Honingpers. Twee persen vergeleken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Honingpers. Twee persen vergeleken

Bericht door Bart de Coo » vr 17 apr 2020, 15:23

Bijenvrienden,

Een imker uit Limburg die kennelijk graag met natuurbouw werkt, vraagt mij naar mijn ervaringen met honingpersen. Ik dacht, ik maak er een video van. De ene pers is mijn eigendom en de fruitpers heb ik even geleend van een kennis.

Een echt bezwaar tegen de fruitpers is, dat de persplaat nogal vast aan de perskoek komt te zitten. Je moet veel moeite doen om hem los te krijgen. Bij mijn eigen pers is dat probleem elegant opgelost.

Bij nader inzien kan de persplaat van de fruitpers niet scheef staan. Dat verbaast me, want toen ik zoveel jaar geleden werkte met deze pers, gebeurde dat wel degelijk. Wat deed ik verkeerd?

Ik heb die fruitpersen altijd een beetje behelpen gevonden, maar misschien valt dat toch wel mee, alhoewel mijn eigen pers, die echt voor de honingverwerking gebouwd is, in ieder geval sneller en comfortabeler werkt.

Mochten er mensen zijn die weer een andere pers gebruiken, dan hou ik mij zeer warm aanbevolen! Je zoekt je echt rot naar een goeie honingpers!

https://youtu.be/vE_sgqmMae0

Groet,

Bart

peyterke
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 08:50
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Honingpers. Twee persen vergeleken

Bericht door peyterke » do 10 dec 2020, 09:43

Na jaren met een zelfgemaakte appelpers te werken heb ik dit jaar een formidabele RVS honingpers ontdekt. Besteld op amazon en wat wachten tot het van China aankwam. Ik heb het eerst met fijn schuurpapier verfijnd en omdat het wat scheef gelast eruit zag spannend uitgekeken. Ik heb geen vervelende perszak meer nodig, de resten blijven achter op een dubbele honingzeef. Hij centreert vanzelf en de drukplaat gaat horizontaal naar beneden. Hij is licht en compact waardoor ik hem geheel in een bak met wat water zet zodat de perskoek met een mes makkelijk langs de stijlen loskomt. Ik brokkel de was met de hand uit elkaar en giet het door een doek om alzo met het restwater MEDE te maken (ik vul eventueel aan met honing tot ik de juiste dichtheid voor een droge MEDE van 12 percent te krijgen)
Ik kan er zonder probleem een volle honingzolder ter grootte van een broedbak mee persen (20-25 kg)
Mijn zoon van 4 jaar draait er aan.

Helemaal TOP!!
Bijlagen
20201210_092409.jpg
20201210_092358.jpg
20201210_092338.jpg

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Honingpers. Twee persen vergeleken

Bericht door Bart de Coo » za 12 dec 2020, 14:25

Heel mooi ding!

Misschien dat je nog het een en ander wil toelichten.

Hoezo hoef je geen perszak te gebruiken? Als je de moeite kunt nemen om dat uit te leggen, graag. Als ik geen perszak zou gebruiken, dan zou er een dikke waskoek tegen de perskooi aangekoekt zitten, die ik nooit meer loskrijg. Bovendien pers ik iedere partij raten drie keer: persen, perskoek op zijn kant zetten, persen, perskoek op zijn kant zetten, persen. Dan pas is de was droog en leeg. Dus hoe keer jij de perskoek?

Hoe krijg je 20 tot 25 kilo in deze pers? Als mijn pers goed vol zit, dan komt er zeven tot acht kilo honing uit. Na twee keer persen zit de emmer ongeveer vol. Jij praat meteen over anderhalve emmer, met één persgang!

Laatste vraag. Mijn perskoeken zijn zo vast op elkaar gedrukt, dat het weinig zin zou hebben, denk ik, om die in koud water te leggen om de honing te laten oplossen in water. Ik moet die perskoeken helemaal suf koken, zodat de was gescheiden wordt van de honing. Van het kookwater maak ik donkere raatmede.

Als je tijd en zin hebt om te reageren, graag.

Groet,

Bart de Coo

peyterke
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 08:50
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Honingpers. Twee persen vergeleken

Bericht door peyterke » za 19 dec 2020, 12:00

Fijn om je opmerkingen te horen...probeer even te antwoorden.
Toen ik dat ding zag op de foto honing zag persen zonder perszak had ik ook mijn bedenkingen.
Ik doe de pers vol met uitgesneden honingraat. Zet de persplaat en schroef tot halverwege. Schroef weg en licht de persplaat los van de koek met een mes. Vul terug bij met honingraat en pers uit. Zo vul ik eventueel nog een 3de en 4de keer. Dan ga ik nog eens een paar keren bijdraaien als de druk weg is en de honing er bijna uit is. Ik zet de gehele RVS pers in een emmer met bodempje water en na een tijdje wrik ik de perskoek van de bodem door langs de stijlen met een groot mes als he tware kleine taartstukjes uit te scrapen. Ik werk zonder waswafels, mijn bijen bouwen alle raat zelf en zijn geen bebroedde ramen. Als ik met mijn handen de koek tussen mijn vingers en duim wrijf worden dat schilfertjes( de pers gaat makkelijk proper) . Deze dierbare smurrie zullen we maar zeggen giet ik door een doek en bekom op mijn dichtheidsmeter het potentieel van 12°VOL om de wijn mee te maken (soms wat water of honing bijvoegen).

PS; Ik kreeg de foto's van werking er niet bij omwille van bestand te groot (JPG ??? ik ken daar niet veel van)

Ierereen is welkom om te komen kijken als hij in werking is volgend jaar.

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Honingpers. Twee persen vergeleken

Bericht door Biodlarn » za 19 dec 2020, 17:51

Ik heb een aantal jaren gewerkt med zo'n pers:
https://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/ ... stfri.html

Ik perste er ontzegelwas mee en raten die niet in de slinger konden. Werkt op zicht wel redelijk maar laat toch vrij veel honing in de midden van de waskluit zitten die door het persen ontstaat. Ik probeerde het persen van de ontzegelwas direkt onder het slingeren te doen om niet een enorme berg ontzegelwas na het slingeren over te hebben. Voor mij ging dit niet, het persen is zwaar en tijdsrovend en het was een enorme belasting voor de schouders en de armen omdat de was vast gaat zitten aan de korv, en het een ramp was om de was los te krijgen zonder de heleboel eronder te smeren. Ik heb er toen een klein roestvrijstalen schepje voor gemaakt. Heen en weer gesjouw met emmers en bakken ontzegelwas en honing. Ik werkte trouwens niet met een doek. Achteraf was dat misschien wel makkelijker geweest.

Ik heb nu een kleine wasschroefpers en dat werkt voor mij perfect. De geperste honing gaat met de geslingerde honing in het groffilter en wordt daarna in de rijptank gepompt. Er zitten wel meer wasresten in de geperste honing maar daar heb later geen last van in mijn configuratie. De was is veel droger en bevat bijna geen honing meer vergeleken met persen.
Zo ver mijn ervaring met persen.

Is een wasschroef niet iets voor imkers met natuurbouw? De kosten zijn natuurlijk behoorlijk hoger, maar er wordt ook meer honing uitgeperst en je bespaart een heel deel werk. Voor een imker met een paar volken is het natuurlijk niet economisch maar voor een vereniging of collectief met meerdere natuurbouw imkers misschien?

Groet, Han

peyterke
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 19 apr 2020, 08:50
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Honingpers. Twee persen vergeleken

Bericht door peyterke » zo 20 dec 2020, 18:06

Tot dit jaar werkte ik met zo een soort pers maar het was lastig om de perszak eruit te krijgen en er was ook vrij veel druk voor nodig met nog steeds wat honing in het midden. Nu ben ik blij, alles gaat vlot. De honing loopt langs de stijlen eruit en de druk kan zo weg. De perskoek van de bodem halen kun je nog als lastig beschouwen maar het is zeker tijdrovend.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Honingpers. Twee persen vergeleken

Bericht door Bart de Coo » do 24 dec 2020, 21:05

Dank voor de reacties. Ik moest het even overlezen, maar ik snap het.

Over die 'wasschoefpers' (Even googelen; je vindt het zo.), wat een prachtig ding. Maar ja, bijna 4000€. Misschien schaf ik die aan als ik oud word, als de kinderen hun eigen geld verdienen, en als ik nog veel meer cider ga maken. :dance:

Bart

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Honingpers. Twee persen vergeleken

Bericht door Biodlarn » vr 25 dec 2020, 12:14

Bart de Coo schreef:
do 24 dec 2020, 21:05
.....Maar ja, bijna 4000€. Misschien schaf ik die aan als ik oud word, als de kinderen hun eigen geld verdienen
Ja, ze kosten een beetje meer :D maar 4000€ heb je niet nodig voor het kleiste model van 50 kg/uur. Iets meer dan de helft: https://imkershop.nl/oogstgereedschap/2 ... tml?post=1

Fijne kerst! Han

Bettina
Berichten: 1
Lid geworden op: do 26 mei 2022, 22:24
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): carnica en buckfast
Contacteer:

Re: Honingpers. Twee persen vergeleken

Bericht door Bettina » do 26 mei 2022, 22:36

ik lees jullie artikel over twee persen vergeleken met aandacht. Vraagje: ik zie die pers staan op een pompbak, moet die dan niet vastgevezen worden? Kan het nu inderdaad zonder persdoek? Als ik het goed begrijp raden jullie vooral het model met de verticale spijlen aan zoals op de foto of is een model met cirkeltjes gesneden uit de inox even goed? dank voor jullie bedenkingen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten