Kaalslag onder mijn volken.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door tomer » wo 30 mar 2022, 11:03

Je zegt dat je in de winter oxaalzuur sublimeert, dat doe ik ook en het is voor de bijen heel goed te verdragen. Dat is helemaal geen probleem.
De virussen (zoals DWV en andere) zijn in bijenvolken aanwezig zonder dat ze een probleem vormen (orale en seksuele overdracht). Een virus wordt pas een probleem wanneer het massaal door varroamijten in hoge dosissen wordt geïnjecteerd in de larven. Hierdoor ontstaan verzwakte bijen met open wonden en oa misvormde vleugels.
Er zullen waarschijnlijk wel mutaties van die virussen zijn, waardoor ze in bepaalde streken schadelijker zijn dan elders. En de viruscirculatie zal ook van plaats tot plaats verschillen (veel of weinig volken, meer of minder bestrijding). Sommige bijenvolken (koninginnen) zullen misschien meer virusresistent zijn dan andere.
Ik blijf het wel vreemd vinden dat je nauwelijks varroa zag, dus mss ligt het toch aan iets anders. In de maanden september-november, wanneer het broednest krimpt, kan je ze goed waarnemen op de schuif, zonder dat mieren en oorwormen ze opruimen en zonder dat er veel mul over ligt.
Wat zeggen de andere imkers uit jouw buurt? Er zullen er ook wel zijn zonder sterfte veronderstel ik.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door A.A. Staals » wo 30 mar 2022, 12:38

Fred B schreef:
wo 30 mar 2022, 09:15
. Niet de varroa is dus de grote boosdoener, maar het virus dat in onze bijenvolken aanwezig is.

Fred B.
Geen varroa geen virus!
Wat doet apis cerana wanneer er te veel mijten inzitten? Ze trekken er tussen uit.
Het zal nog wel even duren en veel volken kosten voordat de volken zelf reinigend zijn.

De zomer behandeling rond eind juli begin augustus is het belangrijkst. Dat kan biologisch zoals Tomer doet maar ook chemisch.
De winterbijen worden geboren augustus/september. Die winterbijen doen niks meer, verzorgen geen broed. De "oude" bijen blijven wel doorgaan.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Jaap v.Popering » wo 30 mar 2022, 13:42

Fred B schreef:
wo 30 mar 2022, 09:15
Kan deze beredenering op gaan als ik er vanuit gaat dat de mijt geen virus voortbrengt maar wel een drager kan zijn want dan zou je hem kunnen zien als een indicator van een virus besmetting, en hoe ziet het er dan uit? En als de bijen dan dit virus niet hebben of er resistent voor zijn, dan zouden de bijen nagenoeg van de mijten geen last hoeven te hebben. Maar wel te verstaan, de mijt hoort niet thuis in een volk.

Groet,
Fred B.
Even in het kort .

In de zestiger jaren van de vorige eeuw is er in Frankrijk een onderzoek naar de aanwezigheid van virussen in de bijenvolken gedaan met als uitkomst dat er inderdaad acht virussen gelokaliseerd zijn en men aanneemt dat het in Nederland niet anders zal zijn . .
In 1982 waren de mijten over heel Nederland verspreid .
In 2000 zijn de virussen overgestapt van de honingbijen op de varroamijt en toen is de ellende begonnen .
Inderdaad is de ene virusstam virulenter dan de andere .
De honingbij zal nooit resistent worden tegen de virussen , maar wel varroa toleranter .

Ik heb zelfs in 2007 al geschreven dat je het kan vergelijken met een hondenbeet , dan ga je naar de huisarts om een injectie tegen de virussen iets wat met de pop van een honingbij wat moeilijker is .

viewtopic.php?f=4&t=19987&start=190#p103989

Gebruikersavatar
harry
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 14:11
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door harry » vr 01 apr 2022, 16:40

de winters zijn de laatste jaren erg zacht.
de bijen blijven lang door broed verzorgen en de broedstop ( zo ver het nog zover komt) is m.i. erg kort.
doordat er lang broed verzorgd wordt zullen de bijen sneller verslijten en korter leven.
Als er dan volken in relatief warme streken staan en waar de dracht op dat moment erg schraal is zou samen met delange periode van broedverzorging wel eens bij kunnen dragen aan een verdere verzwakking van het volk door toename van de mijten en daarmee ook een verdere toename van bijen die besmet zijn met 1 of meerdere virussen.
Heel erg sterke volken zullen dit wel overleven maar wat mindere volken die zullen mogelijk sneuvelen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door tomer » vr 01 apr 2022, 18:00

Jaap v.Popering schreef:
wo 30 mar 2022, 13:42
Ik heb zelfs in 2007 al geschreven dat je het kan vergelijken met een hondenbeet , dan ga je naar de huisarts om een injectie tegen de virussen iets wat met de pop van een honingbij wat moeilijker is .

viewtopic.php?f=4&t=19987&start=190#p103989
Interessant om terug te lezen! In 2006 had men al mooi door dat de mysterieuze "verdwijnziekte" veroorzaakt werd door virussen geïnjecteerd door varroa, waardoor er geen langlevende winterbijen worden geboren (hetzelfde gebeurt bij een ernstig stuifmeeltekort). Tijdig en effectief behandelen na de zomeroogst is de oplossing zei men toen al!
Nu, zoveel jaren later, zijn er naar mijn mening nog teveel imkers die van niets blijken te weten, met het gevolg dat er nog steeds tot 30% sterfte is...
Wordt dat dan niet duidelijk uitgelegd op een imkercursus of is men vaak te eigenwijs?
Laatst gewijzigd door tomer op vr 01 apr 2022, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door A.A. Staals » vr 01 apr 2022, 19:09

Tomer schreef:

Wordt dat dan niet duidelijk uitgelegd op een imkercursus of is men vaak te eigenwijs?

Met het verdwijnen van de Ambrosiushoeve in Hilvarenbeek is het voor de imkers slechter geworden.
Met dat verdwijnen was er geen bijenteelt consulent met een aantal voorlichters meer.
Opleiding voor leraren ging naar verenigingen die ook de toelating veranderden. Hierdoor zijn er nu een aantal met te korte tijd bijen en onvoldoende ervaring. Bijen houden leert men niet uit een boekje, maar door ervaring.

Dat is mijn mening.

eigenwijs ? Wel overtuigd van eigen gelijk.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 01 apr 2022, 19:26

harry schreef:
vr 01 apr 2022, 16:40

de bijen blijven lang door broed verzorgen en de broedstop ( zo ver het nog zover komt) is m.i. erg kort.
doordat er lang broed verzorgd wordt zullen de bijen sneller verslijten en korter leven.
Deze discussie eens even doorlezen .

viewtopic.php?f=4&t=21346#p110771

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Jaap v.Popering » vr 01 apr 2022, 22:08

A.A. Staals schreef:
vr 01 apr 2022, 19:09
Bijen houden leert men niet uit een boekje, maar door ervaring.

Dat is mijn mening.

eigenwijs ? Wel overtuigd van eigen gelijk.

ad staals
Ben het roerend met je eens !.

Ik kan mij de tijd heugen dat wij hierover spraken met een van de laatste onafhankelijke voorlichters welke wegbezuinigd zijn dat het imkeren een vak is .
Enige tijd later met een H.B lid dat het voor de imkerij een verlies zou worden dat de onafhankelijke voorlichters en leraren afgedankt zouden worden , waarop hij antwoorde dat zij deze gemakkelijk zelf zouden kunnen vervangen , maar ik heb daar altijd vraagtekens bij gezet .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door tomer » zo 03 apr 2022, 23:00

Wat mij opvalt en enigzins stoort is dat er velen zijn die (weliswaar dikwijls met goede bedoelingen) willen imkeren "met liefde en respect voor de bijen", of "bijvriendelijk" imkeren, of hoe ze het ook noemen. Wel zo hard hun best doen om 0 bijen te pletten tijdens een controle, maar absoluut tegen varroabehandelingen zijn, want dat is onnatuurlijk en hebben de bijtjes niet zo graag.
Gevolg: de helft van hun bijenvolken dood en de rest vol mijten... maar niet erg, want dat noemen ze dan natuurlijke selectie.
Iedereen mag het uiteraard doen op zijn manier, maar als je je bijen laat creperen omdat je geen varroa wil bestrijden, moet je dat niet bijvriendelijk imkeren noemen.
(Ik heb het hier nu niet over de topicstarter, maar over bijensterfte in het algemeen)

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Tieme » ma 04 apr 2022, 08:36

Hi Tomer,

Ik weet niet of er intentie achter zit hoor. Dat natuurlijk bijenhouden doen vast ook een aantal imkers, maar niet perse diegenen die nu problemen hebben.

De jaren 2019 en 2020 is de mierenzuurbestrijding effectiever geweest dan in 2021. Met de ervaring van die twee jaren vers in het geheugen heeft men wellicht teveel op dat middel vertrouwd. Daar komt nog bij dat de mijten het schijnbaar beter doen in koeler weer. Dus een combi van meer mijten en minder effectieve mierenzuurbehandeling kan ook een deel van de oorzaak zijn. Mensen zouden mijten moeten tellen op de schuifla. Dan zie je de problemen op tijd.
Bij mij was de mierenzuurbehandeling ook bij de helft van de volken niet effectief. Ik heb toen snel ingegrepen door oxaalzuur / melkzuur te sproeien. Maar je kunt alleen ingrijpen op basis van informatie en die moet je wel eerst verzamelen. Ik zou iedereen willen aanraden beter op de schuifla te kijken.

Groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten