DN versus Simplex Segeberger

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

DN versus Simplex Segeberger

Bericht door Paul67 » wo 16 dec 2020, 19:13

Hallo mensen!

Ik ben aan het zoeken naar de vergelijking tussen een Segeberger Duits Normaal en Segeberger Simplex.

Nu heb ik al gevonden dat de Duits Normaal ramen iets groter zijn.

Maar hoe zit het met de "oortjes" van de Duits Normaal maat? Kun je daar met je kastbeitel onder komen om een raam
los te maken? Werkt dat identiek zoals bij de spaarkast? (bij de spaarkast (hout) kon ik er onder) :be9:

En: zijn de afstandstrips voor 10 of 11 ramen? (En als het er 11 zijn, zijn dan de onderlinge afstanden kleiner?)

Alvast dank voor de reacties.

Gr P

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: DN versus Simplex Segeberger

Bericht door mick » wo 16 dec 2020, 19:26


Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: DN versus Simplex Segeberger

Bericht door Paul67 » do 17 dec 2020, 00:01

Alleen raammaten. Dat wist ik al.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: DN versus Simplex Segeberger

Bericht door Tieme » do 17 dec 2020, 07:53

Duitsnormaalmaat heeft een kortere toplat dan simplex. De oren zijn ook korter. De ramen DN passen met enig duwen in de simplexkast. De zijlatten zitten dan tegen de voor en achter wand van de kast aan. Dit betekent dat als je een volk op DN koopt, je deze wel in een simplex bak kan doen. Voor het verdere imkeren is dit niet geschikt omdat er dus geen bijenruimte meer over is tussen de zijlaten DN en de simplexkast.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: DN versus Simplex Segeberger

Bericht door Paul67 » do 17 dec 2020, 15:50

Ik geloof dat ik het anders moet formuleren... :D

Stel dat ik een Segeberger Duits Normaal kast heb....

1)zijn dan de afstandstrips voor 10 ramen of 11? Of kun je dat zelf bepalen? En als het 11 is, zijn de afstanden tussen de ramen dan niet kleiner?

2)kan ik bij deze kast met de kastbeitel onder de ramen komen om ze los te wrikken?

En nu ik tóch bezig ben:

3)moet er in een Segeberger kast altijd zo'n latjesstructuur op de bodem om raatbouw tegen te gaan of zijn Segeberger bodems
gewoon goed zoals ze zijn?

Gr P

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: DN versus Simplex Segeberger

Bericht door tomer » do 17 dec 2020, 16:17

Ik heb zelf geen segebergers, maar als ik de webwinkels bekijk kan je kiezen tussen pvc/houten/inox latten en metalen bleddens. Apart te bestellen.
10 of 11 ramen en uiteraard hoe meer ramen in de kast, hoe kleiner de afstand tussen de ramen.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: DN versus Simplex Segeberger

Bericht door Paul67 » do 17 dec 2020, 17:24

en uiteraard hoe meer ramen in de kast, hoe kleiner de afstand tussen de ramen
Kijk, dat dacht ik dus wel...máár...er is toch ook nog zoiets als een ideale afstand tussen de ramen die de bijen nodig hebben?
Hoe zit het daar dan mee?

Gr P

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: DN versus Simplex Segeberger

Bericht door Tieme » do 17 dec 2020, 19:31

Duits Normaal heeft vaak geen afstandstrips, want ze werken met Hoffmann zijlatten.
De Duitsers hebben er 11 in een bak (35mm afstand hart op hart). 10 kan uiteraard ook dan zitten ze op 38,5.
Als je er afstandsrepen in wil, weet ik niet of dat goed past en of de leveranciers dat ook hebben voor Duits Normaalmaat. Bel eens een handelaar zou ik zeggen.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: DN versus Simplex Segeberger

Bericht door Paul67 » do 17 dec 2020, 22:40

Inmiddels al ontdekt dat bij een Segeberger DN de Hoffmann ramen in het spel komen en dat die ramen
aan de bovenkanten breder zijn waardoor ze zo naast elkaar komen te liggen én de juiste raamafstand hebben.

Wat een zoektocht. :wink:

En ondertussen ook ontdekt dat die ramen dus verder gewoon op de richel van de kast liggen en dat je er met de kastbeitel
wél onder kan, maar dan naast die richel. En dan kun je zo'n raam van onder omhoog heffen.

Het is lang zoeken als je het niet begrijpt en ook (zo blijkt) niet de juiste filmpjes van YouTube onder ogen krijgt.
Deze meneer maakt het echter goed duidelijk: [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=T2OBUfQzAPM[/youtube]
Weliswaar in het Duits, maar ik zit hier op 5 km van de grens dus dat lukt wel.

Resteert de vraag: wat is de betere keuze? Segeberger Simplex of Segeberger DN?

Dank voor de reacties tot nu toe.

Gr P

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: DN versus Simplex Segeberger

Bericht door Tieme » vr 18 dec 2020, 08:28

Hi Paul,

Het is misschien een open deur. maar dit moet je voor jezelf bepalen. Omdat het nu winter is, kun je niet meer bij iemand met DNM en met simplex gaan kijken. Als ik je een tip mag geven. Het is handig te gebruiken wat de meeste imkers in je buurt gebruiken. Dan kun je volkjes kopen / verkopen / krijgen / weggeven. Als jij georienteerd bent op Duitsland en daar vand e vereniging lid wil worden zou ik DNM doen anders simplex. Technisch maakt het geen verschil al is de kwaliteit van DNM ramen erg variabel en vaak vrij mager.

Als je begint zou ik me ook afvragen of je wel echt met die kleine raampjes en al die nodige broedkamers wilt werken en niet meteen op Dadant zou beginnen. Dat scheelt een hoop werk en kosten.

groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten