Bodem tegen horenaar

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Bodem tegen horenaar

Bericht door marc17960 » wo 23 sep 2020, 20:38

De aziatische horenaar is in aantocht en in Frankrijk al volop aanwezig. Hier hebben ze speciale bodems voor gemaakt.
Heeft er iemand werktekeningen om bodems te maken die de aziatische horenaar kunnen vangen?
Zou het fijn vinden moest iemand deze hebben of eventueel een link naar tekeningen.
Ik werk met spaarkasten.

Marc
one whisky a day, keeps the doctor away

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bodem tegen horenaar

Bericht door Franschman » do 24 sep 2020, 23:10

Beste Marc,
Ik verblijf veel in Frankrijk ( Lot 46 departement)
Mijn bijestand is door de Aziatische wespen gemold.
Ze' hooveren' voor de vliegopening en vangen , doden en consumeren de bijen. :be9:
Aanvallen vanuit een kastbodem heb ik nooit waargenomen. Nog steeds is wegvangen van koninginnen in het voorjaar een remedie.

Omdat de nesten vrijwel onzichtbaar, hoog in bomen zitten zijn ze in Frankrijk niet uit te roeien vooral in bosrijk gebied ( zoals het mijne)
Dit jaar met vele hittegolven, vond er werkelijk een invasie plaats van Hoornaars, ook de gewone. Wespenvanger kon je dagelijks legen ! :o

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bodem tegen horenaar

Bericht door tomer » do 24 sep 2020, 23:50

Franschman, is het daar in Frankrijk echt zo erg dat de Aziatische hoornaars in groep volledige bijenkasten komen uitroeien zoals sommigen beweren?
Hier in België hebben we er ook steeds meer, maar dat zijn slechts enkele exemplaren die vóór de kasten hangen en af en toe een bij vangen. Vergelijkbaar met de Europese eigenlijk. Schade valt hier dus nog mee als die er al is.

Dodo
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Bodem tegen horenaar

Bericht door Dodo » vr 25 sep 2020, 10:07

Ik heb 4 bijenstanden. Een van de vier, met allen een bijenkast, ligt op de rand van Land van ooit in de gemeente Heusden, met veel oude eikenbomen rondom. Daar heb ik enorm vel last van wespen en horenaars. Zijn ze Europese of aziatische, wet ik niet. Ze zijn wel heel groot. Tot nu toe ik heb daar honderden wespen gevangen en bijna honderd horenaars.
Ik moeste kiezen: bijen of predatoren .... :be3:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bodem tegen horenaar

Bericht door tomer » vr 25 sep 2020, 13:36

Zien ze er vooral zwart uit met gele poten? Kijk eens op internet voor een foto om het onderscheid te kunnen maken. De Europese hoornaar is een nuttig insect dat oa veel vliegen, muggen, rupsen vangt én is de grootste natuurlijke vijand van de Aziatische hoornaar.
Zomaar óók de Europese uitroeien heeft dus een tegenovergesteld effect.

Dodo
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Bodem tegen horenaar

Bericht door Dodo » vr 25 sep 2020, 15:40

Ik heb gekeken, helaas dat waren ware Europeanen. Maar ze lusten wel mijn bijen. Ze cirkelen rondom vlieggat en pakken terugkomende bijen nog voordat ze landen op vliegplank van de kast. :naughty:

Dodo
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 20:56
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Bodem tegen horenaar

Bericht door Dodo » vr 25 sep 2020, 15:40

Ik heb gekeken, helaas dat waren ware Europeanen. Maar ze lusten wel mijn bijen. Ze cirkelen rondom vlieggat en pakken terugkomende bijen nog voordat ze landen op vliegplank van de kast. :naughty:

marc17960
Berichten: 126
Lid geworden op: za 22 jul 2017, 10:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Houthalen-Oost
Contacteer:

Re: Bodem tegen horenaar

Bericht door marc17960 » vr 25 sep 2020, 18:49

Franschman schreef:
do 24 sep 2020, 23:10
Beste Marc,
Ik verblijf veel in Frankrijk ( Lot 46 departement)
Mijn bijestand is door de Aziatische wespen gemold.
Ze' hooveren' voor de vliegopening en vangen , doden en consumeren de bijen. :be9:
Aanvallen vanuit een kastbodem heb ik nooit waargenomen. Nog steeds is wegvangen van koninginnen in het voorjaar een remedie.

Omdat de nesten vrijwel onzichtbaar, hoog in bomen zitten zijn ze in Frankrijk niet uit te roeien vooral in bosrijk gebied ( zoals het mijne)
Dit jaar met vele hittegolven, vond er werkelijk een invasie plaats van Hoornaars, ook de gewone. Wespenvanger kon je dagelijks legen ! :o
Dus jij zegt dat die apishield bodems weinig nut hebben? Dus niet investeren in deze bodems?
Europese hoornaars en gewone wespen heb ik hier ook wel. de Europese neemt ook veel bijen. Eigenlijk zijn ze hier beschermd, maar ik kan er toch niets aan doen als ze regelmatig tegen mijn houten stok aan vliegen :shock:
one whisky a day, keeps the doctor away

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Bodem tegen horenaar

Bericht door m.kolsters. » ma 26 okt 2020, 16:35

Als je een varoa bodem heb kan er niets in van onder, en het vlieggat met moer rooster 4 stafjes voor de vlieg opening en dan kunnen de hoornaars niet binnen. Dan kunnen ze alleen nog maar vliegende bijen eten.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten