Raatbouw vreemde vorm

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Raatbouw vreemde vorm

Bericht door oldtimer » do 08 aug 2019, 23:21

Op zich is de vorm natuurlijk niet zo gek.
Nog niet zo gek vaak gehad, maar dit jaar vaker dan voorheen. Vervelend is dit. Als ik het in vroeg stadium tref haal ik het weg. Maar broed weghalen in deze tijd vind ik niet verstandig, dus heb de vreemde uitbouw omgekeerd en tegen de kastwand gehangen. De aanbouw zit nagenoeg los van het bestaande raat, je kunt het zo omklappen.

Wie herkent dit en waarom doen bijen dit. Is er iets met de was? de watertest zegt van niet.
Het aanbod is een mooi raam met in draad ingesmolten was (Ickowich imkerhandel Fr) en vervolgens laten ze eigenlijk het aangeboden raat links liggen. Het bouwen gaat ook traag.

Waar ik met name geïnteresseerd in ben is: Heeft dit te maken met de koningin? of is het los daarvan iets wat de bijen op eigen houtje doen.
Bijlagen
Raat dubbel.jpg
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Raatbouw vreemde vorm

Bericht door gijs.v » vr 09 aug 2019, 16:31

Kennelijk hebben ze ruimte genoeg voor een extra raatje. Of willen ze een kleinere raatafstand dan jij ze aanbied?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lippe

Re: Raatbouw vreemde vorm

Bericht door Lippe » vr 09 aug 2019, 17:25

Ik heb dit 1x gehad, maar dat kwam omdat ik een raampje niet goed terug in de afstandsstrip had gedrukt. Een bijenruimte probleem door mijzelf veroorzaakt dus.
Nog geprobeerd het te verhelpen, door de raat af te snijden en de bijen opnieuw de kans te geven recht te bouwen, maar dit werd niks.
Mocht ik het nog een keer meemaken, dan gaat het raampje direct de smelter in.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Raatbouw vreemde vorm

Bericht door Hans van der Post. » za 10 aug 2019, 23:13

Lex toch krijg ik de indruk dat het sjoemel was is. Je schrijft dat het dit jaar meermalen voorkwam.
Je ziet op de foto dat de eigen gebouwde raat beter wordt bebroed. Ook al is de waterproef geen uitsluitsel geeft vertrouw ik die kunstraad niet.
!Hans.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Raatbouw vreemde vorm

Bericht door oldtimer » zo 11 aug 2019, 08:24

Dank Hans.

Zou het ook kunnen komen door TE oude was, wat al vele malen opnieuw is gesmolten, gebruikt en weer gesmolten.
De was was namelijk nogal bruin van kleur. Ik had er 100 vellen van gekocht en enkele volken doen dit, maar alleen jonge volken.
Als je het eenmaal wegbreekt houdt het op.

Die was is op en heb nu andere, mooier geel.
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten