Was zuiveren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Was zuiveren

Bericht door Jaap v.Popering » vr 15 jan 2021, 09:29

Bart Ik weet niet of je er voor jezelf al uitgekomen bent ?
Je zou eens bij de Gebroeders van Beek in Paasloo kunnen gaan kijken , die doen dit op wat grotere schaal en doen dat met stroo .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Was zuiveren

Bericht door A.A. Staals » vr 15 jan 2021, 10:03

Jaap v.Popering schreef:
vr 15 jan 2021, 09:29
Bart Ik weet niet of je er voor jezelf al uitgekomen bent ?
Je zou eens bij de Gebroeders van Beek in Paasloo kunnen gaan kijken , die doen dit op wat grotere schaal en doen dat met stroo .
Doen dat met stro.
Jaap
Vertel daar eens wat meer over.

ad staals

Biodlarn
Berichten: 149
Lid geworden op: di 08 jan 2013, 07:37
Bijenras(sen): Mellifera
Locatie: Jämtland, Zweden
Contacteer:

Re: Was zuiveren

Bericht door Biodlarn » vr 15 jan 2021, 14:26

Bart de Coo schreef:
wo 13 jan 2021, 13:29

Nu begrijp ik van de bijenmaat dat deze methode bij de was die ik heb aangeleverd niet werkt: na twee dagen 70 graden en stollen, zit er telkens nog prut aan de onderkant. Hij herhaalde de behandeling naar eigen zeggen soms wel twee keer.
Giet je maat er één blok was van, vanuit de weckketel?

//Han

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Was zuiveren

Bericht door Jaap v.Popering » vr 15 jan 2021, 14:40

A.A. Staals schreef:
vr 15 jan 2021, 10:03

Jaap
Vertel daar eens wat meer over.

ad staals
Eigenlijk weet ik er niet zo veel van , ik zal vertellen hoe dat komt .
Toen in 2017 de sjoemelwas op zijn hoogtepunt was heb ik de gebr gevraagd of zij van mijn eigen was kunstraat wilden maken , en ik dat mee zou nemen naar de bijenmarkt en of ik die dan enkele dagen later op kon komen halen omdat wij enkele dagen in hun buurt zouden vertoeven om wat rond te fietsen , iets wat ik al vele jaren gedaan heb .

Drie dagen later om een bakje koffie en de kunstraat ophalen , maar mijn was bleek niet voldoende schoon voor hun machine om kunstraat te vervaardigen . Zij deden dat met stroo , ( ik weet niet welk stroo ) waar de gesmolten was doorheen ging . Ik begreep dat het vuil zich aan het stroo verbind . Het was te laat op de avond en mocht de volgende avond terugkomen om het naadje van de kous te zien , maar ik was daar op het laatst van mijn verblijf .

Zelf smelt ik mijn was twee keer in de stoomsmelter en reinig deze door deze in een RVS pan op te vangen , plaats deze op een plaat tempex van 4 cm en dek deze daar ook mee af . Na 12 uur afkoelen schraap ik het vuil er onder af , en herhaal dit een keer .

Ik gebruik gewoon leidingwater en voeg daar niets aan toe . Alles wat je toevoegt om beter te reinigen zal wat van je was verzepen .

Om je was niet te laten verkleuren moet je de was niet gezamenlijk koken met de resterende cocons ,dan moet je deze in ( een zak ) doen , en dusdanig verzwaren zodat deze het oppervlak met de gesmolten was niet raakt .
Ook Koolstofstaal is uit den boze , een geëmailleerde verwarmings ketel mag de emaille niet stuk ( versleten ) zijn , ook dan kan verkleuring optreden die je ook met toevoegen van al die reinigingsmiddelen niet meer weg krijgt .

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Was zuiveren

Bericht door Ruinerweg » za 16 jan 2021, 15:07

Ik gooi de oude raat en troep in de stoom was smelter en vang alles op in een plastic emmer.
Daarna gaat alles in een schone geemailleerde plan die ik verwarm tot alles gesmolten is. Deze pan gaat daarna in een goed geïsoleerde verhuisdoos, op een laag van 10 cm piepschuim, de doos wordt strak opgevuld met een aantal tuinkussen en een oude slaapzak, ook over de pan. Daarna 10 cm piepschuim erover en de doos dichtvouwen.
Na 48 uur heb ik een volkomen vlakke vorm die aan de onderkant met een verfkrabber wordt afgekrabt: bijna 100% schoon.

Om er kunstraat van te aken giet ik de vloeibare was nog een keer door een panty die ik over de soepketel voor het was gieten gebruik: 100% schoon!

Roel
www.ruinerimkers.nl

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Was zuiveren

Bericht door m.kolsters. » vr 29 jan 2021, 12:25

Jaap en Ad, Kees van Holland perste zijn was lang geleden ook al met stro.

Ik gooi alles in een grote bak met kokend water, en schep het grof vuil er af, dan hou ik de schone was over.
Tinus Kolsters

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten