Stoomwassmelter materiaal keuze

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter materiaal keuze

Bericht door Toxiq » di 16 mar 2021, 16:59

Vorig jaar niet van gekomen door verhuizing, maar inmiddels verhuist, welliswaar nog geen tijd om aan de slag te gaan, maar goed voorbereid, is het halve werk

ik weet nog niet hoe ik de indeling ga doen, het word in ieder geval een vierkante (danwel langwerpige bak)
dit zou zeg maar de maat van de honingkamer kunnen zijn, dan kun je ook zoveel ramen als dat er in kwijt
Echter, als hij wat hoger is zou je de ramen rechtop kunnen zetten, dan kun je er al veel meer kwijt OF zo maken dat je 2 lagen kunt inhangen
Dat laatste is misschien wel fraaier maar dan lekt alle was en rotzooi op de ramen die er onder hangen, is dat wel zo handig

Wat is de beste optie om meer ramen te kunnen stomen in 1x ?
Ik wil de kast wel geïsoleerd maken

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter materiaal keuze

Bericht door Toxiq » zo 21 mar 2021, 21:00

Helemaal niemand ? stel ik de vraag misschien verkeerd waardoor niet duidelijk is wat ik wil weten, kan zijn hoor...

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter materiaal keuze

Bericht door Eddy Geurtsen » zo 21 mar 2021, 22:49

Tip: gebruik een paar Segeberger bakken (die zijn geïsoleerd), aan de onderkant een moerrooster als zeef voor de grove resten, daaronder een trechter fabriceren met een opvangbak.
Er is nog niet zo lang geleden nog veel over dit onderwerp geschreven, welk topic weet ik niet meer, moet je maar even zoeken.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter materiaal keuze

Bericht door Toxiq » ma 22 mar 2021, 00:48

Dank je voor de tip, maar het word echt RVS
De roosters hebben we al in huis om te filteren, dat loopt in een paar lagen van grof naar fijner

Het gaat echt om de indeling waar ik niet zeker over ben

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter materiaal keuze

Bericht door Tieme » ma 22 mar 2021, 09:44

Mijn advies zou zijn om het zo simpel mogelijk te houden; maak iets met de diepte van 10 centimeter of zo, waar de uitgang van de behangafstomer in kan en waar de broedkamers / honingkamers op passen. Ik stoom altijd hele broedkamers per keer uit. Je kunt er 2 op elkaar zetten en de was is dan na een uur gesmolten.
Ik zet een emmer in een lege broedkamer, Daarop een dekplank met een gat en opstaande randen, zodat de was in de emmer loopt (hiervoor wil ik nog een keer een mooie RVS trechter hebben). Daarop komt de rand met de ingang voor het stoom. hierop komen de standaard broedkamers of honingkamers en een dak. Stomen maar. Het voordeel is dat ik hiervoor weinig speciaal gereedschap nodig heb en dat de bakken ook af en toe worden uitgestoomd. Een speciale stoombak ambieer ik niet omdat dat vervolgens het grootste deel van het jaar in de weg staat.

depauws
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter materiaal keuze

Bericht door depauws » ma 22 mar 2021, 11:20

Twee lagen boven elkaar is zeker problemen zoeken.
Zelfs als de ramen opgesteld zijn zoals in een (spaar)kast dan kan de uitgesmolten raat nog scheef vallen en dus vervuiling op naastliggend ramen en filters opleveren. Daarom enkele vertikale platen tussen de uit te smelten raten hangen.

Het lijkt ook aangeraden de gehele bak iets te kantelen , de raten moeten wel vertikaal blijven, elke raat staat met één hoek iets lager, hierlangs kan de was sneller aflopen.

Ik stel vast dat de was toch altijd een beetje blijft hangen in het onderste deel van de raat waar de propolis het binnenste van de raat als het ware afsluit. Daarom de onderzijde van de raat wegsnijden of beschadigen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter materiaal keuze

Bericht door Tieme » ma 22 mar 2021, 11:49

Welke problemen levert twee lagen uitsmelten op?

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter materiaal keuze

Bericht door Toxiq » ma 22 mar 2021, 22:50

Tieme schreef:
ma 22 mar 2021, 09:44
Mijn advies zou zijn om het zo simpel mogelijk te houden; maak iets met de diepte van 10 centimeter of zo, waar de uitgang van de behangafstomer in kan en waar de broedkamers / honingkamers op passen. Ik stoom altijd hele broedkamers per keer uit. Je kunt er 2 op elkaar zetten en de was is dan na een uur gesmolten.
Ik zet een emmer in een lege broedkamer, Daarop een dekplank met een gat en opstaande randen, zodat de was in de emmer loopt (hiervoor wil ik nog een keer een mooie RVS trechter hebben). Daarop komt de rand met de ingang voor het stoom. hierop komen de standaard broedkamers of honingkamers en een dak. Stomen maar. Het voordeel is dat ik hiervoor weinig speciaal gereedschap nodig heb en dat de bakken ook af en toe worden uitgestoomd. Een speciale stoombak ambieer ik niet omdat dat vervolgens het grootste deel van het jaar in de weg staat.
Duidelijk verhaal
ik wil ook kunnen stomen zonder de kamers te hoeven doen, maar ik snap je punt
Heb je nooit gehad dat hout extreem ging werken (scheuren) door het stomen ? in dat opzicht zou ik eerder kiezen voor de kamers met een brander langs te gaan

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter materiaal keuze

Bericht door Tieme » di 23 mar 2021, 08:01

nee, ik heb nooit enig probleem kunnen ontdekken. vergeet niet dat de bijen de binnenkant ook vochtig houden.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Stoomwassmelter materiaal keuze

Bericht door Toxiq » di 23 mar 2021, 09:51

Snap ik, maar vast niet met een RLV van 100% en een temp van 100 graden of meer :lol:
Tegelijkertijd een interessante vraag: hoe hoog is de RLV in een bijenkast

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten