Propoleum ervaringen?

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
gerard.b.w.vos
Berichten: 857
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Propoleum ervaringen?

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 28 dec 2020, 13:36

De vraag is; welke ervaringen zijn er mbt het gebruik van Propoleum?

Dit voorjaar een kast aangeschaft bestaande uit meerdere onderdelen zoals bodem, rompen, dak, enz.
Dacht er eens goed aan te doen om deze i.p.v. met Wijzenol lak deze eens te behandelen met Propoleum.
Drie lagen gebruikt terwijl er twee worden aanbevolen.
Een mooie zichtbaar blijvende houtstructuur leek me eens wat anders dan "Bijengroen".
De meeste onderdelen zien er thans uit als zwart uitgeslagen houtdelen.
De kast staat in de stal die geheel overkapt is.
Een nog niet (benodigde) romp - die dus (nog) niet in gebruik geweest is -, staat binnen in de schuur, is zelfs VIER x behandeld en toont zelfs op enkele plekken een schimmel laag!
Zal de kast dus komend voorjaar weer moeten lakken met een echte verf laag.

Anderen die gebruik maken van Propoleum andere ervaringen?

Zou het gebruik dus zelf beslist niet willen adviseren !
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Propoleum ervaringen?

Bericht door Astrid Schoots » di 29 dec 2020, 12:50

Ha Gerard, wat een onappetijtelijk resultaat, sneu voor je.
Ik heb geen ervaring met Propoleum, maar heb heel wat ongeverfde kasten behandeld met een eigen propolislak* en ben daar heel tevreden over. Mooi lichtbruin, geen kleverig gevoel ook niet in zomerhitte. Ik weet niet hoe de regenbestendigheid is, maar alles staat onder een afdak. Hoe is dat bij jou?
Vàst ten overvloede, maar toch even hier mijn 'recept' ;-)
> Alle afkrabsels van binnenbak of latwerk doe je rijp en groen door elkaar in een flinke glazen pot, daarna onderzetten met spiritus, af en toe schudden. Deze pot blijft jaren bruikbaar, je kan het steeds bijvullen, de schone lak drijft boven op de prut - dus de kwast niet te diep indopen.
Warrékast in de propolislak.png

gerard.b.w.vos
Berichten: 857
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Propoleum ervaringen?

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 30 dec 2020, 10:46

Zo had ik mijn kast(kleur) ook voorgesteld Astrid.
Welke verhouding heb je toegepast met de propolis/spiritus oplossing?
En hoe vaak heb je de delen ingesmeerd?

De Warre staat hier onderdak in de stal, maar de schimmel staat er op.
verweerde kast.jpg
Komend voorjaar dan eerst de kast goed laten drogen en dan behandelen.
Denk dan toch aan goede beits of toch maar weer "bijengroen".
Mijn reserve romp heb ik inmiddels binnen gezet om deze binnenkort te behandelen.
Maar niet meer met die Propoleum.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

jjmvaningen
Berichten: 1103
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Propoleum ervaringen?

Bericht door jjmvaningen » wo 30 dec 2020, 12:01

gerard.b.w.vos schreef:
wo 30 dec 2020, 10:46
Welke verhouding heb je toegepast met de propolis/spiritus oplossing?
Zelf doe ik het zoals Astrid ook aangeeft:
grote plastic fles, resten met propolis erin (1/3 van de fles) , spiritus erbij, schudden, laten staan, schudden, propolis erbij, na 1 week is er een scheiding tussen rest beneden, tinctuur en drijvend hout boven. Teveel propolis gaat niet, dan lost het niet meer op. mooi herkenbaar kantelmoment om te gieten/zeven.
vervolgens afschenken in schone fles met behulp van 2koffiefilterzakjes. resultaat schone tinctuur voor te verven/behandelen (ik gebruik het goedje alleen voor de binnenzijde van de kasten en korven, na het schoonmaken. dan ruiken ze weer "fris"). de gezeefde flessen staan er soms jaren en geven geen verlies aan kwaliteit.

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Propoleum ervaringen?

Bericht door Astrid Schoots » wo 30 dec 2020, 14:41

Gerard,
ik stop steeds wat propolisresten in de pot erbij, dus de lak (zeg maar prut) is wel vrij dik.
JJM, jij zeeft zelfs de lak door koffiefilters, goed hoor - heb ik ook geprobeerd maar dat duurde eindeloos. Nu gooi ik om de paar jaar de resten in de composthoop en begin dan weer opnieuw. Omdat ik niet zo netjes werk als JJM merk ik ook geen kantelmoment in niet meer kunnen oplossen. Het zal ongetwijfeld kloppen, maar ik gebruik de propolislak vrij slordig: als er smurrie in de kwast meekomt op het hout, wrijf ik het met een doek weg voor het droog is. Die Warrékast heb ik maar een keer gelakt, alweer een heel aantal jaren geleden.

Maar Gerard, ik zie dat jouw kasten op een pallet staan, (èn onder dak, ik had eerst niet goed gelezen) of zijn er nog poten onder? Dat zou ook van invloed kunnen zijn op de schimmel. Bij mij staat alles op kniehoge poten zodat de wind er goed onder door kan (daarom heb ik winters ook de schuiflade dicht - maar dat is een andere topic ;-)

Ik bedenk nog iets: misschien zit er in mijn propolislak ook meer opgeloste was dan in de Propoleum, juist omdat ik alle schraapsels erin mik. Want een laag boenwas zal wellicht ook de schimmel tegenhouden?

Nog iets: je ziet aan de kast precies hoe groot het bereik van het volk is/was, het onderste deel buiten de tros wordt niet meer bewoond. Maar dat is alleen een leuk fenomeen, de onderste bak weghalen zou de ruimte te klein maken.

gerard.b.w.vos
Berichten: 857
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Propoleum ervaringen?

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 30 dec 2020, 18:47

Astrid Schoots schreef:
wo 30 dec 2020, 14:41

Maar Gerard, ik zie dat jouw kasten op een pallet staan, (èn onder dak, ik had eerst niet goed gelezen) of zijn er nog poten onder? Dat zou ook van invloed kunnen zijn op de schimmel.
kastinstal.jpg
Astrid,
Kast staat op op werkhoogte boven de grond op oriëntatie ZO.
Zal de leverancier eens vragen om meer informatie.
Zou aan de houtsoort kunnen liggen.
Weet eigenlijk niet wat dat is voor hout.
Van oorsprong komen de kast van Holtermann net als jouw Warre.
Dat jij ze slechts eenmalig bewerkt heb is bijzonder.
Heb hier nog een flinke pot propolistinctuur met/van alcohol staan, kan ik proberen met eigen materiaal.
En een flinke waslaag is ook een optie.
Mijn eerste kast (nu 4decenia) van simpel vuren is nog in betere conditie :o

Bewoning van de kast op dit moment klopt :D
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Propoleum ervaringen?

Bericht door Tieme » ma 04 jan 2021, 09:09

Gerard,

de propoleum oplossing is dunner dan als je zelf een stevige tintuur maakt. Dat kan een van de verschillen zijn tussen jouw kast en die van Astrid.

Verder vraag ik me af hoe nuttig het is om je kast met propolis tinctuur in te smeren. Als de kast droog staat heeft ie het niet nodig en als ie buiten staat is ie niet langdurig beschermd (op het etiket staat dat je het jaarlijks moet herhalen, maar wel als de kast leeg is). Insmeren met (dubbel) gekookte lijnolie is wel een duurzame (en milieuvriendelijke) bescherming van de kast. Daar kun je ook wel een kleurtje aan toevoegen om de nerf van het hout mooi uit te laten komen.

De binnenkant van de kasten smeer ik tegenwoordig wel in met propoleum. een laagje propolis aan de binnenkant schijn te helpen tegen ziekten. Bovendien ruiken de kasten dan meten lekker.

groeten,
Tieme

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Propoleum ervaringen?

Bericht door Franschman » do 07 jan 2021, 23:15

Ik zie op de foto bij Astrid een mooie "Heidestúlper" staan een Duits korftype dat op de Lúneburger Heide bekend is. De 'Heideschnucken ' :roll: zijnde lokale schaapjes die de heide mooi houden ,dus ook leuk laten bloeien.

Is korf die ook bevolkt :hive: en is het nodig die regelmatig te voorzien / in te smeren met verse koeienvlaai :) :? of :naughty:
Dat is wel gebruikelijk bij die korven en kan een koeienvlaai ook bijen in kasten bekoren. Het is wel erg eco ! :be8: :lol:

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Propoleum ervaringen?

Bericht door Astrid Schoots » vr 08 jan 2021, 14:20

Ha Fransman,
ja het is inderdaad een 'antieke' korf.
Beetje bijhouden met een mengsel van leem en verse mest (1:4) en dit in de beschadigingen smeren die door de koolmezen gepikt worden... jaja
De bijen vinden het allemaal prima, ik ook, het ruikt heerlijk.
:hive:

gerard.b.w.vos
Berichten: 857
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Propoleum ervaringen?

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 15 mar 2021, 10:20

Met de duiding van Tieme is er een verklaring voor de verwering van de Warre kasten :
Tieme schreef:
ma 15 mar 2021, 08:08
Een andere reden om geen kasten te kopen bij Holtermann is de houtsoort. Sommige aanbieders hebben dit Siberische linde genoemd. Dat is wel een houtsoort maar niet geschikt voor bijenkasten (raampjes kan wel).
Deze prachtige Warre-kasten zijn inderdaad van Lindehout. Zacht van structuur met daardoor een goede doorademing van de kast.
Wel met het gevolg van een versnelde veroudering.
Schimmelvorming treed met dit hout wel erg snel op.
Een goede behandeling van de kast afhankelijk van plaatsing (buiten of onderdaks) is dus een noodzaak.
Hiervoor dus nog een goede oplossing voor vinden nu.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten