Frankenbeute vragen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Frankenbeute vragen

Bericht door tomer » ma 15 feb 2021, 02:06

Ik heb enkele Dadant-Blatt Frankenbeute kasten overgenomen om eens te proberen.
Ik ben gewoon van in mijn houten kasten met kamijzers te werken met een raamafstand van 37mm.
Nu zijn de Frankenbeute kasten 40 cm breed vanbinnen, er passen dus 11 ramen in met een raamafstand van 35mm. Is dit de standaard werkwijze bij Frankenbeute?
Of gebruikt men ook wel 10 ramen met 38mm raamafstand? In plaats van kamijzers zijn er aluminium latten om de ramen op te schuiven.
Dus de mogelijkheden zijn: werken met hoffmannramen, mijn gewone ramen aanpassen met afstandspijkers, of kamijzers installeren (voor 10 ofwel 11 ramen).
Dan vraag ik mij af: is de hoh raamafstand bij hoffmannramen steeds 35 mm, of zijn er verschillende types voor 35, 37 en 38 mm??

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Frankenbeute vragen

Bericht door roelof1945 » di 16 feb 2021, 19:19

Vorig jaar heb ik voor het eerst Hoffmann ramen gebruikt met een hoh maat van 37 mm, op de website van de winkels
wordt niet vermeld wat de hoh is, misschien dat het op de Duitse website wel staat.
De hoffmann ramen zijn standaard Ned. simplex, voor de Frankenbeute zal het wel DN zijn.
Deze ramen bevallen me niet omdat ze moeilijk van elkaar loslaten daarom ben ik overgegaan op afstand spijkers.
Omdat ik een andere hoh gebruik heb ik met de blokschaaf van de zijkanten wat afgeschaafd op de gewenste maat.
Ik ga ze niet meer kopen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Frankenbeute vragen

Bericht door tomer » di 16 feb 2021, 20:48

De hoh raamafstand van hoffmannramen wordt inderdaad bijna nergens vermeld. Vreemd want toch belangrijk om te weten, zodat het juist uitkomt in de kast, want blijkbaar is het afhankelijk van kast tot kast.
Bij de frankenbeute kasten die ik heb overgenomen zaten een aantal hoffmannramen van 35 mm hoh, mijn miniplus hoffmanraampjes zijn 37 mm.
Volgens mij zijn 'gewone' dadant hoffmannramen standaard 37 mm? Dus als je dadant hoffmannramen nodig hebt voor frankenbeute moet je er speciaal hiervoor zoeken.
Ik ga denk ik kamijzers installeren, dan kan ik mijn bestaande ramen gewoon gebruiken.

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Frankenbeute vragen

Bericht door roelof1945 » wo 17 feb 2021, 12:32

Het is best mogelijk dat de Hoffmann ramen voor de Frankenbeute hoh 35 mm is, helaas heb ik mijn ramen
geschaafd op een dikte van 32mm omdat dat mijn raam afstand is, en weet niet meer hoeveel mm ik er af heb gehaald.
De hoh van 32 mm is klein maar is afgestemd op raat met kleinere cellen.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Frankenbeute vragen

Bericht door Tieme » wo 17 feb 2021, 14:59

De ramen die ik voor mijn Dadant Blatt kasten heb gekocht zijn allemaal 35 millimeter HoH. Mijn miniplus raampjes ook trouwens. In Duitsland is 35 mm gangbaar. DB ramen op 37 mm is moeilijker te krijgen, als dat al lukt.

groeten,
Tieme

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Frankenbeute vragen

Bericht door tomer » do 18 feb 2021, 13:13

Dus de hoffmannramen bij geller bvb zijn voor 35 mm hoh? Ik ging ervan uit dat het standaard 37 mm was.
Als je dan een houten 12 raams dadantkast koopt (45 cm breed) komt het ook niet uit, dan moet je die extra ruimte opgevangen met een sluitblok.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Frankenbeute vragen

Bericht door Tieme » do 18 feb 2021, 14:13

Je houdt inderdaad nog een stukje kast over. Dat is maar goed ook. Anders krijg je die hoffmann ramen er nooit meer uit. Ik gebruik geen sluitraam om dat gat op te vullen. Ik heb vaak 11 ramen met een sluitblok.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Frankenbeute vragen

Bericht door marc » zo 14 mar 2021, 10:46

Als je toch wil schuiven, zijn gewone ramen met afstandspijkers (met de juiste maat) dan de oplossing, Tomer.
Is ook beter want bij de Hofmannramen worden de raampjes aaneengekit, ondanks de 'handige' filmpjes die je erover ziet.
Treintje stoten en ramen uitnemen blijkt na de 9 daagse controle toch niet zo evident als wordt getoond.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Frankenbeute vragen

Bericht door tomer » zo 14 mar 2021, 12:53

Ramen van verschillende winkels hebben andere maten (breedte van bovenlat en zijlatten), waardoor de afstandspijkers niet voor alle ramen hetzelfde zijn. Ik heb schroefjes gebruikt om de ramen aan te passen, zodat ze op de juiste raatafstand hangen.

Hans Somers
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 jul 2023, 09:46
Imker sinds: 2022
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Frankenbeute vragen

Bericht door Hans Somers » di 15 aug 2023, 10:59

Ik zou graag in mijn spaarkasten willen schuiven. Nu hangen er 10 ramen in maar ik zou er graag 11 in willen hebben (broedkasten alleen). Kan iemand mij adviseren welke spijkertjes ik dan moet gebruiken?
dank en groet van hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten