Is imkeren nu beter?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door BenSDC » do 19 dec 2019, 11:31

Jan, ik imker ook al vanaf 1984. Ik begrijp niet zo goed waarom je het imkeren van tegenwoordig een ramp noemt of begrijp ik je verkeerd? En waarom gaat de standbevruchting zo slecht? Hier in de Achterhoek is de standbevruchting 90% succesvol.
Indien je de mijtenbesmetting goed in de gaten houdt, kun je vaak behandelingen achterwege laten. Vind je dat te veel werk, dan pas je zoals Tomer terecht opmerkt in ieder geval twee behandelingen toe. Die ingrepen, bijvoorbeeld met VarroMed en oxaalzuur kosten niet meer dan een paar minuten per volk.
Al met al vind ik het bijenhouden tegenwoordig nog altijd super leuk en uitdagend!
Ik denk dat we met een andere manier van imkeren en/of een goede selectie op VSH-gedrag ook wel weer afkomen van de varroabestrijding.
Groet, Ben

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door JanvdR » do 19 dec 2019, 12:38

Ben ik erken dat ik bij het gebruik van het woord 'ramp' een beetje uit de bocht vloog. Er zijn grote regionale verschillen. Bij het begin van dit topic refereerde ik aan de situatie hier ter plaatse waar de omstandigheden voor het imkeren niet bepaald ideaal zijn. Oost Friesland midden in de groene woestijn. De omstandigheden zijn hier, en er zijn steeds meer van die plekken, dan niet geweldig maar ik heb nog steeds plezier in het imkeren. Anders zou ik het allang opgegeven hebben. Bij sommige reacties lijkt het erop dat ik niets doe aan varroabestrijding, er wordt steeds weer op gehamerd dat dat moet. Welnu, bij mij is het echt nodig dat de mijt bestreden wordt en dat gebeurt ook, laat dat duidelijk zijn. Ondertussen ben ik blij dat er onderzoek gedaan wordt naar resistente bijen en dat er een beetje licht gloort aan de horizon. Ik hoop dat er in de toekomst geïmkerd kan worden met bijen die zonder tussenkomst van de mens de mijten onder de duim kunnen houden.
Ik ben wel jaloers op imkers waarbij standbevruchting nog steeds goed werkt en waar varroabestrijding niet nodig is. Vaak wonen zij in een goed drachtgebied is mij gebleken. Ik zie dit topic ook als een pleidooi voor de terugkeer van biodiversiteit.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door BenSDC » do 19 dec 2019, 17:55

Jan, jammer dat bij jou de dracht en biodiversiteit zo slecht is. Dit zal inderdaad z'n invloed hebben op de vitaliteit van de bijen en daarmee ook op de weerstand, waardoor de bijen weer meer gevoelig worden voor de virussen, die de mijten meenemen. Zou de verminderde vitaliteit ook zijn weerslag hebben op de vitaliteit van de darren? Of is de omgeving zo open, dat er geen sprake meer kan zijn van darrenverzamelplaatsen?
Was de standbevruchting in het verleden wel goed? Wat merk je eigenlijk van de slechte bevruchting? Worden ze snel gewisseld of komen ze überhaupt niet terug?
Groet, Ben

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door JanvdR » do 19 dec 2019, 18:35

BenSDC schreef:
do 19 dec 2019, 17:55
Jan, jammer dat bij jou de dracht en biodiversiteit zo slecht is. Dit zal inderdaad z'n invloed hebben op de vitaliteit van de bijen en daarmee ook op de weerstand, waardoor de bijen weer meer gevoelig worden voor de virussen, die de mijten meenemen. Zou de verminderde vitaliteit ook zijn weerslag hebben op de vitaliteit van de darren? Of is de omgeving zo open, dat er geen sprake meer kan zijn van darrenverzamelplaatsen?
Was de standbevruchting in het verleden wel goed? Wat merk je eigenlijk van de slechte bevruchting? Worden ze snel gewisseld of komen ze überhaupt niet terug?
Groet, Ben
Hallo Ben. Zoals ik al schreef ben ik na mijn verhuizing naar Duitsland niet meteen begonnen met imkeren. Toen ik mij 3 jaar geleden aanmeldde bij de vereniging had men daar bedenkingen bij standbevruchting. Aanvankelijk begreep ik het niet maar ik denk dat jij de spijker op z'n kop slaat en dat het te maken heeft met verminderde vitaliteit. Er zijn zonder twijfel darrenverzamelplaatsen want er komen bevruchte koninginnen terug. Of de standbevruchting in het verleden goed was weet ik niet. Wat ik merk is dat veel koninginnen niet terugkomen dus dat ik herhaaldelijk nieuwe koninginnen moet kweken. Op een enkele uitzondering na zijn de terugkerende koninginnen niet in staat een volk voldoende sterk de winter in te laten gaan. De ontwikkeling gaat te traag. Dit is wat collega imkers uit deze streek mij probeerden te vertellen. Ik begrijp dat de collega's daarom bevruchte koninginnen kopen of hun overgelarfde koninginnen naar de eilanden sturen. Eigenwijs als ik ben blijf ik proberen door te gaan met standbevruchting eigenlijk in de hoop dat ik een aan onze omgeving aangepaste bij krijg.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door G,A3. » do 19 dec 2019, 22:34

In Middelburg geen probleem. G,A3.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door Tieme » vr 20 dec 2019, 07:48

Wat Jan aangeeft qua drachtgebied kan ik wel onderschrijven. Normaal gesproken zijn de veenkoloniën zoals waar mijn bijen niet staan niet bepaald een hemelse omgeving voor bijen. Gras en aardappelvelden vormen geen goede dracht. De bijen moeten het hebben van het voorjaar. Een volk dat niet wordt bijgevoerd redt het niet met wat het aan honing en stuifmeel kan verzamelen. De standvolken moeten begin Juni al gevoerd worden. Dit is de reden dat de meeste van mijn volken naar andere plekken gaan.

Toch is de standbevruchting op deze plek wel prima. Zelfs afgelopen september heb ik 8 van de tien VSH F1 moertjes aan de leg gekregen.

Het zou wel interessant zijn om beter te weten op welke plekken er verder nog bevruchtingsproblemen zijn in Nederland. En om dan vervolgens op zoek te gaan naar de oorzaak. Wellicht heeft dit te maken met het darrensnijden, maar misschien zijn er andere oorzaken. Ik sluit overigens dracht niet uit, maar omdat dit bij mij ook zeer slecht is denk ik dat het wellicht meevalt.

groeten,
Tieme

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 20 dec 2019, 10:44

JanvdR schreef:
do 19 dec 2019, 18:35
Eigenwijs als ik ben blijf ik proberen door te gaan met standbevruchting eigenlijk in de hoop dat ik een aan onze omgeving aangepaste bij krijg.
Ik weet natuurlijk niet wat er bij jou in de buurt rondvliegt aan darrenpopulaties .
Ik werk al heel mijn leven voornamelijk met standbevruchte redcel koninginnen . Ik weet dat er enkele imkers wel gedeeltelijk met bevruchte sloveense koninginnen werken , maar daar heb ik geen problemen mee . In het verleden waren er ook met buckfast volken maar toen was het leed niet te overzien ...Kamikazen
Ook maakt het verschil voor de standbevruichting waar je volkjes staan . Ik had altijd een gedeelte van mijn volken in mijn stal en in de polders .
In mijn stal en in mijn achtertuin had ik altijd het beste resultaat met de bevruchting van koninginnen in de polder staat er meestal te veel wind .

Ook zijn mijn volken niet overmatig agressief , ik gebruik wat rook en verder vrijwel altijd zonder beschermende kleding .

Wat dracht aangaat is hier wel iets veranderd de bloemzaadteelt is hier gekomen en dat levert dracht op voor de bijen . Voor die tijd moest ik meer suiker voeren dan dat ik honing kon winnen .

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door JanvdR » vr 20 dec 2019, 11:11

Tieme schreef:
vr 20 dec 2019, 07:48
Wat Jan aangeeft qua drachtgebied kan ik wel onderschrijven. Normaal gesproken zijn de veenkoloniën zoals waar mijn bijen niet staan niet bepaald een hemelse omgeving voor bijen. Gras en aardappelvelden vormen geen goede dracht. De bijen moeten het hebben van het voorjaar. Een volk dat niet wordt bijgevoerd redt het niet met wat het aan honing en stuifmeel kan verzamelen. De standvolken moeten begin Juni al gevoerd worden. Dit is de reden dat de meeste van mijn volken naar andere plekken gaan.

groeten,
Tieme
Klopt. In het voorjaar gaat het goed. Er staat hier nogal wat fruit. Daarna wordt het armoe. In het najaar vrij veel mais. Behalve dat het stuifmeelaanbod dan erg eenzijdig is, vertrouw ik de kwalteit van genetisch gemanipuleerde mais niet zo. Bovendien, als ik de kleur van die zaden zie, vraag ik mij af wat voor rommel daar in zit.

Jaap 80% van de bijen hier is carnica. Maar op 1200 meter afstand staat buckfast en in een andere richting carnica. Zelf heb ik F1 carnica waarvan ik probeer na te telen.
Laatst gewijzigd door JanvdR op vr 20 dec 2019, 14:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door tomer » vr 20 dec 2019, 11:43

Mijn ervaring is dat de bevruchting per standplaats enorm kan verschillen. Op 3 plaatsen had ik de voorbije jaren boven de 90% succes, op een andere plek, een half uur verder rijden, maar 50%. Hier kwamen de koninginnen niet terug, raakten ze niet aan de leg, of darrenbroedig. Zijn er voldoende imkers in de omgeving? Misschien een andere plek proberen?

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Is imkeren nu beter?

Bericht door BenSDC » vr 20 dec 2019, 15:28

Jan, het enige dat ik kan bedenken is tijdens en voorafgaande aan de koninginneteelt bijvoeren met stuifmeelvervangers en verdunde honing. Mocht dat niet voldoende vitale darren en moeren opleveren, dan moet je daarnaast voor de bevruchting uitwijken naar een andere omgeving. Dichter bij de bebouwing of dichter bij de bossen. Zet je eigen jonge moeren eens twee weken bij een collega-imker, dan kun je zien of dit verschil maakt.
Groet, Ben

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten