Kleine wasbolletjes

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Kleine wasbolletjes

Bericht door GerritenMonika » ma 22 mar 2021, 09:57

Hallo,

Ik heb was wat ik eerder heb gewonnen met de stoomwassmelter gesmolten in een pan met water, normaal hou ik een blok was over met wat viezigheid aan de onderkant, dat schraap ik eraf en klaar is kees. Nu echter bestond de onderste 2 a 2,5 cm van het wasblok uit hele kleine bolletjes was die losjes vastzaten en bij afspoelen loskwamen.

Ik snap niet goed waarom, want ik heb volgens mij niets anders gedaan dan anders, weet iemand van jullie hoe dit kan?

Mvg
G :think:

Frank Olde Daalhuis
Berichten: 68
Lid geworden op: di 17 mar 2015, 13:21
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica P en F1
Locatie: Losser
Contacteer:

Re: Kleine wasbolletjes

Bericht door Frank Olde Daalhuis » ma 22 mar 2021, 10:13

Als de was in koud water valt stollen de druppels direct, als je het in heet water laat vallen dan blijft de was eerst vloeibaar. Na afkoeling van het geheel heb je mooi 2 gescheiden lagen met vlakke onderkant.

Had je minder was als normaal?

GerritenMonika
Berichten: 86
Lid geworden op: do 07 mei 2015, 12:08
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Kleine wasbolletjes

Bericht door GerritenMonika » ma 22 mar 2021, 10:44

Nee, ik smelt ong. 2,5 kg per keer in een grote pan met een laag water, ik laat alles smelten, even laten borrelen en dan laat ik het afkoelen tot de volgende dag, het water was dus heet genoeg, het kookte dus daarom snap ik ook niet zo goed waarom er zoveel van die wasbolletjes zijn ontstaan, maargoed ik ben bang dat ik er niet achter ga komen waarom dit zo is gegaan.
Mogelijk is het te snel afgekoeld, maar de hete pan stond op huiskamertemp. Ik heb ook wel eens een pan buiten laten afkoelen en had ik dit probleem ook niet, dus zou het kunnen dat het juist te langzaam is afgekoeld misschien... :think:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kleine wasbolletjes

Bericht door tomer » ma 22 mar 2021, 14:05

Gewoon nog eens opnieuw koken met ruim water. Als er honing/suiker tussen de was zit is het normaal dat het de eerste keer geen mooie blok wordt.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kleine wasbolletjes

Bericht door Hans van der Post. » ma 22 mar 2021, 21:21

Zoals al eerder opgemerkt de was met heet water langzaam laten afkoelen. Door een oud dekbed :-)te gebruiken duurt het een hele nacht (ochtend) voordat de was is afgekoeld. Er zijn dan geen bolletjes was aan de onderkant van de was plak.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten