Koud of Warmbouw

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koud of Warmbouw

Bericht door Dirk Blanken » di 09 dec 2008, 01:20

Volgens mij maakt het voor de warmtehuishouding niets uit of je koud of warmbouw hebt.
Een bijen bol/tros is altijd warmer dan de omgeving in de winter is er dan een hele lichte luchtbeweging naar buiten.
Bovendien zitten de bijen bij overwinteren op 2 bakken spaarkast altijd vrij hoog verdeeld over de onder en bovenbak en zullen dan geen last hebben van wind bij storm.
Niet voor niets blijft het vlieggat altijd open zeker als je geen open bodem hebt bij sneeuw.
Het enige wat ik me kan voorstellen dat je bij veel wind een soort zuiging krijgt die warmere lucht uit de kast haalt.
Maar wie zet z'n bijen niet enigzins beschut?

Voor het verplaatsen op het voer lijkt mij koudbouw voordeliger, de bijen hoeven niet per bijtje door gaatjes of buitenom de raten naar de volgende raat met voer maar kunnen gewoon naar achteren en naar boven met z'n allen zich verplaatsen.
Als het hard vriest kunnen ze bij warmbouw moeilijker naar de volgende raat.
Maar met de tegenwoordige winters zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn.

Kleinere volken kunnen van het voer af komen bij koudbouw als ze boven achterin gekomen zijn en zich dan naar één kant verplaatsen(warmbouwproblemen) als dan het voer aan die kant op is zijn ze niet bij machte om die 2 a 3 raten terug te gaan waar nog volle raten zitten bij temperaturen onder de 6 graden.
Dat is op te lossen door ze een paar kg extra te geven.

Als je oude imkerboeken leest was 12 kg altijd genoeg nu weet je het niet meer door de vele importen overal vandaan en heb je vaak doorbroeders die een groot gedeelte van het wintervoer voor de winter al opmaken.
Ik geef een goed volk meer dan 20 kg en zie de verschillen in het voorjaar.
Sommige volken hebben een halve bak voer(10 kg) over andere zitten aan de grens, maar dit kan ook door stille roverij komen.
Als je gelijksoortige kasten hebt is wegen eind oktober zo gek nog niet.
Algemeen bekend is dat een volk wat niet broedt in de winter maar weinig voer gebruikt.

Ik zit graag aan de veilige kant en met 22 a 24 kg heb ik geen problemen.
Iedereen kent z'n eige bijen en weet wat ze nodig hebben
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Koud of Warmbouw

Bericht door macwlem » di 09 dec 2008, 11:38

Dirk C schreef:
Beste,
Ik zou toch denken dat de warmtehuishouding in de wintertros beter is of ze tenmiste de tros makkelijker warm kunnen houden bij warmbouw dan wel bij koudbouw. Via de vliegspleet komt toch tocht binnen den ik dan.
Overal snel heen? Ze kunnen langs onderen weg dus dat zal wel geen probleem zijn denk ik. In pakweg een holle boom zal dat wel anders zijn maar dan zal het vlieggat meestal wel bovenaan zitten en speelt bereikbaarheid waarschijnlijk wel een rol.
groeten
dirk


Beste Dirk C,
De begrippen Koud en warmbouw moet je niet al te letterljk nemen qua koude en warme temperatuur. Warmbouw is vooral gebruikelijk bij de achterbehandelings kasten die er soms nog wel eens zijn. Terwijl koudbouw meer voor de magazijn kasten is waarbij je aan de zijkant van de kast werkt.

Willem


__________________________
All that we see or seem is but a dream within a dream!

jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koud of Warmbouw

Bericht door jack » wo 10 dec 2008, 14:20

Hallo Willem,
Bedankt voor je uitleg. Ik begrijp dat je nog nooit volken in warmbouw hebt gehad. Je uitleg is dus niet gestoeld op de praktijk.
Ik heb een aantal jaren de helft van mijn volken in warmbouw en ik zie weinig verschil met de andere volken.
Groeten Jack

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Koud of Warmbouw

Bericht door macwlem » wo 10 dec 2008, 14:55

Toch wel Jack en je hebt gelijk als het gaat om weinig verschillen qua bijen zelf, de verschillen die er echter zijn maakt het voor mij logisch om uberhaubt niet voor warmbouw te kiezen. Warmbouw werkt gewoon voor mij als imker onpraktisch en voor de bijen zou ik willen zeggen...waarom zou je het de bijen moeilijker maken als het makkelijker kan?

Maar goed ieder zijn meug in deze :-)

groet,
Willem

__________________________
All that we see or seem is but a dream within a dream!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koud of Warmbouw

Bericht door Oude Essink » wo 10 dec 2008, 18:21

[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/oes_kast-in-warmbouw.jpg[/img]
Kast in warmbouw; hier normaal model in 2 etages.
Ik heb jaren lang met een golzkast gewerkt in het langwerpige type in één etage, waarin 20 ramen achter elkaar konden; een van de ramen was te vervangen door een beweegbaar moerrooster, waarmee je de grootte van het broednest kon bepalen of de honingruimte afsluiten voor de moer. Met een beweegbaar tussenschot kon de kastruimte verkleind. 'swinters zat de tros voor in de kast en verplaatste zich van vlieggat naar achteren waar de suikeropslag zat; het volk werd achter in de ruimte gevoerd; geen sprake van, dat er meer kans op roverij ontstond, integendeel. Bij warmbouw kan de wind niet door de kast gieren en zit het volk lekker zonder verstoring op het eigen kacheltje. Ik heb dat kastmodel als een voordeel ervaren.
















Afbeelding

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Koud of Warmbouw

Bericht door Tieme » wo 10 dec 2008, 19:19

Hennie,

Is dat een schaalmodel? Het hout lijkt heel grof van nerf.
En het is voor raampjes met korte oren?

groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Koud of Warmbouw

Bericht door martin b » wo 10 dec 2008, 20:39

Sluit me aan bij Hennie, had de zelfde gedachte en daarom heb ik ook bij de boomstamkast warmbouw toegepast. Hij vordert al gestaag :D

martin

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Koud of Warmbouw

Bericht door macwlem » do 11 dec 2008, 10:12

'swinters zat de tros voor in de kast en verplaatste zich van vlieggat naar achteren waar de suikeropslag zat; het volk werd achter in de ruimte gevoerd; geen sprake van, dat er meer kans op roverij ontstond, integendeel. Bij warmbouw kan de wind niet door de kast gieren en zit het volk lekker zonder verstoring op het eigen kacheltje. Ik heb dat kastmodel als een voordeel ervaren.


Hennie,

Je hebt mij niet overtuigd :-) Daar waar het voer zit (achter of boven) heeft in mijn visie niets met koud- of warmbouw te maken, bijen richten toch van nature hun huishouding zo in of bedoel je iets anders?

Het argument van wind is mager en zou ik willen pareren met een wedervraag... Doordat de wind niet kan 'gieren' door de kast en de bijen er warmpjes bijzitten, geef je als ik het goed begrijp aan dat er door de opstelling van de ramen een soort natuurlijke weerstand is ontstaan wat betreft luchtstroom. Toch?

Nu mijn vraag: is het dan ook niet zo dat de bijen bij het ventileren van diezelfde kast (bijvoorbeeld na een varroabehandeling of temperatuur regeling) grotere moeite moeten doen om dan juist wel een luchtstroom op gang te krijgen?


Een warme groet :D
Willem

__________________________
All that we see or seem is but a dream within a dream!

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Koud of Warmbouw

Bericht door Oude Essink » do 11 dec 2008, 11:57

Je hebt mij niet overtuigd :-)

Dat was ik ook helemaal niet van plan; ik laat alleen weten, dat ik met die Golzkast in warmbouw goed kon werken en dat mijn bijen daarin goed functioneerden. Als ik de vraag moet beantwoorden, of warmbouw beter is dan koudbouw, dan zou ik dezelfde bijen in dezelfde omstandigheden in koudbouw moeten zetten en dat kan natuurlijk niet

[img]http://www.bijenhouden.nl/beeld/o/oudeessinkhennie/ijs.jpg[/img]
bij in koudbouw.:D





hennie oes

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten: 504
Lid geworden op: wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie: Remersdaal
Contacteer:

Re: Koud of Warmbouw

Bericht door macwlem » do 11 dec 2008, 13:11

Hier kan ik natuurlijk niet tegenop... [^] Touché

Afbeelding

__________________________
All that we see or seem is but a dream within a dream!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten