Top bar hive zelf bouwen

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Top bar hive zelf bouwen

Bericht door Paul67 » do 26 aug 2021, 22:49

Hallo,

ik zou graag willen weten of je een top bar hive zou kunnen bouwen zonder tekening (en dus zonder voorgeschreven maten).
Dus zelf bepalen wat de bouwruimte is etc etc.
Is het te doen? Voor- en nadelen? Of niet aan beginnen?

Gr Paul

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Top bar hive zelf bouwen

Bericht door Teake de Jong » vr 27 aug 2021, 21:30

Of het zelf te doen is, is toch een vraag die je jezelf moet stellen...
Heb je het juiste gereedschap en ben je een beetje handig met hout, dat zijn zaken die wij niet kunnen beoordelen.
Er zal vast goed zijn nagedacht over de maatvoering van de top bar hive, waarom wil je daar van afwijken, wil je hem echt veel groter of kleiner maken?
De maten c.q. bouwtekeningen zijn vast wel ergens te vinden op internet.
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Top bar hive zelf bouwen

Bericht door Paul67 » za 28 aug 2021, 20:19

Hallo,

ik denk dat ik wel in staat ben om er eentje in elkaar te timmeren. :)
De maten, sja daar zal zeker goed over zijn nagedacht, maar op YouTube bijvoorbeeld, heb ik toch filmpjes gezien van mensen
die de kast maken met allerlei aanpassingen en verschillen in lengte etc. Vandaar de vraag.

Gr P

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Top bar hive zelf bouwen

Bericht door Teake de Jong » za 28 aug 2021, 23:08

Met de topbar hive heb ik geen ervaring, maar volgens mij kun je een "te grote" topbar hive eenvoudig aan de grootte van het volk aanpassen met het eindschot, dus kleiner dan de gangbare maat zou ik hem niet maken.

Ik heb 1,5 jaar geleden drie "topkasten" gebouwd, ook horizontale "warmbouw" maar met bestaande broedkamer ramen.
Twee op basis van 22 spaarkast broedkamer ramen en èèn op basis van 22 duhoka ramen (deze is dus 72 mm hoger dan de spaarkast).
Voordeel is dat je geen nieuwe ramen hoeft te kopen en gewoon je volken op de bestaande ramen kunt overhangen en ook gewoon kunt slingeren.
De topkasten op basis van spaarkastramen zaten afgelopen jaar van voor tot achter helemaal vol.
Met de topkast op basis van duhoka ramen hield ik achter het sluitblok wat ruimte over en dat werkt wel gemakkelijker.
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Top bar hive zelf bouwen

Bericht door Paul67 » ma 30 aug 2021, 20:18

Dank voor uw reactie!

Ik ga er nog eens grondig over nadenken. Kopen is natuurlijk ook nog altijd een optie, maar de uitdaging om
zelf te knutselen spreekt me wel aan.
Ben Som de Cerff noemde op YouTube nog het koninginnenrooster dat bij een gekochte top bar hive erbij geleverd
kan worden. Dus dat betekent automatisch dat je de kast moet aanpassen aan zo'n roostermaat als je zelf bouwt.
Als je van zo'n rooster gebruik wil maken uiteraard.
Het bouwen van de kast met latten die overzetbaar zijn in bijvoorbeeld een simplex kast is een handig idee inderdaad!

Ik zag net pas dat er een aparte rubriek is voor zaken die betrekking hebben op de top bar hive.
Excuus. Niet eerder gezien....

Gr P

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Top bar hive zelf bouwen

Bericht door DontPanic » do 02 sep 2021, 10:04

Ik heb zelf een topbar gebouwd volgens een bouwtekening (wel al jaren geleden en voordat ik bijen had) en zou achteraf een kleinere raammaat gekozen hebben. De ramen die ik nu heb zijn qua oppervlakte ongeveer 1/3e groter dan een simplex broedkamer raam. Daardoor wordt er vrij veel honing boven het broed opgeslagen, en breekt de raat ook sneller af door al dat gewicht.

Overigens is een koninginnenrooster wel zelf in elkaar te knutselen.

Een topbar is wel leuk om eens ervaren te hebben, maar als ik nu opnieuw zou kiezen zou ik ook voor de topkast gaan.

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Top bar hive zelf bouwen

Bericht door Paul67 » vr 03 sep 2021, 21:34

Ik heb zelf een topbar gebouwd volgens een bouwtekening (wel al jaren geleden en voordat ik bijen had) en zou achteraf een kleinere raammaat gekozen hebben. De ramen die ik nu heb zijn qua oppervlakte ongeveer 1/3e groter dan een simplex broedkamer raam. Daardoor wordt er vrij veel honing boven het broed opgeslagen, en breekt de raat ook sneller af door al dat gewicht.

Overigens is een koninginnenrooster wel zelf in elkaar te knutselen.

Een topbar is wel leuk om eens ervaren te hebben, maar als ik nu opnieuw zou kiezen zou ik ook voor de topkast gaan.
Hallo DontPanic! Uit Limburg zie ik. Ben je toevallig van imkerij de Drakenbijen? Die heeft ook een TBH zag ik op YouTube.

Misschien inderdaad wel goed te doen, zelf een rooster in elkaar knutselen.
In welk opzicht is de Topbarkast beter of makkelijker dan een TBH?

Gr P

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Top bar hive zelf bouwen

Bericht door DontPanic » ma 06 sep 2021, 12:57

Paul67 schreef:
vr 03 sep 2021, 21:34
Ik heb zelf een topbar gebouwd volgens een bouwtekening (wel al jaren geleden en voordat ik bijen had) en zou achteraf een kleinere raammaat gekozen hebben. De ramen die ik nu heb zijn qua oppervlakte ongeveer 1/3e groter dan een simplex broedkamer raam. Daardoor wordt er vrij veel honing boven het broed opgeslagen, en breekt de raat ook sneller af door al dat gewicht.

Overigens is een koninginnenrooster wel zelf in elkaar te knutselen.

Een topbar is wel leuk om eens ervaren te hebben, maar als ik nu opnieuw zou kiezen zou ik ook voor de topkast gaan.
Hallo DontPanic! Uit Limburg zie ik. Ben je toevallig van imkerij de Drakenbijen? Die heeft ook een TBH zag ik op YouTube.

Misschien inderdaad wel goed te doen, zelf een rooster in elkaar knutselen.
In welk opzicht is de Topbarkast beter of makkelijker dan een TBH?

Gr P
Klopt uit het zuiden maar niet van imkerij de Drakenbijen.

De inspecties in een topbar zijn iets lastiger / duren langer omdat je niet met raampjes werkt. Dat heeft als voordeel dat je geen ramen hoeft in te smelten. Aan de andere kant ook een paar nadelen, zoals:

-voorzichtiger moeten omgaan met de raten (gaat je sowieso een keer gebeuren dat een stuk raat afbreekt).
-Kunt geen ramen afslaan, dus als je een raam bijvrij moet krijgen moet je dit doen met een ganzeveer of iets dergelijks (hierdoor zie je ook sneller een zwemrcel over het hoofd).
-meer wild / warbouw, in de praktijk zul je regelmatig raten moeten corrigeren.
-Uitwisselen van materiaal is lastiger. Je kunt niet zo makkelijk een topbar volk verkopen / of een raat broed van ander volk inhangen (tenzij je zelf meerdere topbar volken hebt).
-Als je een aflegger wil maken moet je weer timmeren. Met ramen kun je simpelweg een aflegger kastje kopen.
-Verplaatsen van het volk is niet te doen.

Topkast neemt een groot deel van die nadelen weg, zonder in te boeten op de belangrijkste voordelen van de topbar (weinig materiaal opslaan in winter, weinig tillen, ramen kunnen schuiven etc.).

Overigens zijn al mijn andere kasten gewoon simplex segeberger. De topbar was voor mij meer als nieuwe ervaring. Vanuit dat aspect was het juist wel leuk!

Paul67
Berichten: 453
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: Top bar hive zelf bouwen

Bericht door Paul67 » ma 06 sep 2021, 13:58

Dank voor je uitgebreide reactie!
Ik ga er nog eens goed over nadenken. 😌

Gr P

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Top bar hive zelf bouwen

Bericht door Teake de Jong » ma 06 sep 2021, 16:25

Ik heb geen ervaring met een TBH, maar inmiddels wel de nodige ervaring (1,5 jaar) met een Topkast, het is heel relaxed werken voor imker en bij.
Omdat ik alleen maar duhoka kasten heb, heb ik mijn topkast op duhoka formaat gemaakt en daar heb ik geen spijt van.
Voor anderen heb ik twee topkasten op simplex formaat gemaakt en die zitten in het topseizoen van voor tot achter echt stampvol.
Met mijn duhoka ramen hou ik achterin bij een groot volk nog genoeg speelruimte over, ik kan met de ramen schuiven zonder er eerst een paar ramen uit te moeten halen.

Tip: maak de Topkast exact zo lang dat er precies twee honingkamers achter elkaar op kunnen staan en dat de deksel daar op past!
Moet je toch weer tillen zal je denken, ja inderdaad de reden lees je hier onder.

Dat kan handig zijn bij grote dracht; dan kan je met een halve dekplank en een moerrooster op de bovenkant een honingkamer opzetten en een lege honingkamer op de halve dekplank waar de deksel mooi op past.
Op dezelfde manier kan je er met inwinteren zo ook een voerbak op zetten.

En het is echt niet moeilijk om een bestaand moerrooster om te bouwen voor een topkast, gewoon een kunststof moerrooster op maat snijden/zagen en tussen twee op maat gemaakte toplatten klemmen.

Groet, Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten