Wastrechter van plastic folie

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
AnneO
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Wastrechter van plastic folie

Bericht door AnneO » za 27 feb 2021, 20:04

Hallo mede- Bijenhouders,

Enige tijd geleden zag ik op het bijenblog van Ben Som de Cerff( geweldig blog trouwens) hoe hij zijn raten smolt en die prachtig mooie
roestvrijstalen wastrechter die hij daarbij gebruikte. Dit was wel wat anders dan die twee oude broedbakken op een schuin aflopend stuk blik van mij.
Zo'n trechter zou ik ook wel willen hebben.
Gelukkig heb ik hem niet meteen gekocht want onlangs zag ik in een filmpje van "Der self Maker" een duitse jongeman die een stapel
van vijf Segeberger kasten gevuld met wasraamjes in een keer stoomde. Hij gebruikte een moerrooster als groffe zeef, maar het meest
opmerkelijke vond ik de wastrechter die hij gebruikte, dit was namelijk een stuk stalrubber met in het midden een aantal gaten geboord.
Dit bracht mij op het idee om een stuk plastic folie(zwarte landbouwfolie) geklemd tussen twee kastdelen te gebruiken en dit werkte goed.
In mijn opstelling heb ik vier Segeberger honingranden met 43 raampjes(waarvan de helft bebroed) gebruikt en het werkte geweldig.
Waar ik wel voor wil waarschuwen is het feit, dat de hoge temperatuur toch wel iets doet met de styropor, er komen namelijk allemaal
kleine bobbeltjes op de binnenwand van de kasten, waarschijnlijk doordat de lucht in de styropor uitzet door de hoge temperatuur.
Dus voortaan maar weer de oude broedbakken gebruiken maar de plastic folie is een blijvertje en het voordeel is dat het op iedere kast of
kist past. Ik denk dat het met een stuk bouwzeil ook zal lukken.
Hier volgt mijn werkwijze:
- Plaats een broedkamer op een vlakke plaat, b.v. een dak van een bijenkast, en schuif een hoek van de kast iets over de rand zodat je daar
de stoomslang door kunt voeren.
- In deze broedkamer zet je een afwasteiltje of een andere platte bak.
- Op deze broedbak de plastic folie plaatsen tot ruim over de randen. In het midden van de folie moeten een aantal gaten zitten, ik heb dit
met een 9 mm. holpijp gedaan. Ook in een hoek een gaatje voor de stoomslang.
- Op de folie plaats je een honingrand en de folie in het midden iets naar beneden drukken.
- Op de honingrand een moerrooster plaatsen en de stoomslang er naast doortrekken en eventueel vastzetten.
- Nu de randen met de te smelten raten plaatsen en stomen maar.
- Indien je een vaste opstelling hebt, kun er ook voor kiezen om in de rand boven het moerrooster, een gat te boren voor de stoomslang en misschien
kun je het moerrooster ook wel direkt op de folie plaatsen, dat moet je dan even uitproberen.
- De zo verkregen was stoom ik nog een keer in een kussensloop die ik boven in de kast aan een stang hang, met het afwasteiltje er direkt
onder zonder trechter en dit een nacht laten afkoelen.
De volgende dag heb je dan een prachtige plaat was, klaar om te persen. Deze keer was de opbrengst 2100 gram voldoende voor 50
simplex honingkamerraampjes.
vr. gr,
Anne





-

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Wastrechter van plastic folie

Bericht door Eddy Geurtsen » za 27 feb 2021, 21:27

Beste Anne,

Al een aantal jaren maak ik ook gebruik van een aantal kunststof kasten om was te smelten. Ik gebruik ook een moerrooster als grove zeef, en een metalen trechter, maar die folie is een idee, dat ga ik ook eens proberen.
Alleen doe ik het anders met de stoom. Ik heb in één van mijn kunststof deksels een gat geboord waar de slang van de behangafstomer door past, zo kan ik van bovenaf de stoom in de kast blazen.
Jammer van die deksel? Dat valt mee, ik druk er een kurk van een wijnfles in en gebruik de deksel gewoon voor mijn volken.
Eddy

agnita
Berichten: 23
Lid geworden op: za 10 jun 2017, 09:45
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: Wastrechter van plastic folie

Bericht door agnita » ma 12 apr 2021, 09:50

hallo Anne,
wat een lumineus idee, ik was ook op zoek naar een goedkope smelter, die bestaat niet, dus ik ga het zeker proberen.
Bedankt voor het delen.
Agnita

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 796
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Wastrechter van plastic folie

Bericht door Erick » ma 12 apr 2021, 12:36

Afbeelding
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wastrechter van plastic folie

Bericht door tomer » ma 12 apr 2021, 13:21

Geen risico dat er op deze temperaturen stoffen vrijkomen uit het plastic?

AnneO
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wastrechter van plastic folie

Bericht door AnneO » ma 12 apr 2021, 20:00

Hallo Toomer en Erick,
De plastic folie rekt wel iets uit maar geeft volgens mij niet af, althans dit is niet te zien aan de kleur van de was maar dit weet je
natuurlijk nooit zeker. Er vindt natuurlijk altijd en overal een uitwisseling van stoffen plaats en wil je het zeker weten dan moet je meten.
Ik heb toch maar even een stukje folie een half uur in water laten koken. Visueel leek de folie niet veranderd er waren geen vreemde
geuren en het water was nog net zo helder. Ik durf het wel aan!
En Erick de plaatjes waren op, de volgende keer misschien.
vr. gr,
Anne

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wastrechter van plastic folie

Bericht door tomer » ma 12 apr 2021, 21:31

Ik zou daar voorzichtig mee zijn. Bij blootstelling aan hitte kunnen allerlei schadelijke stoffen vrijkomen, afhankelijk van welke plastic het juist is (PVC of PE). Zoek eens op ftalaten, weekmakers, dioxines, BPA, chloor...

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wastrechter van plastic folie

Bericht door Teake de Jong » di 13 apr 2021, 21:54

En het truukje van het opgehangen kussensloop met was ga ik zeker ook uitproberen, dank voor het delen!
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

AnneO
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wastrechter van plastic folie

Bericht door AnneO » vr 16 apr 2021, 20:31

Hallo Tomer,
Naar aanleiding van jouw bedenkingen betreffende het gebruik van plastic folie in een stoomwassmelter heb ik mij nog wat
extra geïnformeerd. Van de door jouw genoemde stoffen wordt je inderdaad niet vrolijk.
Wat ik gevonden heb, is dat landbouwplastic uit lagedichtheidspolyetheen bestaat. Het is goed bestand tegen basen en zuren en
kan langdurig een temperatuur tot 80 graden verdragen en tot 95 graden gedurende korte tijd.
Volgens mij zitten er geen weekmakers en BPA in en dioxine ontstaat veelal pas bij verbranding van allerlei materialen.

Aangezien ik in mijn stoomopstelling bovenin een temperatuur van 99 graden heb gemeten, ben ik het wel met je eens dat dit
wel op het randje is en dat het beter is om mensen niet aan te moedigen om plastic folie te gebruiken in een stoomwassmelter.

Ik heb misschien wel een alternatief en dat is zelf een folie of mat gieten van siliconen.
Ik had nog wat siliconen over van mijn kunstraatpersproject 2 jaar geleden en heb hier een matje van gegoten van ongeveer 1,5 mm. dik.
Dit voelt voldoende sterk aan.
Voor geïnteresseerden volgt hier de werkwijze:

Op een houten of kunststof plaat ter grootte van de gewenste mat een "bekisting" spuiten met plamuur( zo'n kitspuit, heel goedkoop bij
de action).
De helft van de siliconen langs een rand gieten over de hele lengte en de andere helft evenwijdig in het midden gieten.
De plaat nu scheef houden zodat de bovenste streep naar het midden zakt en de middelste streep naar beneden.
Zodra de hele plaat bedekt is, moet je de siliconen misschien weer wat terug laten lopen.
Daarna waterpas laten staan tot het uitgehard is. Dan kun je voorzichtig de mat lostrekken en gebruiken zoals beschreven als bij
de plastic folie.
Als je een mat van 55 x 55 cm. giet dan heb je ongeveer 3025 x 0.15 = 453,75 ml. siliconen nodig, dus 1 fles van 500 gram.
Dit kost incl. verzendkosten ongeveer 15 euro. Je kunt ook siliconen culinair gebruiken maar die is duurder en moet je sneller
verweken omdat die sneller uithardt.
vr. gr,
Anne

AnneO
Berichten: 34
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 10:04
Imker sinds: 1990
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wastrechter van plastic folie

Bericht door AnneO » vr 15 okt 2021, 19:50

Hallo mede- Bijenhouders,

Hier nog even een update van de wastrechter.
Ik heb toch maar een mat (folie) van siliconen culinair gemaakt op de eerder door mij beschreven manier. ( 55 x 55 cm.)
Dit lukte heel goed. Ik was bang dat de siliconen te snel zouden uitharden maar dat viel reuze mee.
De mat is aan de ene kant wel iets dikker maar dat is niet erg. In het midden heb ik op een oppervlak van 13 bij 13 cm. 25 gaatjes
gestansd met een 9 mm. holpijp.
Ik gebruik niet meer een koninginnenrooster als groffe zeef want deze is lastig schoon te maken en het blijkt dat het ook niet nodig is.
De was komt goed uit de raten en er komt weinig vuil mee en dit wordt toch wel gevangen in de kussensloop.
De folie is heel flexibel en relatief zwaar en daarom moeilijk op de onderste bak te leggen, hij glijdt nl. makkelijk van de
randen in de onderste bak. Daarom heb ik een stuk stevig gaas vlak onder de rand van de onderste bak geplaatst. (enigszins komvormig)
Hierop de folie geplaatst, deze blijft nu goed liggen en steekt uit over de randen. Daarna kan gemakkelijk de tweede en eventueel derde bak
geplaatst worden. Ik heb nu een gat geboord in de tweede bak voor de stoomslang.
Ik gebruik nu buitenranden van simplex broedbakken die overbodig zijn. Zo kan ik in 2 buitenranden in een keer ongeveer 30 raampjes stomen.

vr. gr,
Anne

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten