Kaalslag onder mijn volken.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Fred B
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 22 sep 2019, 07:29
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica SMR type
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Fred B » za 26 mar 2022, 14:55

Aan de Heren en Vrouwen,

Tijdens en na de winterzit haal ik met regelmaat de schuiflade eruit. Daar tel ik de varroa’s die op de plank aanwezig zijn. Met grote verbazing heb ik al die jaren bij sommige geen en bij anderen ‘n enkele varroa’s aangetroffen. Mazzel, ik weet het niet zeker. Komt ook door de SMR, of toen nog de VSH, geteelde en aangeschafte moeren. De lezing van Bart Barten voor de vereniging in Oegstgeest, gaf de hele zaak zeker een boost om toch definitief over te stappen naar de VSH-bij. Ik was daar zelf al eerder van overtuigd. Het gevolg was dat we toen zijn gaan inzetten op het overlarven voor de leden. Dat deden we belangeloos voor de mensen om kennis te laten maken met de zeer rustige en zelfreinigende bij. Hier kwamen zeer positieve verhalen over.

Ik sta met een gedeelte van de volken in een drukbezet bijengebied. Het andere gedeelte in een afgezonderde situatie. In beide gevallen hele goede drachtvoorzieningen. Vroeg in het jaar en tot zeer laat in het najaar.
De behandeling is in de winter, einde december; sublimeren of anders gezegd, ik gebruik dan een verdamper met uiteraard de hoeveelheid oxaal voor de kast die behandeld wordt/werd en voor de miniplus de druppeltechniek. Ondanks de vaak schone schuiflade, toch gedaan. Één varroa kan de zaak immers doen laten kantelen!!

In de vegertijd is het de eerste behandeling die ik dan toepas. De veger zet ik schoon weg, dus zonder broed. De afgeslagen mix van bijen, jonge en oudere bijen, verzamel ik in een container en geef daar een licht broesje verdunde oxaal over en schud dat een beetje door elkaar. Giet ze in een 6 ramer of in een versmalde, roofmate sluitblokken, 10 ramer en laat daarna pas de moer er weer in terug lopen. Als het achtergebleven broed is uitgelopen dan daar ook een oxaalbehandeling. Het mag vreemd klinken maar ook dan is er bij het controleren van de schuiflade, na de behandeling, een tevreden imker aan de kast. Als houvast, om niet te gaan stuiteren vind ik een besmetting niet bedenkelijk als er onder de 5 tot 10 varroa’s te vinden zijn. Ja ik weet, één is teveel. Maar ik zie zelden dat het er zoveel zijn.

In de zomer, na het afhalen van de honingkamer/s, heb ik in het verleden mierenzuur gebruikt. Dat kostte het volk broed en eigenlijk was het overbodig, in mijn optiek en in mijn situatie. Daarbij was je ook sterk afhankelijk van de temperatuur. Hiervoor gebruikte ik de Liebig dispenser in een lege honingkamer bovenop de broedbak. Maar als ik twijfel dan doe ik het zo weer. Liever een beetje broed verliezen dan een heel volk, maar ik ga ze niet onnodig belasten. Ik hou ook de consumptie van de pissebedden en mieren en/of slakken in de gaten, die zie je dan uiteraard rond kruipen.

Er is eigenlijk voor mij niet veel te verklaren in de varroa behandelingen dan dat ik de schuiflade goed in de gaten houd en de vliegplank altijd inspecteert.

N.b. Ik imker vaak met een oude rot in het vak die zijn sporen dik verdient. Wij klankborden veel maar de stilte rond de kaalslag is een raadsel. En het gaat er mij niet om of er schaamte is, waar het wel om gaat is de kennis die hier op “Bijenhouden.nl” gedeeld zou moeten worden. Daar is deze site voor bedoeld, neem ik aan. Ook als je het niet weet. Ik wil de eerste zijn die zegt het niet allemaal te weten en vraag hierbij om raad.

En ja het kunnen ook andere oorzaken zijn dat er sterfte is Jaap, maar het kunnen is niet een antwoord dat ik graag zou willen lezen/horen. Er is te veel sterfte onder de bijenvolken van de imkers om het in te passen als b.v. stress door verstoring en daardoor los van het voer. Of iets anders dan een ziekte die je kan herkennen. Voor mij is een virusmutant of een geïmporteerde fout, de oorzaak. Maar ik weet het niet.

En meneer Tomer, ze zouden allang stoppen als de VSH-bij niet voldeed aan de hoge eisen en normen die BeeBreed hanteerd.

Groet,
Fred B.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Jaap v.Popering » za 26 mar 2022, 15:22

Ik zou zo niet kunnen vertellen wat je niet goed gedaan hebt , maar geen enkele varroa op de lade dan zijn die misschien opgevreten .

Wat ik vroeger altijd bij zulke problemen vraagde is ; liggen er dode bijen op de bodem en een foto van het middelste raam waar het laatst broed op heeft gezeten . Soms kan een foto veel verklaren .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door A.A. Staals » za 26 mar 2022, 18:53

Fred B schreef:
za 26 mar 2022, 09:31

....Ik heb mijn VSH-P0 moeren van erkende telers .......
..... nieuw ‘mutant’ virus, voortkomend vanuit de varroa-mijt die ik ten strengste bestrijd,
...... of is er een import van niet deugdelijke moeren c.q. volken die de problemen importeren, hiervan de boosdoener?

Fred B.
-Wie/wat is een erkende teler? Zegt dat iets over de koninginnen?
-Varroamijten ten strengste bestrijden? Geen varroa geen virus en geen sterfte.
-Ik neem aan dat de teler goede moeren levert, anders is hij snel afgewerkt.

Ook waar Jaap het al over had plaatjes zouden de zaak kunnen verduidelijken.

Met kijken op de schuiflade krijg je geen goed beeld van de besmetting. Probeer eens iets anders, bv schudde met poedersuiker.

ad staals

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door tomer » za 26 mar 2022, 20:12

Fred B schreef:
za 26 mar 2022, 14:55
Tijdens en na de winterzit haal ik met regelmaat de schuiflade eruit. Daar tel ik de varroa’s die op de plank aanwezig zijn. Met grote verbazing heb ik al die jaren bij sommige geen en bij anderen ‘n enkele varroa’s aangetroffen.
Ik sta met een gedeelte van de volken in een drukbezet bijengebied.
De behandeling is in de winter, einde december; sublimeren
Ondanks de vaak schone schuiflade, toch gedaan. Één varroa kan de zaak immers doen laten kantelen!!

...om niet te gaan stuiteren vind ik een besmetting niet bedenkelijk als er onder de 5 tot 10 varroa’s te vinden zijn. Ja ik weet, één is teveel.

In de zomer, na het afhalen van de honingkamer/s, heb ik in het verleden mierenzuur gebruikt.

En meneer Tomer, ze zouden allang stoppen als de VSH-bij niet voldeed aan de hoge eisen en normen die BeeBreed hanteerd.

Groet,
Fred B.
Ik leid hieruit af dat je dus niet meer behandelt in juli, maw de belangrijkste behandeling van het jaar overslaat.
Nu als je geen mijten ziet, begrijp ik dat uiteraard wel, maar het is niet omdat je geen of maar een enkele varroa op de schuif ziet dat er geen zijn. Ook bij VSH bijen is er normaal gezien toch wel varroa aanwezig.
Een veger maken en dan beide volken broedloos behandelen zou in principe wel moeten voldoende zijn (zeker met je VSH bijen), maar in drukbezette bijengebieden is herbesmetting de maanden nadien snel gebeurd en kunnen alsnog problemen ontstaan. Er kunnen kasten in de buurt staan die een hoge mijtenbesmetting hebben en herbesmetting door roverij gebeurt meer dan men denkt.
Indien er daadwerkelijk geen varroa zijn dan is er natuurlijk een andere oorzaak, maar met de info die er is kan daar dan enkel naar geraden worden.
Zijn de kasten leeg, behalve enkele bijen en koningin, met nog veel verzegeld voer, of ligt er een hoop dode bijen op de bodem?
Je zegt één varroa is teveel. Wel in mijn volken zitten soms duizenden mijten. Met een oxaalzuurbehandeling in juli tijdens een broedloze periode heb ik nog nooit een dood volk gehad.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door maartenkleijne » za 26 mar 2022, 21:19

gr,
m

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door tomer » za 26 mar 2022, 21:54

De oorzaak volgens het artikel: de milde, vochtige winter.
Als het een strenge winter was geweest, dan hadden ze dat als oorzaak aangewezen...

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Jaap v.Popering » za 26 mar 2022, 21:59

Bij mij werkt deze link niet , deze misschien wel .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... kInObcqKC3

bij
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 07 feb 2011, 21:06
Imker sinds: 2002
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door bij » za 26 mar 2022, 22:31

Ik heb mn bijen niet behandeld tegen varao. Slechts 1 dood, deze was vermoedelijk al zwak. Nam geen suiker water meer op. Ik vermoed dat de volken weinig stuifmeel hebben kunnen halen aan het einde van het jaar voor goede winter bijen. Het volk dat bij mij dood is gegaan staat op de verenigingsstal waar weinig is te halen.
De andere 2 op de begraafplaats waar ik jaarlijks honing oogst.

Misschien interessant om te kijken in de dode volken of er wel voldoende voer in zat maar geen stuifmeel.

Ben benieuwd.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door bee-tree » za 26 mar 2022, 22:33

Maarten, de opgevraagde pagina verschijnt niet. Zj. :b10:

P.S.
Kan Fred alsnog een monster dode bijen laten onderzoeken of
er sprake is van een besmettelijke ziekte.

In welk type kasten zijn de volken overwinterd ?
Er wordt niet over gesproken in de tekst van Fred..
In het Duitse www.imkerforum.de wordt gemeld dat de sterfte
vooral voorkwam in mini-plus kastjes tijdens de winter 2021\2022 .
Oorzaak: vorstig weer, schrijven de imkers.

Stonden de 8 volken in de bebouwde kom of zonder toezicht in het
buitengebied ?

Hoe sterk zijn de volken ingewinterd ? Enz.

We zoeken verder in buitenlandse imkerfora.
Nu er geen landelijk bijenconsulent meer bestaat, kunnen wij te rade
gaan bij de WUR.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Jaap v.Popering » zo 27 mar 2022, 08:53

bee-tree schreef:
za 26 mar 2022, 22:33

Duitse www.imkerforum.de wordt gemeld dat de sterfte
vooral voorkwam in mini-plus kastjes tijdens de winter 2021\2022 .
Ik heb deze winter vier mini+ volkjes ingewinterd en tot volle tevredenheid uitgewinterd .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten