meer suiker

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
peter en ward
Berichten:37
Lid geworden op:wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie:Belgie
Contacteer:
meer suiker

Bericht door peter en ward » wo 03 dec 2008, 16:02

dag iedereen hier ward
na vele lessen en praten met vele imkers ben ik geleerd om rond de 15 kg te geven voor de winter[8)].
nu heb ik even gekijken naar mijn bijen na dat mijn vader zei dat ze weinig wogen[:(] .maar ik dacht dat ik kon wachten want ze hadden meer dan genoeg eten in vooraad .
maar schein bedriegt want ze zitten nu al aan de restjes voeder[V].
ik heb een een klompje vast voedsel gegeven was dit een vestandige beslissing en is dit fenomeen normaal dat ze in het begin van december nu al geen eten meer hebben
ward

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: meer suiker

Bericht door de vos roger » wo 03 dec 2008, 17:03

Ward,15kg/volk is ruimschoots voldoende voer om te overwinteren.
Er zullen waarschijnlijk andere oorzaken meespelen als ze nu al aan de restjes bezig zijn.Misschien zijn je bijen beroofd door andere volken tijdens het voederen.Een andere imker in je buurt?
Vast voedsel geven (voederdeeg)is de enige oplossing die je nu nog hebt.
groetjes

roger

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: meer suiker

Bericht door m.kolsters. » wo 03 dec 2008, 19:12

Dag imkers mijn mening 15 kg is wel goed maar,
Wanneer ben je met voeren gestart,
met in voeren nog voer aan wezig of te licht,
te veel broed in september en niets te halen,
Als ze nog op bloemen kunnen halen gaat alles goed maar als dat niet zo is heb je een probleem,dan moet je meer geven.
Zo kan je alles mee maken,elk jaar is anders.
Doe er maar voederdeeg op en als ze dit op nemen komt het wel goed,
zo niet heb je een probleem.


Tinus Kolsters
't Bakhuis

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: meer suiker

Bericht door Bart Maes » wo 03 dec 2008, 19:26

Jammer dat te horen, Peter.
Vast voeder is de enige optie nu en ze goed in de gaten houden om verrassingen te voorkomen. Spijtig voor jullie.

met imkersgroet!
Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: meer suiker

Bericht door Bart de Coo » wo 03 dec 2008, 23:44

Bijna iedere tekst over de korfimkerij beschrijft de volgende noodgreep:

Als de bijen in het voorjaar gebrek lijden, dan pakt de imker een 'honinghuisje', dat is een korf met een 'vel' erin, dat wil zeggen, een speciaal voor dit soort ingrepen bewaarde korf waarin een flinke rand raat met voer in de kop na het 'slachten' is achtergelaten.

Dit honinghuisje plaatst de imker op een voetenstoof waarin natuurlijk wat gloeiende kooltjes zitten. De korf mag lekker opgewarmd worden, maar de was mag niet gaan smelten natuurlijk.

Nu zet je het honinghuisje op zijn kop, je plaatst het hongerlijdende volk er bovenop en met een paar keer flink botsen zitten het hele volk op het voorverwarmde voer.

Zou je niet van een bevriende imker uitgebouwde ramen mogen lenen? En in die uitgebouwde ramen moet uiteraard veel voer zitten. Stop ze in een kast, warm het geheel op een of andere manier lekker op. Maak de kast van het hongerlijdende volk open en plaats de warme kast met het voer bovenop de hongerlijders. En dan maar hopen dat ze langzaam naar het voer toe kruipen.

Zou het werken? Niet geschoten is altijd mis, want zo gaat het niet goed komen natuurlijk.



Groet,


Bart de Coo

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: meer suiker

Bericht door LWPisa » do 04 dec 2008, 10:00

Ik zou er niet teveel mee pielen, suikerdeeg aanbieden via het voergat of als platgeslagen plak op de raten is genoeg. Hopelijk zijn ze gestopt met broeden en dan hebben ze maar heel weinig nodig de komende 2 maanden...in maart hebben ze meer nodig en heb jij meer vrijheid om bij te voeren.

L

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: meer suiker

Bericht door Jaap v.Popering » do 04 dec 2008, 13:46

Dag Peter .

Ik lees helaas dat je bijenvolk zonder voedsel is komen te zitten .

De oude beproefde methode heb ik vorig jaar ook al eens beschreven .Ga met deze temperaturen NIET in je volken zitten rommelen , dat leid enkel tot grotere schade . Als je volk zonder voer zit , zal zij waarschijnlijk aan de bovenzijde achterkant zitten .
Bak nu een borstplaat van een kilo of drie suiker ( zoals in bijna elk kookboek beschreven is , zonder toevoeging van smaakstoffen ) laat hem afkoelen en leg die boven op de raten zodat de bijen direct contact met de borstplaat hebben .De condens lost aan de onderkant de borstplaat op en de bijen kunnen die dan gewoon opnemen .

Dit is een oud beproeft middel , maar waarschijnlijk NIET wetenschappelijk bewezen .

Jaap v P

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: meer suiker

Bericht door LWPisa » do 04 dec 2008, 14:22

Met borstplaat maken is er een kans dat je die verkl**t (carameliseren van suiker enzo), zelf maken is vooral handig als je geen apifonda of ander commercieel suikerdeeg kan krijgen.

Voordeel van borstplaat is misschien wel dat je er makkelijker een zeer platte plak van kan maken, als het tenminste lukt.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: meer suiker

Bericht door Jaap v.Popering » do 04 dec 2008, 14:30

LWPisa schreef:
Met borstplaat maken is er een kans dat je die verkl**t (carameliseren van suiker enzo), zelf maken is vooral handig als je geen apifonda of ander commercieel suikerdeeg kan krijgen.


Apifonda is best leuk , maar is taai vloeibaar.

Als je een klein stukje van die zak openmaakt is het contact minimaal , maak je de zak helemaal open zal hij door de temperatuur die de bijen produceren , gaan lopen en de overgebleven bijen besmeuren .
Deze problemen heb je bij borstplaat niet ,contact over het geheel , en blijft boven op de ramen liggen .

Lukt het zelf niet , een warme bakker zal dit voor enkele euro's voor je willen doen .


Jaap v P

peter en ward
Berichten:37
Lid geworden op:wo 01 nov 2006, 11:36
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: meer suiker

Bericht door peter en ward » do 04 dec 2008, 18:59

dag iedereen
dank u voor de massale reacties.
hierbij geef ik het volgende informatie dat ik er niet in zal kijken om geen warmte kwijt te spelen hierdoor zal ik wel een varaobehandeling moeten overslaan maar ze hebben er toch niet al te veel door varaobehandeling met het darrenraam in de zomer.ook ligt er in tussen al vast voedsel op .roven zal het niet zijn want ze roofden bijna mijn vaders kasten:D ze waren(zijn) zeer sterk .
ik zal de situatie op de voet volgen en informatie doorgeven

groeten ward (peters zoon)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten