Holtermann Dadant Blatt vragen...

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Holtermann Dadant Blatt vragen...

Bericht door Paul67 » zo 14 mar 2021, 15:50

Hallo,
ik heb een paar vragen over de Dadant Blatt kasten (hout) van Holtermann.
Is er iemand die diezelfde kasten daar koopt? Misschien kan diegene dan reageren... Alvast dank.

1)Op de foto's van die Dadant Blatt kast is het niet zo goed te zien, maar klopt het dat er standaard al een soort van richel
in de kast zit waar de raampjes op komen te liggen? (dus dat afstandsrepen feitelijk overbodig zijn?)
2)Ik heb wel eens gelezen dat Hoffmann ramen nogal problematisch (kunnen) zijn i.v.m. dichtkitten door de bijen.
Is dat echt zo'n groot punt of is het gewoon beter om normale ramen te kopen?
3)En aanhakend op vraag 2: stel dat je normale ramen koopt, welke afstandshouders die je in het raam plaatst zijn dan het beste?

Dank voor de hulp.

Mvrgr, P

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Holtermann Dadant Blatt vragen...

Bericht door Hans van der Post. » zo 14 mar 2021, 18:42

Paul maak een foto en zet hem op het forum.
!Hans.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Holtermann Dadant Blatt vragen...

Bericht door tomer » zo 14 mar 2021, 20:09

Als je die "gewone" twaalframer koopt is het veel goedkoper bij Wagner voor dezelfde kast. Daar krijg je ook nog een koninginnenrooster bij en kan je kiezen tussen afstandhouders of latten.
Het prijsverschil kan misschien ook liggen aan de houtsoort, dat is vuren (spar) bij Wagner, bij Holtermann staat er enkel "massiefhout".
1) Bij Holtermann is die kast standaard met latten, maar je kan ze mss vragen of afstandhouders mogelijk zijn.
Die andere speciale Dadant Blatt kasten (Garda en Trento) zijn blijkbaar wel met afstandhouders.
2) Geen ervaring met Hoffmann ramen, maar lijkt mij niet handig.
3) Hangt er vanaf waar je de ramen koopt. De gewone DB ramen bij Geller zijn ongeveer 28,5 mm breed, met de kopjes van 7,5 mm kom je dan aan een HoH raatafstand van ... ongeveer 36 mm. In de winkel in België zijn de ramen bvb maar 25 mm breed, dan heb je dus andere afstandkopjes nodig.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Holtermann Dadant Blatt vragen...

Bericht door Paul67 » zo 14 mar 2021, 23:04

Aaaah Wagner is the place to be!
Mooi zo.
Voor de rest is nu alles duidelijk: gewoon afstandsrepen erin en geen Hoffmann ramen.

Dank!

Gr P

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Holtermann Dadant Blatt vragen...

Bericht door tomer » zo 14 mar 2021, 23:49

"Metallrechen" dus :D
Vliegplank en aluminium dak zijn er niet bij, dus apart kopen/zelf maken indien nodig. Extra dakbescherming hangt er vanaf of de kasten beschut staan of buiten.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Holtermann Dadant Blatt vragen...

Bericht door Tieme » ma 15 mar 2021, 08:02

Ik heb al mijn kasten bij Wagner gekocht. Het ziet er goed uit. Ik heb glijstrips omdat ik eindelijk van de afstandrepen afwil zodat ik daar mijn vingers niet meer aan hoef open te halen. Qua afstandhouders heb ik Hoffmann gekozen, maar misschien dat de dopjes van Broeder Adam eigenlijk beter werken. Bij Wagner moet je de aluminium dakbedekking los bij bestellen. Ik heb in verband met het kunnen tellen van de mijtenval voor monitoring de bodem ook nog aangepast. Origineel zit er een geperforeerde alu plaat in. Ik wilde daar echt varroagaas in hebben.
Verder zijn het nette lasten en zeer gunstig geprijsd.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Holtermann Dadant Blatt vragen...

Bericht door Tieme » ma 15 mar 2021, 08:08

Een andere reden om geen kasten te kopen bij Holtermann is de houtsoort. Sommige aanbieders hebben dit Siberische linde genoemd. Dat is wel een houtsoort maar niet geschikt voor bijenkasten (raampjes kan wel). Dat is overigens niet waar de kasten van gemaakt worden. Dat is het hout van de Anna Paulowna boom (Paulownia tomentosa). Deze boom wordt op grote schaal verbouwd in China en is geschikt voor binnentoepassingen, maar niet voor buitentoepassingen. Als je dat gebruikt voor bijenkasten die niet het hele jaar onder dak staan, dan ga je niet lang van je kast genieten. Dus beter een echte (naald) houtsoort gekozen. Bij Wagner is dat vuren. Wel van een plek waar het snel groeit, dus niet de allerbeste kwaliteit. Goed verven dus. Maar het kan wel buiten staan.

gerard.b.w.vos
Berichten: 857
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Holtermann Dadant Blatt vragen...

Bericht door gerard.b.w.vos » ma 15 mar 2021, 10:09

Tieme schreef:
ma 15 mar 2021, 08:08
Een andere reden om geen kasten te kopen bij Holtermann is de houtsoort. Sommige aanbieders hebben dit Siberische linde genoemd. Dat is wel een houtsoort maar niet geschikt voor bijenkasten (raampjes kan wel).
Tieme, met deze opmerking komt er een antwoord op een eerdere vraag.
Om dit topic bij het hoofd onderwerp te houden ga ik daar wel verder.

verwijzing naar Propoleum onderwerp:
viewtopic.php?f=7&t=35281
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Holtermann Dadant Blatt vragen...

Bericht door tomer » ma 15 mar 2021, 11:31

Die geperforeerde bodemplaten van de Wagner kasten heb ik inderdaad ook vervangen door gaas. Zo kan je beter via de schuif oxalen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten