Wedstrijd

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door willem » ma 13 apr 2009, 13:20

Astrid Schoots schreef:, maar ik geloof dat ik eerst met pensioen moet voor ik daaraan toekom.

en dat duuuuuuuurdt nog jaaaaaaaren. :D

Groeten, Willem

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door de vos roger » ma 13 apr 2009, 21:44

Een ned.vriend van mij maakte deze mooie molenkorf uit buntgras.
Prachtig om in zoiets bijen te kunnen houden.
groetjes

Afbeelding

roger

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Bart de Coo » ma 13 apr 2009, 22:09

Bedankt Astrid, dat geeft de burger moed.

Maar dat ongecontroleerde zwermen. Volgens mij kun je het achterste raampje, uitgaande van warmbouw, helemaal van hout maken. Dat verwijder je als eerste bij inspectie. Nu kun je iedere raat, van achter naar voren, los snijden van de wand van de kast/aquarium. Ook de Tanzaniaanse bovenlatkast heeft rechte wanden en ook in het Keniaanse model, met de schuine wanden, schijnen de bijen de raten flink aan de wanden vast te bouwen. Op de onvolprezen site http://www.biobees.com kun je lezen dat je de raten in bovenlatkasten het beste van beneden naar boven kunt lossnijden. Sommige slimmeriken hebben een autoantenne omgebogen, las ik daar, en in de boog hebben ze een draadje gespannen. Zie je het voor je? Nu kun je heel mooi de raten los snijden van de wanden. En bovendien, ik ga er min of meer van uit dat je de doppen door het glas ziet zitten, zodat je weet wanneer het tijd is om in te grijpen:D.

Volgende probleem: hoe ga je bij het huisvesten van een nieuw volk wasresten van het glas verwijderen. Dat lukt je nooit volgens mij.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door martin b » di 14 apr 2009, 21:59

Roger, dat is een hele mooie molenkorf, dit bedoel ik nou met creatief bezig zijn. Huisvesting op zijn breedst, niet bedoelt om op grote schaal toe te passen, maar wel een mooie aanwinst voor de imkerrij. Mijn compliment aan de vlechter.

martin

p.s. hoop niet dat de wieken ronddraaien als de bijen vliegen, anders zitten al heel snel de meesten met hoofdpijn, ziek thuis [;)]:D.

marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door marianvoor » vr 17 apr 2009, 16:39

Astrid Schoots schreef: en met getemperd licht houd je de rust in de tent, ook bij felle zon. Ik hing aan zijkanten en achterkant op maat geknipte bamboegordijntjes, die ik dan even op de deksel kon rollen als ik wilde kijken. De voorkant bleef wel doorzichtig, maar de kasten stonden altijd onder afdak en gebladerte.
De enige reden dat ik ermee gestopt ben was het ongecontroleerde zwermen - maar dat is op te lossen met een toplattenkast van glas met schuine wanden.


Nu ik een bijenpaleisje heb gekregen (-stal of -hal vind ik hare majesteit onwaardig), wil ik een demonstratiekast maken. Het idee is om 2 broedkamers te maken waarvan 2 haaks op elkaar staande wanden van (plexi)glas zijn en de andere 2 van hout. Ik wil 8 toplatten in de kamer doen zodat ik er tegen de winter 2 sluitblokken in kan hangen. Doordat de demo even groot is als een spaarkast, kan ik er ook een honingbak op zetten. Op deze manier hoef je toch geen schuine wanden te maken tegen ongecontroleerd zwermen?
Het idee van de bamboegordijntjes leek me harstikke leuk. Maar een imker heeft me verteld dat er eens een onderzoek gedaan is naar bijen in het licht en dat ze op den duur gewoon licht beter verdragen, dan dat je het gordijntje open en dicht doet. Weet iemand iets van dit onderzoek af?
Bijvoorbaat dank voor het antwoord en vriendelijke groeten,



marian voorneman

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door martin b » vr 17 apr 2009, 22:08

In het handboek der moderne Bijenteelt van Schotman staat er wat van in, vooral de Russische imkers hebben er veel met experimenteerd. Enkele punten zijn,

zouden kalmer zijn als men de kast lost maak,
broedaanzet is versneld,
wasmotten houden niet van glaskasten,
bijen in glaskasten werken 2 uur langer,
beter gehard en levert goede koninginnen,
honing is sneller rijp,
licht beschut tegen rot en schimmel,
in de winter is het voedsel verbruik hoger.

Als het klop dan is het nog niet zo verkeerd om een glaskast te hebben.

martin

martin

marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door marianvoor » za 18 apr 2009, 10:30

Martin, hartelijk dank. Ik heb het artikel in Schotman gelezen en het geeft me moed om verder te gaan.

Bart de Coo schreef:Volgende probleem: hoe ga je bij het huisvesten van een nieuw volk wasresten van het glas verwijderen. Dat lukt je nooit volgens mij.

Groet,
Bart


Bart, een huisschilder adviseerde mij om de oude honingslinger die ik gekregen had, vóór het schilderen schoon te maken met St Marc (ja, zo heet het). Ik heb de kijkglaasjes van mijn dekplanken er mee schoongemaakt en met een doekje kon ik de was en propolis gemakkelijk afwassen. Tegenwoordig zijn er afwasborstels met schuimplastic i.p.v. een borstel. Dat geeft dan ook minder krassen op plexiglas. St Marc kan je kopen bij de dhz winkel, afdeling verf. Ik heb het gekocht bij Karwei. Je kan er zelfs wasgoed en speelgoed mee schoonmaken. Ik heb het hele binnenwerk van mijn slinger er mee schoongemaakt en daarna geverfd met de speciale verf van het Bijenhuis. Ik deed voor het eerst mee met de honingkeuring en kreeg een eerste prijs. Dus St.Marc is ongevaarlijk spul.
Groetjes,


marian voorneman

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door de vos roger » za 18 apr 2009, 12:40

Oei...wat lees ik hier allemaal?
Binnenwerk van je slinger schilderen ????
Bij ons in België is dan verboden door het voedselagentschap.
Het binnenwerk van je slinger moet in inox zijn.
groetjes

roger

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door m.kolsters. » za 18 apr 2009, 19:46

Nou nou Roger als je afzakt naar het zuiden word de honing nog met de hand uit de raad geknepen,niet zo kieskeurig.
Je wil niet weten hoe honing gewonnen word in veel landen.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Astrid Schoots » zo 19 apr 2009, 16:06

marianvoor schreef: (...) Het idee is om 2 broedkamers te maken waarvan 2 haaks op elkaar staande wanden van (plexi)glas zijn en de andere 2 van hout. (...) Op deze manier hoef je toch geen schuine wanden te maken tegen ongecontroleerd zwermen?
(...) onderzoek gedaan is naar bijen in het licht en dat ze op den duur gewoon licht beter verdragen, dan dat je het gordijntje open en dicht doet. Weet iemand iets van dit onderzoek af?

Marian,
hoe wil je de raten tov. de plexiglaswanden hangen? Want vooral de zijkanten van de raat worden vastgebouwd, tenzij die zijwand een hellingshoek heeft van minstens 22 graden. Je kan natuurlijk ook van een broedkamer twee wanden doorzichtig maken, maar tegen de buitenste raten aan zie je niet veel, het gaat er juist vooral om tussen de raten door te kunnen kijken.
Ik vind het lastig om de bijenruimte van 5-8 mm in orde te houden èn tegelijkertijd een goede raamophangconstructie te maken èn een doorzichtige wand. Bij schuine wanden is die noodzaak minder groot, en kan je de raat eruit halen voor doppencontrole en ook nog eens de ruiten een keer per jaar weer doorzichtig poetsen. Doppen hangen namelijk echt niet alleen mooi onder de raten, maar in al die leuke hoekjes en bochten die je bij natuurbouw (zonder raampjesframe) kan hebben.
Verder wat betreft de lichtfiltering: in de natuur zal een tros een beschutte plek -dus getemperd licht- opzoeken, wil het enigszins toekomst hebben. Fel licht brengt ook het risico mee van felle zon (en in een glazen bak dus heel hoge temperaturen, dus veel energie om te koelen).
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten