Ijsbloemvorming

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Ijsbloemvorming

Bericht door tomer » zo 09 jun 2019, 19:02

Bij mijn potten lentehoning zie ik nu ijsbloemvorming...
Op zich niet zo erg, tenzij de onwetende consument er zich vragen bij stelt. Het heeft nog wel iets speciaals, maar ik denk dat ik de potten best in een weckketel hersmelt? 1 nacht op 30°C...? Volledig hersmelten, of enkel de buitenkant?
Kan ik dit in de toekomst vermijden door de potten te verwarmen vlak voor het vullen? De gevulde potten op een warmere plaats bewaren? Nog tips?
Bijlagen
image-2019-06-09.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ijsbloemvorming

Bericht door Jaap v.Popering » zo 09 jun 2019, 20:02

Ik zou deze helemaal vloeibaar maken .

Ik weet niet of deze geroerd is ? maar creme honing blijft beter .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Ijsbloemvorming

Bericht door tomer » zo 09 jun 2019, 21:03

Ja 2 weken dagelijks geroerd, maar wel nog goed vloeibaar ingepot. Is redelijk snel vast geworden, maar wel smeerbaar.
Wordt de honing na het vloeibaar maken terug even vast?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Ijsbloemvorming

Bericht door Hans van der Post. » zo 09 jun 2019, 21:38

IJsbloemvorming komt door het verschil van temperatuur van pot en te vullen honing.
Je ziet die vorming op de plaats waar de straal honing de pot raakt.
Het gebeurd niet bij iedere honingsoort.

Je moet het maar even te verwarmen het is maar een dun laagje kristallen en na enige tijd wordt dat weer gekristalliseerde honing.
!Hans.

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Ijsbloemvorming

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 10 jun 2019, 09:01

Niks mis mee en niets aan doen, iedere extra handeling van je honing geeft een waardedaling aan je product.
Consument uitleggen hoe dat komt en wat het is.
De honing waar dit voorkomt is bijna altijd voorjaarshoning met een laag vochtgehalte.
De oorzaak staat ook nog eens vermeld in het "Handboek Keuringen".
Opslag van de gevulde potten op een plek met stabiele temperatuur zonder koude wanden in de nabijheid kan het proces voorkomen.

1. Kou. Als honing een plotselinge daling van temperatuur ondergaat, krimpt de fructose en het water. De glucosekristallen niet. Waar eerst fructose en water zaten, zit nu lucht. De glucosekristallen, die rond die ruimtes met lucht zitten, slaan wit uit. Men ziet dan een homogene witte verkleuring langs de wand.

2. Doordat er lucht in de honing zit. Door het slingeren, zeven of roeren is er te veel lucht in de honing gekomen. De luchtbellen gaan alle kanten op en knappen tijdens de kristallisatie kapot. De glucosekristallen, die rond de ontstane ruimtes zitten, slaan wit uit. Langs de wand ontstaan dan onregelmatige slierten en vlekken.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ijsbloemvorming

Bericht door Jaap v.Popering » ma 10 jun 2019, 09:08

gerard.b.w.vos schreef:Niks mis mee en niets aan doen, iedere extra handeling van je honing geeft een waardedaling aan je product.
Consument uitleggen hoe dat komt en wat het is.
Daar is inderdaad niks mis mee , :o maar ik heb ooit wel klanten gehad die ik niet meer terug heb gezien .

Daar ik deze niet altijd zelf kan consumeren maak ik daar gewoon weer vloeibare honing van .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Ijsbloemvorming

Bericht door tomer » ma 10 jun 2019, 19:00

Om niet bij elke pot een uitleg te moeten geven en te riskeren dat de klanten niet meer terugkomen, zal ik de potten even verwarmen om de buitenkant terug mooi te krijgen. De weckketel kan ik instellen op bvb 35°C (?) en dan zet ik er een plastic honingemmer in, gevuld met potten honing. En dan mss een slaapzak errond ter isolatie. Hoe lang het nodig is zal ik dan wel ondervinden...
Bedankt voor de uitleg!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Ijsbloemvorming

Bericht door tomer » zo 10 nov 2019, 22:49

Om hierop terug te komen...de potten lentehoning die ik toen terug vloeibaar heb gemaakt, hebben nu een deksel dat bol staat! Het oorspronkelijke vochtgehalte was 16,5 tot 17%, maar door het terug vloeibaar maken zal er waarschijnlijk een laag met hoger vochtgehalte bovenaan de potten zijn gekomen waardoor er gisting is ontstaan. Dit ga ik dus niet meer doen. Gelukkig heb ik maar 2 dozen omgesmolten, deze zijn nu voor eigen gebruik.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Ijsbloemvorming

Bericht door Jaap v.Popering » ma 11 nov 2019, 10:32

tomer schreef:
zo 10 nov 2019, 22:49
Om hierop terug te komen...de potten lentehoning die ik toen terug vloeibaar heb gemaakt, hebben nu een deksel dat bol staat! Het oorspronkelijke vochtgehalte was 16,5 tot 17%, maar door het terug vloeibaar maken zal er waarschijnlijk een laag met hoger vochtgehalte bovenaan de potten zijn gekomen waardoor er gisting is ontstaan. Dit ga ik dus niet meer doen. Gelukkig heb ik maar 2 dozen omgesmolten, deze zijn nu voor eigen gebruik.
Ik weet het vochtgehalte van mijn honing niet , maar slinger deze als zij rijp is en heb nooit problemen ondervonden .
Ook kan ik niet bepalen op welke manier jij je honing verwarmd hebt en kan daar dan ook geen oordeel over vellen , ook niet over op welke manier daar dan het meerdere vocht in moet komen .

Ik plaats mijn gekristalliseerde honing al zo'n dertig jaar in een oude koelkast ( zie foto ) en verwarm deze met een gloeilamp van 80 of 100 wat . Het duurt 24 - 36 uur voordat mijn honing dan vloeibaar is . Na verloop van tijd gaat deze weer opnieuw kristalliseren .

Van gistende honing na verwarming heb ik nooit van gelezen of gehoord , wel is het mogelijk dat je deze te veel verhit en zij niet meer zal kristalliseren .
IMG_0225.jpg

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Ijsbloemvorming

Bericht door tomer » ma 11 nov 2019, 11:54

Ik heb toen zoveel mogelijk potten in een emmer met deksel gedaan en deze au bain marie in een weckketel gezet. Thermostaat op 35 °C, temperatuur in de emmer was geen 40°C.
Na 1 a 2 dagen was de honing terug vloeibaar. Deze is na een tijd terug gekristalliseerd en zag en proefde er normaal uit. Nu, maanden later hebben deze potten een bolle deksel, dus ik vermoed dat dit gisting is. Bij sommige potten is er blijkbaar honing via de deksel naar buiten gelopen :shock:
Zo'n pot met bolle deksel ziet er na openen wel normaal uit, honing proeft ook normaal, of toch alleszins niet slecht. Honing is gekristalliseerd, maar iets minder hard dan ervoor.
Ik verkoop mijn potten lentehoning dus liever met ijsbloemen en heb daar eigenlijk nog geen rare vragen over gekregen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten