Pollenval plaatsen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Pollenval plaatsen

Bericht door Toxiq » za 22 feb 2020, 11:59

Onlangs hebben wij 2 pollenvallen besteld, we willen dit eens gaan proberen, maar wat is nu het beste moment om deze in te zetten (van/tot)

Wat kunnen hier verder van verwachten qua invloed op het volk, je neemt tenslotte toch iets weg van ze

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Pollenval plaatsen

Bericht door Jaap v.Popering » za 22 feb 2020, 14:47

Om daar een duidelijk antwoord op te geven is een beetje moeilijk ,de meningen zijn verdeeld .

Aan de hand van twee plaatjes zal ik mijn mening geven .
De tijd afwachten dat je volken veel stuifmeel verzamelen is het best dan zullen je volken daar geen nadelige gevolgen van ondervinden .
Je hoeft natuurlijk niet te wachten tot je ramen vol zitten zoals het voorbeeld , maar zij dienen wel wat op voorraad te hebben voor een schaarse periode , vergeet niet dat elk volk op jaarbasis een kilo of vijftig nodig heeft voor eigen gebruik .

De moderne vallen zullen niet alle stuifmeel van de bijen afvangen maar de bijen met kleine hoeveelheden gaan mee naar binnen , zonder zullen zij dan niet gelijk zitten .
Verder is het aan te raden om niet elke dag de val te gebruiken zodat zij ook de voorraad op pijl kunnen houden afhankelijk van die hoeveelheden om de dag --of enkele dagen .
stuifmeel 2.jpg
25-4-2.jpg

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Pollenval plaatsen

Bericht door Toxiq » za 22 feb 2020, 16:02

Duidelijk, elke dag wilde we zeker niet, we hebben 2 vallen en 7 kasten, we kunnen ze om en om inzetten
Nu zie ik in het voorjaar veel pollen maar in de nazomer ook, in het voorjaar moet het volk groeien in de nazomer zijn ze al bezig met de komende winter, dat is iets waar we niet zeker van zijn wanneer het beste te plaatsen

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Pollenval plaatsen

Bericht door marc » za 22 feb 2020, 19:08

Is zeer onnatuurlijk !
Voor honingafnames kan je nog siroop in de plaats geven. Voor pollen bestaat er geen evenwaardig alternatief
Je kan je richten op de grootste pollenmaanden waar de buffers iets groter zijn. Maar ook in die maanden kunnen weken van regen voor komen en dan gaat het snel met de buffer en de kwaliteit van de bijen.
Als je sterke winterbijen wil kweken lijkt het me al helemaal risicovol om nog pollen weg te vangen.
Wie absoluut voor een pollenproductie wil gaan moet grotere verliezen in calculeren.

Onze imkermethode van de Verbeterde Broedbeperking is er zelfs op gericht meer pollen in de kast te krijgen ! Met succes

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Pollenval plaatsen

Bericht door Toxiq » zo 23 feb 2020, 01:14

Het is ook niet de bedoeling om volken volledig leeg te trekken, maar af en toe eens een dag pollen vangen en dan ook kijkend naar het weer

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Pollenval plaatsen

Bericht door A.A. Staals » zo 23 feb 2020, 08:21

Ik vang wel eens pollen af. Gebruik daarvoor deze val http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... uifmeelval. Ik doe dat vroeg in het voorjaar, omdat dan nog geen darren vliegen en het aanbod het grootst is(dagen achter een). Er komt genoeg door voor gebruik van het volk. Top dagen leveren ongeveer 2 ons per val.
Dat bijen 50 kg per jaar nodig hebben (Jaap) wens ik te betwijfelen.
Waarom? Als alle dagen in april "top" dagen zijn zou dat 6 kg opleveren plus wat er in het volk komt. Voor 50kg zijn 5 maanden nodig van 10 kg.
Na april/mei zijn er die echt niet.
In het late voorjaar kun je wel zien dat de voorraad stuifmeel in de volken met val kleiner is.

ad staals

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Re: Pollenval plaatsen

Bericht door vdiesveld » zo 23 feb 2020, 08:52

Ik ben het helemaal eens met Marc, gewoon niet doen

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Pollenval plaatsen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 feb 2020, 09:16

Ad .
Zelf verzamel ik ook geen pollen , ik heb dat twee jaar mijn medewerking verleend aan een onderzoek voor universiteit Wageningen gedaan .
Of volken die 50 kg werkelijk nodig hebben weet ik ook niet maar ik lees ergens dat het gebruik per jaar tussen de 30 en 50 kg is .

Mijn stuifmeelvallen zouden slechts de helft van het verzamelde stuifmeel per dag afvangen en hier een plaatje van een dag ..298 gram dat zou neerkomen op een ons of zes per dag .

Marc .
Ik vang ook geen stuifmeel af maar moet in de zomer wel eens volle ramen stuifmeel vervangen om ruimte te maken voor het broednest .

25-4-volk-3 .jpg
stuifmeel-2.jpg

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Pollenval plaatsen

Bericht door oldtimer » zo 23 feb 2020, 09:36

Ik denk dat het in de opbrengst veel uitmaakt hoeveel dracht je in je omgeving hebt.

Maar ben er tegen.

Onlangs zag ik op een vogelmarkt een imkerbedrijf staan met een stand. Hij had voor de verkoop bakken stuifmeel staan. Zodra hobby handel wordt is het einde van bijenvolken in zicht.
Alexander (Lex)

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Pollenval plaatsen

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 23 feb 2020, 11:50

Pollen zijn van levensbelang voor de bijen en de ontwikkeling van de larven.
Gebruik per larve bedraagt 110mg wat ongeveer neerkomt op 15 - 30 kg per volk per jaar.
En zoals we weten is de voorjaarsontwikkeling bepalend voor de sterkte voor de rest van het seizoen.
Twee dagen dat er geen pollen binnenkomen geeft al een reductie van de legcapaciteit.

Mocht je toch gebruik maken van een pollenval dan deze niet verplaatsen maar op de zelfde kast toepassen.
De bijen moeten echt wennen aan een val voor "de deur".
Hooguit en enkele keer van 24 uur per twee weken toepassen zou net verantwoord kunnen.
Darren kunnen niet passeren in de periode dat de val gebruikt wordt.
Dat kan weer tot verstoppingen lijden bij het invliegen.
Bij gewenning van de val en het periodiek gebruik gaan bijen meer pollen verzamelen vanwege een tekort,
maar minder nectar verzamelen.

Beschadigingen aan de bijen komen ook veel voor, ofwel extra verlies van bijen.

Wil je dit allemaal uitproberen?
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten