Is imkeren nu beter?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door tomer » ma 16 dec 2019, 21:34

Dat zijn cijfers uit de Verenigde Staten...dus niet noodzakelijk relevant voor Nederland/België. Ze gaan daar helemaal anders om met bijen en de middelen die ze gebruiken zullen ook niet allemaal dezelfde zijn.
Doodsoorzaak kan natuurlijk vanalles zijn, maar ik ga ervan uit dat het meestal gerelateerd is aan mijten en virussen.
Mijten kunnen resistent worden tegen oa thymol producten en andere bestrijdingsmiddelen, maar voor zover ik weet niet tegen zuren als oxaalzuur en mierenzuur. Dus ik weet niet of het wel altijd de sterkste mijten zijn die overleven. Eerder de mijten die toevallig meer verstopt zaten, bvb in het aanwezige broed.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door JanvdR » ma 16 dec 2019, 21:47

Ik heb dit topic eigenlijk niet geopend om het over de varroamijt te hebben. Het schijnt echter onvermijdelijk te zijn dat de mijt toch ter sprake komt. Die rot mijten spelen een belangrijke rol in het hedendaagse imkeren. Ik denk met Iwe mee. Die laatste mijten zijn de sterksten en/of de slimsten. Zij laten zien wat ze kunnen. Zij zullen hun eigenschappen doorgeven aan volgende generaties waarvan steeds sterkere mijten overleven. Tja, uiteindelijk gaat het bijenvolk dat belegerd wordt dood en leggen die sterke mijten het loodje, ware het niet dat ze met een bijentaxi meegevlogen zijn naar een ander volk. Het kan haast niet anders of er gaat een evenwicht gevonden worden. Hoeveel bijen en mijten het ook kost.
Het is zo dat de bestrijding van de mijten, bij welke methode dan ook, de mijten eigenlijk alleen maar sterker maakt. We zijn tijdens de bestrijding van de mijten eigenlijk bezig sterkere mijten te kweken. De mijten zullen ons dankbaar zijn. Trouwens Iwe, je laatste zin laat bij mij wel een fraai beeld achter. Goed gevonden.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door JanvdR » ma 16 dec 2019, 21:52

tomer schreef:
ma 16 dec 2019, 21:34
Dat zijn cijfers uit de Verenigde Staten...dus niet noodzakelijk relevant voor Nederland/België. Ze gaan daar helemaal anders om met bijen en de middelen die ze gebruiken zullen ook niet allemaal dezelfde zijn.
Doodsoorzaak kan natuurlijk vanalles zijn, maar ik ga ervan uit dat het meestal gerelateerd is aan mijten en virussen.
Mijten kunnen resistent worden tegen oa thymol producten en andere bestrijdingsmiddelen, maar voor zover ik weet niet tegen zuren als oxaalzuur en mierenzuur. Dus ik weet niet of het wel altijd de sterkste mijten zijn die overleven. Eerder de mijten die toevallig meer verstopt zaten, bvb in het aanwezige broed.
Als het gaat om cijfers in de VS moet je zeker de kleine kastkever niet vergeten en in wat mindere mate in de zuidelijke staten de geafricaniseerde bij. Hoewel de hybriden die daaruit voorkomen het goed doen.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door Hans van der Post. » ma 16 dec 2019, 22:11

Om even met je aanhef van deze rubriek door te gaan: JA het gaat nu veel beter in west Europa.
Als we hier onze blik hier op houden is het minder erg dan 33% sterfte elders.
Twee keer per jaar de varroa in de kasten decimeren geeft een positief resultaat!
!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door Tieme » di 17 dec 2019, 16:19

Ik weet niet of imkeren nu of vroeger beter was. Ik draai nog niet lang genoeg mee denk ik.

Maar ik snap niet zo goed wat er nu eigenlijk beweerd wordt. Jan geeft aan dat koninginnen van de eilanden geen lokale koninginnen zijn en dat dit erg is. Maar waarom? Er zijn veel mythes over lokaal aangepast. Dat komt omdat lokaal aangepast en oorspronkelijk nog vaak door elkaar worden gehaald.

Ik stuur wel eens koninginnen naar de eilanden. Die komen dan uit Noordoost Overijssel en gaan ter paring op een kil koud Waddeneiland. Klimatologisch en qua ecosysteem is dat volgens mij allemaal lokaal. Mijn bijen zijn gewoon lokaal aangepast. Volgens mij geldt dit voor een vrij groot gebied in Noord Duitsland en Noord Nederland waar men gebruikt maakt van eilandbevruchting. Als ik KI doe is dat nog veel sterker (heel lokale darren). Ik werk niet met F1. Misschien is dat het verschil.

Bij mij blijven de darren gewoon in de volken. Er worden zelfs 2 darrenramen ingehangen. De volken krijgen dus optimaal kans om varroa te kweken. Zonder dat is selectie op resistentie zinloos. Ik denk dat meer imkers dat zouden moeten doen. Darren snijden lijkt me fout. Te veel behandelen ook. Je moet voldoende behandelen.

Als je goede koninginnen kweekt en er voldoende darren zijn dan krijg je ook goede paring. En als je actief selecteert op goede volken krijg je ook goede darren.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door JanvdR » di 17 dec 2019, 17:55

Tieme ik denk dat je goed bezig bent. Bedenk echter wel dat de speciaal gekweekte darrenvolken niet de regionale herkomst hebben. Zo weet ik dat veel buckfast darrenvolken op bevruchtingsstations in Noord-Duitsland uit Beieren (dus Zuid-Duitsland) komen. Dat is niet bepaald regionaal aangepast want dat is heel erg ver weg. Duitsland is vele malen groter dan Nederland. Degene die dat coördineert (Peter Spieker, zijn naam mag best wel eens genoemd worden) ken ik heel goed en ik heb ook grote bewondering voor zijn werk. Het gaat hier niet om honderden koninginnen maar om duizenden. Ook veel imkers uit Nederland laten hun koninginnen door die darren bevruchten. Die volken doen het over het algemeen goed. Dat valt niet te ontkennen. Toch, als ik Tjeerd Blacquire geloven mag, staat het de ontwikkeling van varroa resistente bijen in de weg.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door Tieme » wo 18 dec 2019, 08:03

Hi Jan,

Zelfs met het werken met Buckfast uit het zuiden zijn de Buckfastimkers heel tevreden over hun bijen. Ik kan me zo voorstellen dat die volken het op meerdere locaties goed doen en dus wellicht toch goed aangepast zijn.

Het is zeer de vraag of jij wel zou willen werken met het product van de werkwijze van Bijen@Wur. Door jaarlijks in vijven delen en niet behandelen ontstaan er volken die klein zijn, zwermen en agressief zijn en vervolgens misschien niet eens echt resistent als je ze probeert als gewone honingvolken te voeren. Immers, het delen van volken en een broedstop is een manier om de mijtpopulatie op een laag peil te houden, en dat verhult resistentie als die er al is.

Dan heb ik liever volken die het zonder behandelen 3 jaar uithouden met dezelfde koningin en in die tijd goed honing halen en mij niet lek steken. Ik denk dat dat het doel van selectie moet zijn. Al het andere is voor de imkerij gewoon zinloos. Ik denk niet dat we al zo ver zijn. Al hoor ik wel dat er nu de eerste Buckfastlijnen zijn die zo gehouden kunnen worden.

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door JanvdR » wo 18 dec 2019, 20:24

Tja Tieme. Natuurlijk wil ik geen volken die mij lek steken. Ruim 30 jaar geleden selecteerde ik mijn volken vooral op vriendelijkheid en raatvastheid en dat ging heel goed. Honingproductie stond toen op een lager pitje. Niet dat ze op dat punt laag presteerden. In tegendeel. Ik schreef al dat toentertijd menigeen mijn koninginnen wilde hebben. Dat leed helaas ook tot diefstal. Dus toen al. Varroa, dat begon net, was gemakkelijk te onderdrukken.Ik zou zo graag willen dat ik weer op die oude vertrouwde wijze kon imkeren maar dat gaat helaas niet meer. Misschien kun je de gedachtengang van een oude imker begrijpen. Ik wil zo graag dat koninginnen weer behoorlijk standbevrucht kunnen worden zoals dat vroeger gebeurde. Ik besef heel goed dat dit op dit moment bepaald niet eenvoudig is. Door tal van factoren: gebrek aan gevarieerde dracht, gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, klimaatverandering, straling van de moderne communicatiemiddelen en ga maar door is het voor insecten, en ook onze Apis Mellifera erg moeilijk geworden te overleven. Merk op dat ik in de laatste zin de Varroa Destructor niet genoemd heb. Dat heb ik expres niet gedaan omdat, zoals ik al eerder zei, de vernietigende werking van de mijt beheersbaar was. De optelsom van genoemde bedreigingen zijn de oorzaak van overmatige bijensterfte.
Als ik de vraag stel of imkeren nu beter is dan wordt het moeilijk daar een goed antwoord op te geven. Voor de oude imker die refereert aan het imkeren van pakweg 30 jaar geleden is het huidige imkeren een ramp. De moderne imker beseft dat het conventionele imkeren vrijwel zeker leidt tot het sterven van bijenvolken. Er moet meer ingegrepen worden om het sterven van volken te voorkomen. Hoe vervelend ook. Daar hoort het kweken van grote hoeveelheden koninginnen bij. Als oudere imker begrijp ik een uitlatng van bijen Wur die stelt dat het goed gaat met de bijen ook helemaal niet. Het tegendeel is waar. Als er nu geconstateerd wordt dat er in vergelijking tot een aantal jaren geleden minder bijensterfte optreedt lijkt het misschien positief maar het neemt niet weg dat het nog steeds niet goed gaat in het algemeen.
De oplossing van het bijenprobleem ligt in het wegnemen van bovengenoemde factoren die het insectenprobleem (dus ook voor de honingbijen) veroorzaken. Ik behoor tot de generatie die vlak na de oorlog zo graag de wereld wilden verbeteren. Terugkijkend zie ik een wereld die totaal ontwricht is.
Ik krijg berichtjes van imkers die vermelden dat het imkeren op de ouderwetse manier nog steeds goed gaat. Dan blijkt dat zij hun bijen in een heel goed drachtgebied hebben staan. Zo zie je maar dat dit een erg belangrijke factor is die blijkbaar belangrijker is dan de andere (negatieve) factoren. Laten we het weer bloemrijker maken.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door tomer » wo 18 dec 2019, 23:06

Toen er nog geen varroa was, was imkeren gewoon bijen kweken en honing oogsten. Dat moet een mooie tijd geweest zijn, minder zorgen. Tegenwoordig kan je niet anders dan rekening houden met varroa als je wil dat je volken blijven leven. Logisch dat het imkeren dus deels draait rond varroa bestrijden of beheersen.
Maar zoals Hans al zei, 2x per jaar correct behandelen en die varroa hoeft helemaal geen probleem te zijn.
Daarbij wil ik wel zeggen dat het ook belangrijk is om na de behandeling regelmatig te controleren of deze wel effectief was (mijten tellen). Niet zomaar iets doen en er vanuit gaan dat het in orde is. Behandelen kan om verschillende redenen verkeerd gaan, bvb temperatuur, verkeerde dosis, verkeerde moment, herbesmetting...
Een verschil met vroeger is dat men nu dus wat extra moeite moet doen en er niet zomaar mag vanuit gaan dat het wel goed genoeg is.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door Astrid Schoots » do 19 dec 2019, 10:34

Tegenwoordig kan je niet anders dan rekening houden met varroa als je wil dat je volken blijven leven.
Tomer, met alle respect voor jouw imkerenthousiasme en imkerervaringen van de afgelopen 4 jaar,
er zijn echt genoeg imkers die niet bestrijden en toch geen sterfte hebben, óók niet na langer dan de vaak genoemde drie jaren!
Ik onderschrijf de woorden van oude rot JanvdR.
:hive:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten