge Combiramen nogal lange lappen, die je aan de onderkant ook met nokjes op de ramen op afstand moet houden.
Anders hangen ze scheef, en worden aan elkaar geplakt met was en soms propolis. is niet fijn om die er uit te halen.
Nee het uit elkaar werken van aan elkaar geraate ramen is niet heel leuk, goede tip van die nokjes.
Kroese schreef:als je grote ramen wilt zou je ook Dadant kunnen overwegen breed, en minder hoog, en wel oppervlak voor wintervolk in 1 Bak.
suc6 met denken.
Ik ga liever juist de hoogte in dan de breedte is wat compacter en makkelijker met uitwisselbaarheid in de buurt.

Bedankt voor de ervaringsdeskundigheid :D

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Einraumbeute met combiramen

Bericht door Astrid Schoots » za 25 mei 2019, 12:18

Dag Kippenkat,
de tip van Kroese om onderaan nokjes te zetten is wel een goeie, want de hoge ramen kunnen natuurlijk makkelijker iets scheef staan onderaan, voor mij overigens het enige nadeel van deze formaten kast en raam*. Maar als je niet in slingeren geïnteresseerd bent, is dit een prachtig formaat: een mooi hoog ongedeeld broednest en altijd voldoende ruimte, zomer en winter (althans hier op ons schrale platteland).
De smalle hoge vorm lijkt op de 'oerkast' van de bijen, de holle boom. De tros eet zich winters mooi naar boven/achter toe, ik heb nooit last gehad van dat ze van het voer afraken door in de breedte opdelen van de wintertros, ook niet als het volk wat klein is uitgevallen. Terwijl ik bij de normale kasten altijd weer sluitblokken moet plaatsen om de ruimte mooi smal te houden, is dat hier nooit nodig. Ik hoef eigenlijk niets aan deze kast te doen, af en toe even van achter lichten of er genoeg voer is.

* ik had geantwoord in de veronderstelling dat je ramen ook smaller waren, maar lees nu pas goed dat je simplexbreedte wilt kiezen. Veel te breed lijkt me, in deze hoge opzet, en niet zo nodig. Mijn ramen zijn zo'n 10 cm smaller en bieden dus ruimte genoeg.
hoog smal raam met vrije bouw.jpg

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Einraumbeute met combiramen

Bericht door LWPisa » za 25 mei 2019, 14:38

Met hoge ramen, in mijn geval Dadant, plaats ik altijd een horizontale lat op 1/3 van de toplat. Ik werk met natuurbouw/pershoning en het aardige is dan dat je de honing uit kunt snijden terwijl de raat met broed aan de lat vast blijft. Ook is het steviger als de raat niet aan de zijlatten vastgroeit. Beetje het idee van "rafter beekeeping" zoals men dat doet met Apis dorsata.

L.

Kipenkat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 mei 2019, 17:11
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Einraumbeute met combiramen

Bericht door Kipenkat » zo 26 mei 2019, 09:10

Astrid Schoots schreef:Dag Kippenkat,
de tip van Kroese om onderaan nokjes te zetten is wel een goeie, want de hoge ramen kunnen natuurlijk makkelijker iets scheef staan onderaan, voor mij overigens het enige nadeel van deze formaten kast en raam*. Maar als je niet in slingeren geïnteresseerd bent, is dit een prachtig formaat: een mooi hoog ongedeeld broednest en altijd voldoende ruimte, zomer en winter (althans hier op ons schrale platteland).
De smalle hoge vorm lijkt op de 'oerkast' van de bijen, de holle boom. De tros eet zich winters mooi naar boven/achter toe, ik heb nooit last gehad van dat ze van het voer afraken door in de breedte opdelen van de wintertros, ook niet als het volk wat klein is uitgevallen. Terwijl ik bij de normale kasten altijd weer sluitblokken moet plaatsen om de ruimte mooi smal te houden, is dat hier nooit nodig. Ik hoef eigenlijk niets aan deze kast te doen, af en toe even van achter lichten of er genoeg voer is.

* ik had geantwoord in de veronderstelling dat je ramen ook smaller waren, maar lees nu pas goed dat je simplexbreedte wilt kiezen. Veel te breed lijkt me, in deze hoge opzet, en niet zo nodig. Mijn ramen zijn zo'n 10 cm smaller en bieden dus ruimte genoeg.hoog smal raam met vrije bouw.jpg
De rede om voor simplex te kiezen is dat ik dan gemakkelijker met imkers in de buurt uitwisselbaar ben. Ik zou mocht de breedte te breed blijken nog vulblokken in de vorm van een panlat in de ramen kunnen zetten
LWPisa schreef:Met hoge ramen, in mijn geval Dadant, plaats ik altijd een horizontale lat op 1/3 van de toplat. Ik werk met natuurbouw/pershoning en het aardige is dan dat je de honing uit kunt snijden terwijl de raat met broed aan de lat vast blijft. Ook is het steviger als de raat niet aan de zijlatten vastgroeit. Beetje het idee van "rafter beekeeping" zoals men dat doet met Apis dorsata.

L.
Hebben de bijen dan geen "last" van de onderbreking? Ze hoeven natuurlijk geen gat te overbruggen

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Einraumbeute met combiramen

Bericht door LWPisa » zo 26 mei 2019, 13:19

@Kipenkat: Nee, ze bouwen gewoon door en incorporeren de lat in de raat.

L

Kipenkat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 24 mei 2019, 17:11
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Einraumbeute met combiramen

Bericht door Kipenkat » do 30 mei 2019, 21:35

Einraumbeute simplex.jpeg
Dit is wat ik vorig weekend heb gemaakt. Onder het dak is ruimte om te voeren en te isoleren. Boven de raampjes is zoals bij een normale simplex kast bijenruimte. De kamer is afgedekt met eikenhouten latjes, zodat de kast in segmenten geopend kan worden. De raampjes zijn aan de onderkant voorzien van nokjes om de boel te stabiliseren. Er zit een sluitplaat bij om de kast te kunnen vergroten en verkleinen. De bodem is gemaakt van verwijderbaar varroa gaas waar een controle plank onder geschoven kan worden.
Einraumbeute varroa.jpeg
Einraumbeute raam.jpeg
Het enige verschil met normale simplex is dat ik de oren 8 millimeter heb ingekort.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Einraumbeute met combiramen

Bericht door Tieme » vr 31 mei 2019, 16:35

Ziet er mooi uit.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Einraumbeute met combiramen

Bericht door Franschman » vr 31 mei 2019, 20:02

Hier verdient Kipenkat een ‘P’erbij …> :lol:
Kippenkat dus, hij kan mooi klussen ! :clap:
Hier is een profi aan het werk. Een fantastische afwerking ook. Chapeau!

Zelf heb ik veel ervaring opgedaan met de Dadant kast weliswaar onder Franse weer- en drachtomstandigheden.
.
Een prima kast met ruimte voor mooie broedontwikkeling.
Nu ik ouder ben geworden is het hanteren van volle , grote broedkamerramen Dadant wel een punt. :(

(In de Dadant ook prettige voeropslag.)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten