Imkeren met een (pols-)blessure

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
GWF1993
Berichten: 31
Lid geworden op: do 26 mar 2020, 20:42
Aantal volken: 0
Contacteer:

Imkeren met een (pols-)blessure

Bericht door GWF1993 » za 23 jan 2021, 11:17

Hallo allemaal,

Mijn vriendin is sinds anderhalf jaar ook besmet geraakt met het imkervirus en sindsdien leert ze meer en meer zelfstandig te imkeren. Dit gaat haar al goed af echter is er één uitdaging. Ze heeft een langdurige polsblessure waardoor ze waarschijnlijk altijd mijn hulp nodig zal hebben bij het imkeren. Het lukt haar op sommige dagen niet om de honingkamer op te tillen van de broedkamer bijvoorbeeld. Nu zijn we aan het kijken hoe we onze materialen toch zo kunnen krijgen dat zij zoveel mogelijk zelfstandig kan werken en van deze mooie hobby kan genieten zonder al te veel afhankelijk te moeten zijn van anderen.

We willen een topbarhive gaan aanschaffen welke werkt met spaarkastramen om te proberen of dit iets voor ons kan zijn. Zelf wil ik graag met spaarkastraampjes blijven werken. Deze raampjes verwerkt in een topbarhive kan misschien de oplossing zijn omdat zij niet meer de zware bakken hoef te tillen, echter volledig op dit type kast overschakelen als dit werkt is ook geen optie omdat we graag ook nog met onze bijen willen/moeten reizen.

Kunststof segeberger kasten vinden we geen optie omdat deze vrij kwetsbaar zijn naar onze persoonlijke mening. Wel zijn we ons aan het verdiepen of de kuntstof kast van Ecopoll iets voor ons kan zijn. Ook licht van gewicht maar naar men zegt een stuk sterker.

Op deze manier zijn we ons zelf al aan het oriënteren, maar ik plaats dit bericht omdat iemand van jullie misschien ook wel tips voor ons heeft of ervaring heeft met één van bovenstaande kasten en ons deze misschien aan- of juist af kan raden.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!
Laatst gewijzigd door GWF1993 op za 23 jan 2021, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

joostY79
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 25 apr 2016, 17:02
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Carnica in Golzkast
Locatie: Genk (België)
Contacteer:

Re: Imkeren met een (pols-)blessure

Bericht door joostY79 » za 23 jan 2021, 12:09

Het gewicht van het hoogsel zelf zal niet veel uitmaken, als er gevulde honingramen inzitten...
Ik zou kijken naar een topbarhive of ander type kast waar je zonder hoogsels mee werkt. Ikzelf gebruik Golzkasten met grote tevredenheid.

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Imkeren met een (pols-)blessure

Bericht door BenSDC » za 23 jan 2021, 13:08


BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Imkeren met een (pols-)blessure

Bericht door BenSDC » za 23 jan 2021, 13:09

Er wordt ook met TBH's gereisd, dus dat kan ook met deze Topkast. Voor de meeste kasten moet je met twee personen zijn....Ik laat mijn volken liever op hun standplaats staan.

GWF1993
Berichten: 31
Lid geworden op: do 26 mar 2020, 20:42
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Imkeren met een (pols-)blessure

Bericht door GWF1993 » za 23 jan 2021, 20:11

BenSDC schreef:Kijk eens naar de Topkast, zie https://www.bijenhouders.nl/admin/blog/edit/686
Hallo Ben,

Bij mij doet de link het niet helaas maar gezien uw profielnaam vermoed ik dat u van de YouTube filmpjes bent.

Als dat het geval is dan ben al een tijdje erg gecharmeerd van de topkast met spaarkast raampjes welke u gebruikt en die regelmatig terugkomt in de video's. Echter zei u als ik het goed heb in het begin dat dit nog een prototype was. Weet u of de kast ondertussen zo ontwikkeld is dat hij ook door nog relatief beginnende imkers te gebruiken is en is dit dan het soort topkast wat u adviseert?

Bij voorbaat dank.

Verstuurd vanaf mijn GM 8 d met Tapatalk


GWF1993
Berichten: 31
Lid geworden op: do 26 mar 2020, 20:42
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Imkeren met een (pols-)blessure

Bericht door GWF1993 » za 23 jan 2021, 20:13

joostY79 schreef:Het gewicht van het hoogsel zelf zal niet veel uitmaken, als er gevulde honingramen inzitten...
Ik zou kijken naar een topbarhive of ander type kast waar je zonder hoogsels mee werkt. Ikzelf gebruik Golzkasten met grote tevredenheid.
Bedankt voor je feedback! Ik zal me ook eens inlezen in de Golzkast, die ken ik nog niet.

Verstuurd vanaf mijn GM 8 d met Tapatalk


BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Imkeren met een (pols-)blessure

Bericht door BenSDC » zo 24 jan 2021, 11:19

verkeerde link gebruikt, maar kijk inderdaad op mijn You Tube kanaal, daar staan diverse video's over de Topkast. Mijn prototype heeft enige verbeterpunten opgeleverd, deze zijn inmiddels allemaal geïmplementeerd in de definitieve productieversie.

GWF1993
Berichten: 31
Lid geworden op: do 26 mar 2020, 20:42
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Imkeren met een (pols-)blessure

Bericht door GWF1993 » zo 24 jan 2021, 18:55

BenSDC schreef:verkeerde link gebruikt, maar kijk inderdaad op mijn You Tube kanaal, daar staan diverse video's over de Topkast. Mijn prototype heeft enige verbeterpunten opgeleverd, deze zijn inmiddels allemaal geïmplementeerd in de definitieve productieversie.
Ok bedankt Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn GM 8 d met Tapatalk


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten