Kaalslag onder mijn volken.

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Fred B
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 22 sep 2019, 07:29
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica SMR type
Contacteer:

Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Fred B » za 26 mar 2022, 09:31

Goedendag aan iedereen,

Mijn vraag is deze: waarom is het zo oorverdovend stil in de media, m.n. ook hier in “Bijenhouden.nl”, en andere sites voor en van bijenhouders. Is het alleen mij overkomen dat er een kaalslag heeft plaatsgevonden onder mijn bijenvolken of herkennen jullie dat ook? En als dat ook bij U aan de hand is, weet iemand waardoor dat komt?
Ik zal ongetwijfeld berichten of anders hebben gemist maar dit heb ik nog niet zo meegemaakt. Ik heb mijn VSH-P0 moeren van erkende telers en het overlarven doe ik zelf, met ontsmet gereedschap, maar ook die volken zijn ter ziele. Is er een nieuw ‘mutant’ virus, voortkomend vanuit de varroa-mijt die ik ten strengste bestrijd, of is er een import van niet deugdelijke moeren c.q. volken die de problemen importeren, hiervan de boosdoener? Wie helpt mij uit deze boze droom en met name voor mijn bijen want die verdienen dit niet.

Vriendelijke groet en ik hoop op een verlossend antwoord,
Fred B.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Jaap v.Popering » za 26 mar 2022, 09:55

Ik werk met lokale standbevruchte bijen en bestrijd de varroa zo goed als ik kan .
Heb 27 volken ingewinterd bij het uitwinteren had ik één onbevrucht moertje en een darrenbroedig .
25 uitgewinterd waarvan vijf grote volken en twintig kleinere volken welke boven verwachting al behoorlijk gegroeid zijn .

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door maartenkleijne » za 26 mar 2022, 10:06

We moeten even wachten wat de uitwinteringsenquete oplevert.
Het beeld is zeer wisselend.
Enkele rampverhalen met extreme verliezen ook bij topimkers, zoals jij Fred.
Vaak ook alles normaal zoals bij Jaap.
Ik had er zelf drie ingewinterd alle drie goed gelukt.
gr,
m

Fred B
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 22 sep 2019, 07:29
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica SMR type
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Fred B » za 26 mar 2022, 10:20

Dank voor de snelle reactie.

Ik snap dat hier dan geduld geboden is maar weet iemand waar en hoe het onderzoek loopt? Als er een onderzoek gaande is tenminste.
Zelf wil ik niet in dezelfde fout, als er een fout in mijn behandelingen zit, trappen. De stand weer opstarten is buiten kijf maar dan wel met zo min mogelijke missers. Geduld is een schone zaak.

Groet Fred B.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door tomer » za 26 mar 2022, 10:25

Fred, kan je uitleggen op welke manier je juist varroa bestrijdt (welke middelen, hoe, wanneer)? Misschien is daar toch iets misgelopen.
Varroa en daarmee gepaard gaande virussen zijn dé hoofdoorzaak van wintersterfte.
In België is 30% van de bijenvolken ten onder gegaan. Ik denk in Nederland een vergelijkbaar percentage.

Fred B
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 22 sep 2019, 07:29
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica SMR type
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Fred B » za 26 mar 2022, 11:28

Hallo Tomer,

Het merkwaardige is dat er met mijn andere collega's hetzelfde aan de hand is. Deel blijft in leven en deels is ter ziele. Eenzelfde bestrijding doe ik als in al de andere jaren met een heel goed verloop/resultaat. VSH bijen en de varroa-bestrijding. Voor ons is dat een ideale combinatie. Alles was onder controle en dan komt dit als 'n falen. Ik wil alleen weten waarom er niet veel wordt gezegd over de kaalslag. Ik ben toch niet de enige?

En misschien moet ik wel meer geduld hebben maar het seizoen is begonnen. Ik loop gelijk 2 jaren achter op het verlies van de volken. Om een volwaardige stal weer te krijgen ga ik zeker geen volken kopen, weet niet wat ik in huis haal, maar wil wel zo snel mogelijk ermee aan de slag zonder samen geknepen billen.

Groet,
Fred B.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door A.A. Staals » za 26 mar 2022, 12:14

Fred B schreef:
za 26 mar 2022, 11:28
Hallo Tomer,

Het merkwaardige is dat er met mijn andere collega's hetzelfde aan de hand is. Deel blijft in leven en deels is ter ziele. Eenzelfde bestrijding doe ik als in al de andere jaren met een heel goed verloop/resultaat. VSH bijen en de varroa-bestrijding. Voor ons is dat een ideale combinatie. Alles was onder controle en dan komt dit als 'n falen. Ik wil alleen weten waarom er niet veel wordt gezegd over de kaalslag. Ik ben toch niet de enige?

En misschien moet ik wel meer geduld hebben maar het seizoen is begonnen. Ik loop gelijk 2 jaren achter op het verlies van de volken. Om een volwaardige stal weer te krijgen ga ik zeker geen volken kopen, weet niet wat ik in huis haal, maar wil wel zo snel mogelijk ermee aan de slag zonder samen geknepen billen.

Groet,
Fred B.
Fred je geeft geen antwoord op: hoe, waarmee en wanneer bestreden.

ad staals

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door tomer » za 26 mar 2022, 12:18

Ik denk dat de meeste imkers met grote verliezen daar niet mee lopen te pronken en dat je er daarom niet veel van hoort. Je wil namelijk niet als slechte imker bekeken worden.
Maar ook goede imkers kunnen uiteraard wintersterfte hebben als ze even niet opletten of door allerlei factoren waardoor er iets misgegaan is met de bestrijding.

Kan je toch eens verduidelijken welke varroabestrijding je toepast en wanneer? Misschien wordt het een en ander dan duidelijk of kan varroa dan uitgesloten worden. Heb je een idee van de mijtenbesmetting gedurende het jaar door de mijtenval te monitoren?
Blijkbaar is de VSH toch niet voldoende om sterfte te voorkomen...?

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door Jaap v.Popering » za 26 mar 2022, 12:34

tomer schreef:
za 26 mar 2022, 12:18

Maar ook goede imkers kunnen uiteraard wintersterfte hebben als ze even niet opletten of door allerlei factoren waardoor er iets misgegaan is met de bestrijding.
Wintersterfte kan ook andere oorzaken hebben dan de varroa/virussen . !!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kaalslag onder mijn volken.

Bericht door tomer » za 26 mar 2022, 14:43

Dat klopt Jaap, maar meestal ligt het toch aan varroa.
Om dat uit te sluiten vraag ik of, hoe en wanneer er bestreden werd.
Ook om andere redenen kunnen niet langlevende winterbijen gevormd worden: gebrek aan stuifmeel, koninginnenprobleem.
Te laat/te weinig/teveel inwinteren kan ook een oorzaak zijn en andere ziekten...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten