Kaalslag onder mijn volken.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Hans van der Post. » di 05 apr 2022, 22:48

Laten we even rustig bekijken. Alles wat er moet worden gedaan is:
- Varroa bestrijden omdat die een flink aantal verschillende virussen bij zich dragen.
- Begin juni honingoogsten en de varroa bestrijden(oxaal druppelen) als het broed van de oude moer is uitgelopen.
- December bij de broedloze periode varroa bestrijden (oxaal verdampen)
De laatste 12 jaar is dit een zeer goede methode geweest. In het voorjaar geen lege kasten.
Ik mijn directe omgeving is dit jaar de klad er in gekomen een paar imkers met 100 volken zijn al hun bijen kwijt. (lege kasten met volop voer)

Als je oren te luisteren legt is het in Nederland veel lege kasten met volop voer!

Ik heb bij toeval een week geleden oud streek genoot ontmoet. (Ronald Honkoop) Hij is in 1974 naar zuid-Duitsland geëmigreerd heeft daar een hoveniersbedrijf opgezet, bijen blijven houden. Via de NBV een mail of ik het leuk vond om mij te ontmoeten. Dit is inmiddels gebeurd. Hij woont in het uiterste Zuid Duitsland. 40 Km van Zwitserland en 60 Km van Frankrijk. Het blijkt dat alle landen in west Europa zijn getroffen – lege kasten en volop voer . Ook daar staat men voor raadsels. Verschillende bijenteelt instituten zijn nu op onderzoek uit wat hiervan de oorzaak is.

Zelf heb ik zes volken ingewinterd waar van er NU drie een week geleden met honing en stuifmeel binnen komen.
We wachten af, gaan de lege kasten met bijen vullen.
!Hans.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door A.A. Staals » wo 06 apr 2022, 08:18

Hans van der Post. schreef:
di 05 apr 2022, 22:48
Laten we even rustig bekijken. Alles wat er moet worden gedaan is:
- Varroa bestrijden omdat die een flink aantal verschillende virussen bij zich dragen.
- Begin juni honingoogsten en de varroa bestrijden(oxaal druppelen) als het broed van de oude moer is uitgelopen.
- December bij de broedloze periode varroa bestrijden (oxaal verdampen)
Hans
Ik weet niet hoe effectief het druppelen van oxaalzuur in de zomer is.
Ik mis de belangrijkste bestrijding, namelijk eind juli begin augustus.
Vanaf begin juni tot zeg eind september kunnen er nog veel varroa in het volk komen.

ad staals

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door BenSDC » wo 06 apr 2022, 09:56

Hans, het feit dat jij collega-imkers kent die dit jaar 100 volken verliezen, duidt erop dat er mogelijk een andere oorzaak aan de sterfte ten grondslag ligt dan de varroamijten. Tenminste als we mogen aannemen dat dit zeer ervaren imkers zijn, die hun volken op een gepaste wijze al jaren op dezelfde wijze behandelen. Die weten wat ze doen.
Ik veronderstel dat de virussen jaarlijks kunnen variëren in virulentie (ziekmakendheid) en dat de volken jaarlijks een variatie laten zien in hun weerstand tegen ziekten. Er kan ook een genetische component een rol spelen.
Groet, Ben

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 06 apr 2022, 14:57

Deze week is het bijennieuws van universiteit Wageningen weer binnengekomen . Een ieder kan zich daarop abonneren !

Opmerkelijk is deze keer de ; Diagnoseboom “ een hulp bij het stellen van een diagnose bijengezondheid.( zie foto )

Dat de verdwijnziekte veroorzaakt wordt door varroa versus virussen is al vele jaren bekend en ook nu duidelijk benoemd “t zij het wat genuanceerd ( varroa schade ) zie 10.3 en 3.2 waarbij aangemerkt dat de witte puntjes niet altijd duidelijk zullen zijn .

Zou het niet beter zijn dat wanneer men spreekt over een lege kast wij ALTIJD uitgaan en benoemen van de verdwijnziekte , en daarna pas vervolgen met wat er mis gegaan is . Dat zou voor de niet zo ervaren imkers een duidelijker signaal zijn en niet meer komen met ; dat kan niet want , vergif is de oorzaak -ik heb geen mijten -- ik heb behandeld of resistente bijen ga zo maar door .

De huidig toegelaten middelen ter bestrijding van de varroa blijken niet voldoende om de mijt effectief te bestrijden en chemische middelen worden niet meer toegelaten , dan zal er niets anders over blijven dan roeien met de riemen die wij hebben en verliezen accepteren , maar laten wij de voorkomende ziektes wel bij hun werkelijke naam noemen ..
….Bij een lege kast in de winter/lente zal de oorzaak altijd varroa/virus zijn .

Even op de foto klikken voor een duidelijker beeld .

een.jpg
twee.jpg

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 06 apr 2022, 15:24

Jaap v.Popering schreef:
wo 06 apr 2022, 14:57

….Bij een lege kast in de winter/lente zal de oorzaak altijd varroa/virus zijn .
En een lege kast in oktober / november ook altijd?
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door A.A. Staals » wo 06 apr 2022, 16:23

gerard.b.w.vos schreef:
wo 06 apr 2022, 15:24
Jaap v.Popering schreef:
wo 06 apr 2022, 14:57

….Bij een lege kast in de winter/lente zal de oorzaak altijd varroa/virus zijn .
En een lege kast in oktober / november ook altijd?
Bijna altijd.

ad staals

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door BenSDC » wo 06 apr 2022, 16:38

Bij een mislukte wissel in augustus worden er ook geen langlevende winterbijen gevormd. De zomerbijen sterven dan in de herfst.
Het mijten/virus complex kan ook al in juli en augustus volken ineen laten storten. Maar dan ziet de imker het nog. In de herfst is er minder of geen kontrole op volken en treft men later lege kasten aan.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 06 apr 2022, 17:17

BenSDC schreef:
wo 06 apr 2022, 16:38
Bij een mislukte wissel in augustus worden er ook geen langlevende winterbijen gevormd. De zomerbijen sterven dan in de herfst.
Het mijten/virus complex kan ook al in juli en augustus volken ineen laten storten. Maar dan ziet de imker het nog. In de herfst is er minder of geen kontrole op volken en treft men later lege kasten aan.
Nee geen winterbijen maar wel langlevende zomerbijen . Het zijn immers bijen welke niet voor een broedcyclus gezorgd hebben .

In de nazomer kan je wel volken hebben welke niet meer ontwikkelen vanwege zieke bijen , maar instorten doen zij vrijwel allemaal direct na het inwinteren .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door A.A. Staals » wo 06 apr 2022, 17:29

Jaap v.Popering schreef:
wo 06 apr 2022, 17:17
BenSDC schreef:
wo 06 apr 2022, 16:38
Bij een mislukte wissel in augustus worden er ook geen langlevende winterbijen gevormd. De zomerbijen sterven dan in de herfst.
Het mijten/virus complex kan ook al in juli en augustus volken ineen laten storten. Maar dan ziet de imker het nog. In de herfst is er minder of geen kontrole op volken en treft men later lege kasten aan.
Nee geen winterbijen maar wel langlevende zomerbijen . Het zijn immers bijen welke niet voor een broedcyclus gezorgd hebben .

In de nazomer kan je wel volken hebben welke niet meer ontwikkelen vanwege zieke bijen , maar instorten doen zij vrijwel allemaal direct na het inwinteren .
Wat men dan ziet, is een kast met voer en wat dood broed.
Gaat er iets anders mis wordt bijna altijd de kast leeg geroofd.

ad staals

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door A.A. Staals » do 07 apr 2022, 10:30

A.A. Staals schreef:
wo 30 mar 2022, 12:38
Fred B schreef:
wo 30 mar 2022, 09:15
. Niet de varroa is dus de grote boosdoener, maar het virus dat in onze bijenvolken aanwezig is.

Fred B.
Geen varroa geen virus!
Wat doet apis cerana wanneer er te veel mijten inzitten? Ze trekken er tussen uit.
Het zal nog wel even duren en veel volken kosten voordat de volken zelf reinigend zijn.

De zomer behandeling rond eind juli begin augustus is het belangrijkst. Dat kan biologisch zoals Tomer doet maar ook chemisch.
De winterbijen worden geboren augustus/september. Die winterbijen doen niks meer, verzorgen geen broed. De "oude" bijen blijven wel doorgaan.

ad staals
Ter verduidelijking:
2022-04-07 (2).png
2022-04-07.png
Foto's op zelfde tijd genomen. Duidelijk te zien dat volk wat niet winterklaar is stuifmeel vliegt en de andere volken die winterklaar zijn af en toe een bij met stuifmeel laat zien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten