Kaalslag onder mijn volken.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Jaap v.Popering » ma 04 apr 2022, 08:59

Tieme schreef:
ma 04 apr 2022, 08:36

. Maar je kunt alleen ingrijpen op basis van informatie en die moet je wel eerst verzamelen. Ik zou iedereen willen aanraden beter op de schuifla te kijken.

Groeten,
Tieme
En ik denk dat dat een van de redenen is dat er niet voldoende behandeld wordt .
Meerdere keren is er informatie verstrekt dat het in de nacht op de schuiflade kan wemelen van de oorworm en diverse nachtdiertjes welke de gevallen varroamijt oppeuzelen .

Ik heb slechts in enkele kasten een varroalade en behandel al mijn volken tijdig .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door A.A. Staals » ma 04 apr 2022, 10:58

Jaap v.Popering schreef:
ma 04 apr 2022, 08:59
Tieme schreef:
ma 04 apr 2022, 08:36

. Maar je kunt alleen ingrijpen op basis van informatie en die moet je wel eerst verzamelen. Ik zou iedereen willen aanraden beter op de schuifla te kijken.

Groeten,
Tieme
En ik denk dat dat een van de redenen is dat er niet voldoende behandeld wordt .
Meerdere keren is er informatie verstrekt dat het in de nacht op de schuiflade kan wemelen van de oorworm en diverse nachtdiertjes welke de gevallen varroamijt oppeuzelen .

Ik heb slechts in enkele kasten een varroalade en behandel al mijn volken tijdig .
Je hoeft helemaal niet op de schuiflade te kijken. Twee keer per jaar een behandeling uitvoeren, die moeten wel effectief zijn. Effectief houd ook in dat het op de goede tijd moet gebeuren. Hier eind juli (kan elders ietsje anders zijn) en wanneer de volken zonder broed zijn (november/december).

Probleem bij de zomer behandeling treed op omdat de toegelaten middelen "weersafhankelijk" zijn en de grootte en standplaats van volken hebben ook invloed.
Die middelen zijn ook niet erg bijen vriendelijk, kijk maar hoe de bijen reageren op bv mieren zuur. Het in veel landen toegelaten middel Apitraz (werkzame stof Amitraz) is een veel bijenvriendelijker middel.

Bij klein aantal volken is wat Tomer doet (volken broedvrij maken) een goede oplossing.
De bedrijfsmethode kan ook bijdragen aan de hoeveelheid varroa klein te houden. Maak vegers laat niet doorbroeden.

ad staals

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Tieme » ma 04 apr 2022, 11:39

Hi Jaap,

Je moet niet alleen op basis van de schuifla besluiten een behandeling uit te voeren. En als je dat wel wilt, moet je de schuifla goed voorbereiden met een vel papier met olie erop zodat andere dieren de mijten niet wegvangen. Tellen is om te kijken of je behandeling het gewenste effect heeft gehad. Dan kun je nog weer wat doen als dat nodig is.

Overigens is dat van die beestjes volgens mij vooral theorie of erg standplaats afhankelijk. Ik zie ze niet vaak. En ik tel vrij veel.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door tomer » ma 04 apr 2022, 12:21

Tieme, er is een groep imkers die bewust niet behandelt, maar idd er zijn er ook die wel behandelen, maar pech hebben dat de behandeling niet effectief was (bvb door het weer/temperatuur). Goed blijven opvolgen, zoals jij doet is dan de boodschap.
In de zomer zitten hier veel oorwormen en mieren op de schuiflades. Ze zullen waarschijnlijk wel een deel van de mijten opruimen, maar toch geeft regelmatig kijken (enkele dagen na elkaar) een beeld van de besmetting.
Enkel daarop moet je je natuurlijk niet baseren.
Wat darrenpoppen met een ontzegelvork weghalen en zowel op de poppen als in de cellen kijken, dan weet je het ook.
Mijn persoonlijke ervaring is dat de meeste volken in juli wel voldoende mijten hebben zodat een zomerbehandeling/bestrijding aangewezen is.
Bij twijfel toch maar behandelen zou ik zeggen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Jaap v.Popering » ma 04 apr 2022, 15:46

Tieme schreef:
ma 04 apr 2022, 11:39


Overigens is dat van die beestjes volgens mij vooral theorie of erg standplaats afhankelijk. Ik zie ze niet vaak. En ik tel vrij veel.
Even kijken hoe de WUR daarover denkt .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... vMThLGGG09

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Tieme » ma 04 apr 2022, 16:43

Waarom zou je naar de bevindingen van Bijen@WUR kijken (in dit geval incidenteel) als er vele bijeninstituten over de grens dit als standaardmethode hebben opgenomen? Een sticky board is trouwens niet het zelfde als keukenpapier met olie.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Jaap v.Popering » ma 04 apr 2022, 18:15

Of dat incidenteel is waag ik te betwijfelen , maar verschil van mening kan er altijd zijn . Ooit heb ik een nacht opname van de varroalade gezien en je staat versteld . Ja ..Sticky boards zijn iets anders zie ik hier voldoende bij de bestuiving onder glas , blijft alles aan plakken .

Fred B
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 22 sep 2019, 07:29
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica SMR type
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Fred B » di 05 apr 2022, 09:05

Ik lees in de reacties heel veel over varroa bestrijding door de Heren; Staals, Tieme, Popering, Tomer en de Heer Kleijne. Met het antwoord van Maarten Kleijne kan ik redelijk uit de voeten. Die laat zien dat je soms ook aan de goden bent overgeleverd.

Quote Kleijne: We moeten even wachten wat de uitwinteringsenquete oplevert.
Het beeld is zeer wisselend.
Enkele rampverhalen met extreme verliezen ook bij topimkers, zoals jij Fred.
Vaak ook alles normaal zoals bij Jaap.
Ik had er zelf drie ingewinterd alle drie goed gelukt.

Zijn laatste zin; alle drie goed gelukt, bleef mij het langste bij. Zekerheid heb je nooit. Natuurlijk is de varroabehandeling van groot belang. In het verre verleden, begin jaren ’80 toen de varroa in de achterhoek voor het eerst werd geconstateerd, waren de volken soms zwaar belast/besmet met de varroa. De bodems zagen er best wel bezet uit door de gevallen varroa’s. Maar met en door die varroa besmettingen kwamen de volken niet per definitie om in het leven.

Quote Staals: Ik heb zelf (en ook mijn imker vrienden) nooit sterfte ten gevolge van varroa.

Wie kan mij helpen om achter antwoorden te komen die betrekking hebben op de virussen die mede door de varroa, naar mijn mening, helpen te bestaan. Daar ben ik nog steeds van overtuigd, de boosdoener is het virus, en niet alleen de bestrijding van de varroa die de uitval van volken zou kunnen voorkomen. En al zou er aantoonbaar geen varroa in het volk zitten dan kan het virus alsnog de volken besmetten. Vervliegen van b.v. de besmette Bij. Overzetten van de Bij met b.v. vegers maken. En er zullen div. andere momenten voor komen om het virus te introduceren. En inderdaad er is aanleiding om te denken dat de gevolgen van de varroa ZELF, niet tot het verdwijnen van de volken hoeft te leiden. Het is denk ik nog steeds het virus die de varroa gebruikt om te verhuizen. Of er is wellicht een nieuwe stam varroa ontstaan of er is een nieuwe stam, mutant virus ontwikkeld. Vertel het maar.

Sticky boards is een goeie tip. Ga ik zeker uit proberen.

Groet,
Fred B.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Jaap v.Popering » di 05 apr 2022, 09:56

Fred B schreef:
di 05 apr 2022, 09:05

. En al zou er aantoonbaar geen varroa in het volk zitten dan kan het virus alsnog de volken besmetten. Vervliegen van b.v. de

Groet,
Fred B.
Volgens mij heb je het niet goed begrepen .
Al de bijenvolken zijn sinds zeer lange tijd besmet met vierussen zonder dat deze schade veroorzaakt hebben aan de bijenvolken , dat is pas sinds het jaar 2000 door middel van de varroa .

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door A.A. Staals » di 05 apr 2022, 12:41

Fred B
Niet blijven zoeken naar een antwoord wat je bevalt.
Met het antwoord van Maarten Kleijne kan ik redelijk uit de voeten. Die laat zien dat je soms ook aan de goden bent overgeleverd.

Je bent helemaal niet aan de goden overgeleverd. Daar kun je achter komen door dit jaar een en ander uit te proberen van de aanbevolen handelingen.
Een antwoord op de vraag die je stelt kan toch niemand geven. Alleen jij weet wat er met de volken gedaan is.

Wat ik gezien heb van wat de pers bereikt, durf ik in alle gevallen de schuld te geven aan de besmetting met varroa mijt.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten