Ganzenvleugel conserveren

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Ganzenvleugel conserveren

Bericht door Bart de Coo » ma 26 jan 2009, 23:13

Als je de het uiteinde van een ganzenvleugel afknipt bij het gewricht, dan heb je als imker een perfect gereedschap. Maar op het punt waar je het stuk vleugel losknipt, blijft altijd een stukje vel en vlees achter. Hoe voorkom je dat dat gaat rotten & bederven?

Ik bezit inmiddels twee ganzenvleugels. Die had ik beide gekregen van een jager. Ik heb er afgelopen seizoen voor het eerst mee gewerkt en het beviel me uitstekend. Even die laatste bijtjes van het raam vegen. Even bij het sluiten van de kast die hoopjes bijen naar binnen werken. Prima, ik kan niet meer zonder.

Nu krijg ik morgen weer twee dooie nijlganzen, van weer een andere bevriende jager. Ik snijd de filets en de poten eraf en de rest gaat weg. Je kunt hem helemaal schoonmaken en van het karkas een prachtige soep koken, maar dat is me even te veel werk. Maar even die vleugeluiteinden eraf knippen voor de bijtjes, die kans laat ik mij niet door de neus boren.

Maar hoe moet ik dat stukje huid en vlees nou conserveren voor de eeuwigheid? Ik beschik helaas alleen over huismiddeltjes.


Alvast bedankt voor het meedenken!



Groet,


Bart de Coo

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ganzenvleugel conserveren

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 26 jan 2009, 23:41

Bart,

ik heb geen idee hoe ik zo'n vleugel zou moeten prepareren. Maar als je er een over hebt, hou ik mij aanbevolen.

mvrgr, Els

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Ganzenvleugel conserveren

Bericht door LWPisa » di 27 jan 2009, 08:56

Ik denk dat drogen genoeg is, er zit maar weinig vlees aan zo'n vleugel. Maar het drogen moet wel goed, dus snel en bij vrij lage luchtvochtigheid. Ikzelf leg haze/konijnepoten/staarten waar ook weinig vlees aan zit op de verwarming of een TL armatuur en na een week zijn ze droog en nagenoeg geurloos.

L

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Ganzenvleugel conserveren

Bericht door maartenkleijne » di 27 jan 2009, 09:14

Als kind heb ik geleerd: zoals Lennard zegt en als het goed droog is het uiteinde (handvat) even dompelen in hete lak of was ter bescherming.

gr,
maarten

Jaap van Assenbergh
Berichten: 458
Lid geworden op: di 15 mar 2005, 10:09
Imker sinds: 1989
Aantal volken: 10
Locatie: Tricht
Contacteer:

Re: Ganzenvleugel conserveren

Bericht door Jaap van Assenbergh » di 27 jan 2009, 12:06

Op school gebruikte ik vroeger zo'n vleugel bij tekenen. (Gum van de tekening vegen)
Deze kwam uit de winkel. Waarschijnlijk zijn ze in een hobby-teken-winkel nog wel te koop.
Deze was aan het uiteinde dichtgemaakt, zoals Maarten al opperde, met zegelwas. (Waar vroeger de perkamenten brieven mee werden verzegeld)

Jaap

monique
Berichten: 56
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ganzenvleugel conserveren

Bericht door monique » di 27 jan 2009, 16:08

Ik heb ook een aantal ganzeveren. De veertjes bij de uiteinde laten altijd wat los. Op zich blijft de veer verder wel redelijk.
Mijn man snijdt hem altijd keurig af, heb dan haast geen vleesresten ed. En dan goed laten drogen.
Hoe kom je aan die zegelwas?Ik wil het ook wat beter geprepareerd hebben. Dan blijft de veer iets langer mooi. Kan ook wat "kaarsvet" gebruiken.
Monique

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ganzenvleugel conserveren

Bericht door labrador » di 27 jan 2009, 17:21

Omdat ik zelf jaag en ook regelmatig een gans op het tableau heb liggen, gebruik ik de vleugels ook voor de bijen.

Drogen is de beste manier. Je zou, nadat ze goed droog zijn, een soort handvat om het uiteinde kunnen maken. Zelf vind ik dat niet nodig. Ik heb mij nooit gestoord aan de uiteinden... het gaat mij om het resultaat.

Van Piet! heb ik geleerd dat je niet klakkeloos de bijen eraf moet vegen (dan raken ze verstrikt in de veer) maar met een 'omgekeerde schep-beweging' (scheppen zoals met een spade) de bijen eraf laten 'rollen'. Een mooie techniek waar de bijen niet boos van worden....

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ganzenvleugel conserveren

Bericht door Piet Jager » di 27 jan 2009, 20:53

Dat heb je goed onthouden, Jaap!
Met de pols maak je korte draaiende bewegingen van een kwartslag en houdt daarbij de veer steeds vlak tegen de bijen aan.

!Piet

Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ganzenvleugel conserveren

Bericht door Imkerij Westland » vr 06 feb 2009, 22:49

Volgende week zaterdag ga ik in friesland op de ganzen jagen. Of St. Hubertus ons gunstig gezind is weet ik natuurlijk niet maar mocht het lukken dan heb ik nog een paar geleewiekte vlerken voor de liefhebbers. Vroeger werden deze volop verkocht door H.T. van Dam en het bijenhuis en werkte prima. Zelf ben ik nog gebruiker van de bijenveger omdat dit lekker schoonmaakt onder de hete kraan als er honing aanzit.
Conserveren gaat ook prima door het deel waar nog wat vlees aanzit een weekje in de kalium-saltpeter te leggen (lijkt op het looi principe). Kalium-salpeter (kali potassium) wordt gebruikt als meststof in de land- en tuinbouw. Werkt ook goed voor een hazenpootje aan je sleutelbos.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ganzenvleugel conserveren

Bericht door Gerard van Gastel » za 07 feb 2009, 12:22

Werkt ook goed voor een hazenpootje aan je sleutelbos


Waarom zou je een hazenpootje aan je sleutelbos willen?
van een konijnenpootje heb ik weleens gehoord dat het geluk brengt (maar waarschijnlijk nìet voor het konijn).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten