Imkeren in Frankrijk

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Fondebeaux
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 23:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Imkeren in Frankrijk

Bericht door Fondebeaux » do 09 jan 2020, 18:09

Op aanraden van Lex de topic verplaatst naar deze rubriek. Ben benieuwd of anderen ook ervaring hebben met imkeren op afstand inclusief pendelen als het nodig is.

Zie onderstaand bericht dat ik vanuit voorstellen hiernaartoe heb verplaatst


Ik ben van plan dit jaar te beginnen met bijen houden, met de bedoeling om een aantal kasten te plaatsen op mijn opknap project in Zuid Frankrijk. Het is een oude boerderij in de Drome met 40 hectare land (veel bos) en het lijkt me mooi om daar bijen te houden. Ik heb wat onderzoek gedaan naar imkers in de omgeving en het is daar Buckfast wat de klok slaat in Dadant Blatt 10 raams kasten.

Ik begin in februari aan mijn basis cursus, maar ik heb een aantal praktische vragen over bijen houden in Frankrijk. Ik kan me voorstellen dat er een aantal verschillen zijn vanwege het verschil in klimaat.

1. Hoe verschillen de jaarlijkse imkerhandelingen in Z Frankrijk tov alles wat ik hier in Nederland ga leren (en op het internet opgezocht heb)?
2. Wanneer begin je met inwinteren, en is het nodig om bij te voeren, gezien de langere dracht?
3. Ontstaat er wel een winter tros en zo nee, hoe doe je een winterbehandeling met Oxaalzuur?

Ik heb nog vele andere vragen, maar ben ook benieuwd of er nog andere tips zijn.

groet,

Michiel

door oldtimer » do 09 jan 2020, 07:58

Welkom hier!

Ook ik woon in Frankrijk dus kan je wel iets vertellen over het Imkeren daar.

-- Word lid van de agriclub, dat is o.a makkelijk voor het jaarlijks verplicht opgeven van je kasten zoek bij S.A.D.S.E.L ofwel SADSEL voor je locatie.
-- In het Imkeren op zich zit geen verschil, maar het is daar makkelijker vanwege de mooie lange dracht.
-- Normaal gesproken winter ik pas in begin september/oktober, wel in augustus, na de honing afname behandelen
-- Ja er is gewoon een wintertros en je kunt gewoon oxaalzuur druppelen, maar ik heb dat ook jaren niet gedaan.Hangt sterk af van de imkers in de omgeving.
-- Het is haast niet te doen om ergens te Imkeren waar je niet permanent woont, houd daar rekening mee. Zoek iemand die even naar je volken kijkt als je er niet bent. Onderschat dat niet!
-- Als het zover is dat je echt bijen gaat houden meld je hier op het forum aan in de mentorgroep.
-- Als je problemen hebt op dit forum omdat je niet zo handig met de PC bent, laat het mij weten, ik zal je helpen.

En verder, domme vragen bestaan hier niet, dus vraag wat je wil weten, daar is nog nooit iemand dommer van geworden.
Alexander (Lex)

door Fondebeaux » do 09 jan 2020, 11:55

Hi Lex,

Hartelijk dank voor je antwoorden. Fijn!

Eén van mijn grootste vragen gaat inderdaad over imkeren op afstand. Ik ben nog niet zover dat ik permanent in Frankrijk kan wonen (er moet nog brood op de plank komen

Op zich ben ik wel bereid om regelmatig een lang weekend te gaan (TGV stopt om de hoek, en ik kan lekker in de trein werken). Als je dit goed plant, en je accepteert dat je niet het hoogste rendement haalt uit je bijenvolk, is dat dan ook niet te doen?

groet,

Michiel


door oldtimer » do 09 jan 2020, 12:42

Zorg dat je zo zwermtraag mogelijke volken krijgt, en maak half april agleggers van de grotere volken. Hol die grote volken zover mogelijk uit rond die tijd. Geef ze ook nieuw raat, dan moeten ze bouwen.
Misschien zijn hier imkers die daar iets meer over kunnen uitleggen.

Dus maak je volken in april zwak qua populatie. Dan hebben ze het vaak te druk met een opbouw van hun eigen winkeltje. En dan kun jij even wegblijven.
Het Imkeren op afstand is een heel proces, dat kan ik, of een andere ervaren Imker hier, je door het jaar heen wel vertellen en uitleggen, maar elke situatie, elk volk reageerd anders.

Les 1 zou zijn. Stel je vragen hier en bij voorkeur niet aan een Fransman. Daar heb ik slechte ervaring mee die ik jou zou willen besparen. Maar ook daarvoor geldt weer, het is niet allemaal zwart wit.

Het is in Frankrijk in mijn regio (71) meer Radiant Blatt en Warre

Het zou overigens goed zijn even een nieuw topic te openen voor al je vragen. Dit is het voorstel topic. Open dat topic in de rubriek bedrijfsmethodes en materialen.
Alexander (Lex)

Fondebeaux
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 23:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Imkeren in Frankrijk

Bericht door Fondebeaux » za 11 jan 2020, 01:10

Fondebeaux schreef:
do 09 jan 2020, 18:09

-- Ja er is gewoon een wintertros en je kunt gewoon oxaalzuur druppelen, maar ik heb dat ook jaren niet gedaan.Hangt sterk af van de imkers in de omgeving.
Hi Lex,

Ik had nog een vraag over deze opmerking van jou. Waarom hangt het duppelen van oxaalzuur af van de imkers in de omgeving?

Michiel

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Imkeren in Frankrijk

Bericht door oldtimer » za 11 jan 2020, 07:37

Als de Imkers in jouw omgeving NIET behandelen tegen Varoa, en jouw bijen komen met de bijen van je buurman in aanraking, (vervlieging, bruidsvlucht, Darren etc.) worden jouw bijen extra besmet. Maar, maak van het behandelen geen obsessie, blijven controleren ! En zonodig behandelen.

Ik was nooit zo'n voorstander van dat druppelen in December, maar dat is heel persoonlijk. Ook omdat ik in mijn directe omgeving geen Imkers heb. Ik behandel in augustus zodra de honingkamers van de volken gaan. ( Bij rond de 25c) Op dat moment kun je beoordelen of je volken vol Varoa zitten of dat het erg meevalt. Je kunt dan besluiten wat je in de winter gaat doen. Maar nogmaals maak er geen obsessie van!
Alexander (Lex)

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Imkeren in Frankrijk

Bericht door bee-tree » za 11 jan 2020, 12:54

Bon api-ami Michel, als jij in de riante omstandigheid verkeert eigenaar te zijn
van 40 hectare akkerland met veel bos. Dan bestaat de kans dat in dat bos
minstens één bijenvolk al in een boom huist.

Misschien is die boom aan het eind van z'n leven. Je kunt hem iets bekappen tot
Klotzbeute, maar het liefst zó laten staan als onderzoeksobject, nu we in ons forum
kunnen lezen dat de vrees voor varroa aan het afnemen is.

Je geeft enigszins te kennen dat je voorlopig niet beoogt broodimker te worden.
Het gaat je als beginner om het genieten van het wonderlijke leven van de
honingbijen en het ecosysteem; althans zó heb ik je begrepen.
Hun leefgemeenschap met dieren en planten en bacteriën en schimmels en virussen
en bodem en klimaat gaat de rechtgeaarde imker ter harte. :clap:

Dus je kunt je heel wat zorgen besparen.
Zelf heb ik de ervaring hoe ik een gevaar op de weg ben als ik iedere week :naughty:
de volken ga controleren en behandelen in de tijd dat ze bij het koolzaad staan;
nota bene: 30 kilometer ! van huis gedurende 2 maanden.

Wat moet jij vol spanning zitten als je 1000 km (?) in de hectiek van het
autoverkeer zit; je gedachten zijn dan telkens weer bij je eerste volken
en niet bij het verkeer. Zj. :b10:

P.S. Nog iets voor óns, imkers:
Hoe compenseren wij de CO2- en NO2- uitstoot van onze hobby ?

Wilfred
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:

Re: Imkeren in Frankrijk

Bericht door Wilfred » za 11 jan 2020, 14:11

Afstandimkeren in Hongarije
Ook ik heb sinds 2006 ervaring als afstandsimker.
Een boeiende hobby in Nederland en op 1300 km afstand
Wel reis ik er 6 keer per jaar heen en betaal de reis met de honingopbrengst.
De leukste uitdaging is het zwermverhinderen op die afstand.
Wilfred

Fondebeaux
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 23:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Imkeren in Frankrijk

Bericht door Fondebeaux » za 11 jan 2020, 14:53

Beste Bee-tree,

Ik zal zeker op zoek gaan naar een volk op het terrein. Ik zit in de Drome (26) en een bos is daar wel iets anders dan hier in NL. Het gaat om 40ha waarvan ongeveer 10 ha oude velden en 30 ha gemengd eik en naaldbomen op een berg, met maar een enkel paadje. De ondergrond is erg dicht, dus je kunt niet zomaar kriskras en doorheen lopen. Ik ga volgende keer op zoek of er misschien ergens een bijenvolk vind. Anderhalf kilometer (hemelsbreed) van mijn huis is een lavendelveld waar in de zomer zo'n 20 kasten staan. Wie weet of daar ooit een zwerm van af gekomen is.

Ik wil daar dit jaar een gemengde boomgaard aanleggen van zo'n 20 noten- en fruitbomen. en het lijkt mij leuk om daar 2 bijenkasten bij te hebben, voor de bevruchting, maar vooral ook voor de leuk.
bee-tree schreef:
za 11 jan 2020, 12:54

Hoe compenseren wij de CO2- en NO2- uitstoot van onze hobby ?
Ik ben niet zo'n grote auto rijder, dus ik ga meestal met de trein. Ik heb op 40 km afstand een TGV station waar ik in 7 uur vanuit Amsterdam naartoe kan en op het trein station kun je voor e20 per dag een autootje huren. De treinen in Frankrijk rijden op kern energie (waar je ook een mening over kunt hebben) en die zijn dus CO2 neutraal.

Fondebeaux
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 08 jan 2020, 23:38
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Imkeren in Frankrijk

Bericht door Fondebeaux » za 11 jan 2020, 14:56

Wilfred schreef:
za 11 jan 2020, 14:11
Afstandimkeren in Hongarije
Ook ik heb sinds 2006 ervaring als afstandsimker.
Een boeiende hobby in Nederland en op 1300 km afstand
Wel reis ik er 6 keer per jaar heen en betaal de reis met de honingopbrengst.
De leukste uitdaging is het zwermverhinderen op die afstand.
Wilfred
Hi Wilfred,

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring hiermee. Hoe zorg je voor die zwermverhindering en hoe plan je dit allemaal op afstand?
Hoe verdeel je die 6 keer per jaar in de tijd?
Hoeveel kasten heb je daar staan, en verkoop je de honing dan in Nederland?

Heel veel vragen :?

groet,

Michiel

Wilfred
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:

Re: Imkeren in Frankrijk

Bericht door Wilfred » zo 12 jan 2020, 10:08

Ik heb er 30 volken staan
De honing verkoop ik in Nederland als Hongaarse vooral acacia honing
Zwermverhindering is kwestie van ruimte geven en op tijd slingeren
Bezoeken zijn
Maart voorjaars inspektie
Mei koolzaad slingeren en sommige broedafleggers
Juni acacia slingeren
Juli zomerhoning
September guldenroede slingeren en 20 liter suiker voeren
Oktober voerbakken vol met wol en kasten inpakken in noppen folie
Na elke actie varomet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten