Honingpers. Twee persen vergeleken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Bart de Coo
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard, buckfast
Contacteer:

Honingpers. Twee persen vergeleken

Bericht door Bart de Coo » vr 17 apr 2020, 15:23

Bijenvrienden,

Een imker uit Limburg die kennelijk graag met natuurbouw werkt, vraagt mij naar mijn ervaringen met honingpersen. Ik dacht, ik maak er een video van. De ene pers is mijn eigendom en de fruitpers heb ik even geleend van een kennis.

Een echt bezwaar tegen de fruitpers is, dat de persplaat nogal vast aan de perskoek komt te zitten. Je moet veel moeite doen om hem los te krijgen. Bij mijn eigen pers is dat probleem elegant opgelost.

Bij nader inzien kan de persplaat van de fruitpers niet scheef staan. Dat verbaast me, want toen ik zoveel jaar geleden werkte met deze pers, gebeurde dat wel degelijk. Wat deed ik verkeerd?

Ik heb die fruitpersen altijd een beetje behelpen gevonden, maar misschien valt dat toch wel mee, alhoewel mijn eigen pers, die echt voor de honingverwerking gebouwd is, in ieder geval sneller en comfortabeler werkt.

Mochten er mensen zijn die weer een andere pers gebruiken, dan hou ik mij zeer warm aanbevolen! Je zoekt je echt rot naar een goeie honingpers!

https://youtu.be/vE_sgqmMae0

Groet,

Bart

Plaats reactie