Raatvernieuwing met de Rensonmethode

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
MvdB
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 16:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Raatvernieuwing met de Rensonmethode

Bericht door MvdB » zo 10 nov 2019, 16:02

Dag allemaal,

Ik zit met het volgende dilemma en kom er niet uit, dus vandaar dit topic.
Ik wil graag de Rensonmethode toepassen en als Rensonkamer een honingkamer gebruiken. Begin juli de broedbeperking opheffen, na het slingeren de oude Rensonkamer (honingkamer) omwisselen met de onderste broedkamer en op deze manier inwinteren. In het voorjaar de honingkamer er onderuit en later een nieuwe honingkamer erop die als rensonkamer gaat dienen. Hier komt mijn dilemma naar boven, want hoe wissel ik de oude ramen in de broedkamer om voor kunstraat (ik zou het liefst de bak in een keer omwisselen voor verse kunstraat), of werk ik steeds de oudere ramen naar de buitenkant?
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing met de Rensonmethode

Bericht door Fish » ma 11 nov 2019, 11:04

3 of 4 broedramen per jaar verwijderen bij het opheffen van je Renson wanneer de ramen nog onbelegd zijn, of bij het maken van afleggers, lijkt mij voldoende. Je hele kamer in één keer wisselen gaat niet, of je moet overwegen om met twee broedbakken te werken (bijvoorbeeld Renson op broedkamer).

Let er wel op dat je Renson meestal in april al opstart, ik weet in jouw geval niet of ze dan al een volledig nieuwe honingkamer uitgebouwd hebben. Ligt aan je bijen/volksgrootte/drachtomstandigheden. Of gebruik je de geslingerde ramen van het voorgaand jaar? Je laat ze in ieder geval flink bouwen, dit zal misschien ten koste gaan van de honingopbrengst.

MvdB
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 16:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing met de Rensonmethode

Bericht door MvdB » di 12 nov 2019, 21:52

Ik wil ze laten starten met een uitgeslingerde honingkamer van het jaar ervoor, ze kunnen dan meteen door. Ik zou de buitenste ramen uit de broedbak voor het inwinteren eruit kunnen halen en vervangen voor net uitgebouwde ramen en zo per jaar er inderdaad een paar uithalen. Als ik een hele bak wil wisselen is Renson op een broedkamer met 6 ramen en een darrenraam een goede optie.
Dank je wel voor je reactie.

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing met de Rensonmethode

Bericht door Iwe » do 14 nov 2019, 19:20

Je kan ook overwegen om te imkeren met enkel honingkamers; 3 hoogsels = 2 broedbakken. Dan haal je elk voorjaar de onderste (lege/oude ramen) in een keer weg als ze verlaten zijn, zo doe je elk jaar aan 1/3 raatvernieuwing. Een groot voordeel is het om je te beperken tot 1 raammaat.

Met vriendelijke groet,
Iwein

MvdB
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 16:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing met de Rensonmethode

Bericht door MvdB » vr 15 nov 2019, 20:25

Dat is ook nog het overwegen waard, dank je wel voor het meedenken.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing met de Rensonmethode

Bericht door marc » zo 24 nov 2019, 10:18

Imkeren met dezelfde raampjes is daarom zeer handig, zowel in broed- als honingkamer. Heeft alleen maar voordelen.
Een mooie maat daarvoor is Dadant-Blatt honingformaat of Simplex/DN broedformaat.
Na de Renson en voor de inwintering hang je alle oude ramen samen in de onderste kamer. De volgende maanden raken de onderste raampjes allemaal leeg en werkt het volk naar boven. Dikwijls kan je al voor eindejaar, na een koude week, de onderste kamer wegnemen en in wintertijd nog smelten i.p.v. in het voorjaar. Ik pas een raatvernieuwing van ongeveer 1 op 3-4 toe, dus alle 4 jaar volledig vernieuwd.
Jaarlijks is zeker overdreven, goed voor de wasproducenten natuurlijk.

MvdB
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 16:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing met de Rensonmethode

Bericht door MvdB » di 26 nov 2019, 14:39

Dank je voor je reactie Marc, één raammaat om mee te werken lijkt mij inderdaad het handigst, in mijn geval simplex.
Nog een overpeinzing; Stel dat ik met een honingkamer als Renson werk, en deze na de zomerdracht onderop zet, zou ik deze aan het eind september kunnen verwijderen? Als ik dan in de onderbak de oudste ramen naar buiten werk kan ik die bij de volgende voorjaarsinspectie verwijderen.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing met de Rensonmethode

Bericht door marc » di 26 nov 2019, 14:53

De bijen hebben een tijdje nodig om beneden alles leeg te maken/te verlaten en zullen ook pas naar boven trekken na de eerste koudere dagen.
September is daar nog te warm voor, eerder december.

In de onderkamer komen ook oudere ramen van de andere kamers, niet alleen de Rensonramen.
Bij de Rensonopbouw (april) hang je in die kamer ook kunstraatramen die niet meteen aan vervanging toe zullen zijn.
Bij ophef van de Rensonmethode (juli) zet je de nog mooie broedramen in kamer 2, zodat het broed daar verder gaat en de voedselkrans (inwintering) er rond en boven wordt gemaakt.
Als je de simpelweg de Rensonkamer met alle broed beneden zet, is de kans groter dat ze meteen in kamer 2 al gaan stockeren en de bijen langer beneden blijven 'hangen'.

MvdB
Berichten: 16
Lid geworden op: di 17 jul 2018, 16:00
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing met de Rensonmethode

Bericht door MvdB » vr 13 dec 2019, 11:12

Als ik na het opheffen van de Renson de volgorde van de kamers onveranderd laat en pas een maand later deze omwissel, loop ik dan ook het risico dat ze boven alles volzetten of wordt dit minder omdat in de onderbak al broed aanwezig is? Idealiter heb je in het voorjaar veel stuifmeel in de bovenbak zitten voor het broed.

Wim_R
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 03 jun 2020, 19:42
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Raatvernieuwing met de Rensonmethode

Bericht door Wim_R » za 19 dec 2020, 11:46

Dag Mvdb, ik ben benieuwd naar jouw gekozen methode dit jaar. Hoe heb je het nu aangepakt? Wil je dit delen? Zeker benieuwd om jouw bevindingen te kennen.
Dank
Vg

Wim


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten