Wedstrijd

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
marianvoor
Berichten: 63
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 12:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door marianvoor » ma 20 apr 2009, 21:35

Hallo Astrid,
Het idee is inderdaad om 2 broedkamers te maken zodat ik mijn extra bodems, deksels en honingkamers kan gebruiken. Heel simpel voorgesteld: in een oude BK zaag je in de achterwand en in 1 zijkant (waar de minste zon komt) een vierkant gat waar je glas tegenaan doet. Dan kan je ook min of meer tussen de raten kijken en je kan ook de afstandsrepen gebruiken. Zoals Bart aangaf kan je de raten eventueel lossnijden met een ijzerdraad met een haakje. Omdat ik gaasbodems heb, de kasten overdekt staan en de voorkant van hout is, denk ik dat het met de hitte wel mee zal vallen.
Mijn methode is zo: als het volk in de onderste bak groot genoeg is, gaat de andere bak met een krant ertussen er boven op. Ik heb geleerd dat het verpulveren van de krant ook helpt tegen varroa. In de winter gaan ze in de bovenbak zitten omdat het daar het warmst is. Ongeveer eind maart haal ik de onderste bak weg om hem schoon te maken en plaats hem in april met nieuwe latjes bovenop de andere. Als de meiden geen tijd hebben om honing voor mij te halen, dan maar niet, want het is tenslotte een kijkkastje. Ik zit net te bedenken dat ik de bakken hoger ga maken omdat het kijkgedeelte toch wat klein is.
De regering geeft subsidie om bejaarden, werk-, euro- en andere -lozen van de straat te houden. Zodoende zit deze oma op timmercursus waar ze haar creativiteit en agressie kan botvieren. Jammer genoeg gaat mijn leraar een maand met vakantie, dus voorlopig is die kast nog niet klaar.
Wat doppen breken betreft, daar had ik het vanmorgen met een b.d.-imkeres over. Ze zei: “ Dat hoef je haast nooit te doen”. Ik zei: “ Ik heb het nog nooit gedaan”. Ja, ik ken wel dat verhaal over kaal vliegen, maar zij heeft het nog nooit gehad en ik ook niet.
Groetjes



marian voorneman

Astrid Schoots
Berichten: 735
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Astrid Schoots » di 21 apr 2009, 14:57

Bart de Coo schreef:Volgende probleem: hoe ga je bij het huisvesten van een nieuw volk wasresten van het glas verwijderen. Dat lukt je nooit volgens mij.
Bart

met glasschraper of scheermes, met beetje spiritus napoetsen: brandschoon.
Astrid

berry
Berichten: 81
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 11:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door berry » wo 22 apr 2009, 09:41

Leuk zo'n wedstrijdje.
Ik heb in de winter ook maar een observatiekastje gemaakt van een bierkratje

Het is een kastje van 14(b) x 23(l) x 30 cm (h) geworden
waarin ik perspex ramen heb ingezet en voor zien van 3 ramen.
Het zijn dan wel geen standaard ramen maar door regelmatig ramen te verwisselen en bijen af te tappen is een volkje goed in leven te houden.

Over het geheel heb ik een kap gemaakt die in zijn geheel over het observatiekastje heen schuift.

http://www.handboog6.nl/HHobservatie.htm

met vriendelijke bijengroet

Berry de Bruyn

http://www.hilverhoning.nl

Gebruikersavatar
martin b
Berichten: 634
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast-bastaars
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door martin b » zo 07 jun 2009, 09:45

Voor mensen die nog inspiratie zoeken, hier is genoeg te vinden.
Kwam hem tegen toen ik op zoek was naar de koningin kweek kalender.

http://www.outdoorplace.org/images/Crea ... ldeira.pdf

martin

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Albert Stoter » do 09 jul 2009, 12:11

Twee jaar geleden heb ik tamelijk provisorisch 3 bevruchtingskastjes gemaakt gebaseerd op het Top Bar Hive concept: alleen een toplatje en schuine binnenwanden.
In de warmte-isolatie wordt hierbij voorzien door piepschuim in het deksel en door piepschuim in de ruimte tussen de schuine binnenwanden en de rechte buitenwanden.

Ik hoopte hiermee bevruchtingskastjes te hebben waarvan ik aan het eind van het bevruchtingsseizoen goed het broed naar een grotere kast kon overzetten. Mede daarvoor maak ik de toplatjes van vrij dun hout (uit hout van een fruitkistje bijvoorbeeld).
Het kastje is wat groter dan de reguliere bevruchtingskastjes. Hierdoor moeten / kunnen er wat meer jonge bijen in, maar kan een jonge bevruchte moer er ook wat langer in blijven. Ze heeft iets meer ruimte om te leggen.

Dit is inmiddels mijn 3e jaar dat ik ermee werk, en ze bevallen me hardstikke goed. Speciaal voor de klussers onder ons wil ik ze een keer laten zien.

Afbeelding
Hier het kastje aan de voorkant. Tsja, daar valt verder weinig over te zeggen. Dat vlieggat is niet geheel toevallig 3-hoekig (wordt verderop verklaard).


Afbeelding
Hier het kastje aan de achterkant. Van daaruit vinden de meeste werkzaamheden plaats. De achterkant is om verschillende redenen verwijderbaar:
- Bijen bouwen raat wel degelijk aan schuine wanden vast. Via die open achterkant kan dat dan vrij gemakkelijk en netjes van de wand worden losgesneden.
- Soms kun je zo vanaf de achterkant de eitjes al zien zitten (en constateren dat de moer bevrucht is) zonder dat je het betreffende raatjes nog uit het kastje hoeft te halen. Minder verstoring dus.


Afbeelding
Isolerend piepschuim dus in het deksel, en als je dat deksel van het kastje afhaalt dan zitten de bijen nog ongestoord achter plexiglas. Je kunt dan al wel goed zien of ze al raatjes bouwen.
Dat bruine plakband heb ik aan het plexiglas bevestigd om het goed uit het kastje op te kunnen tillen.


Afbeelding
Dat plexiglas rust op dezelfde spijkertjes als waarmee de bovenlatjes op hun plaats worden gehouden. Je ziet in het plexiglas nu ook goed het - met een doorzichtig stukje hard plastic afgesloten - gat voor het koninginnenteeltdopje.


Afbeelding
Na verwijdering van de achterkant kom je eerst het voerbakje tegen. Als dat t.z.t. leeg is wordt het vervangen door een raatje. Als ik dan later toch nog eventueel moet bijvoeren dan doe ik dat via de bovenkant (daarover een foto verderop).


Afbeelding
Het voerbakje is zo te zien al bijna leeg. Je ziet alleen nog de houtjes tegen verkleven.


Afbeelding
Het voerbakje er uit, en ik kan nu 1 kant van dit raatje al goed bekijken. Geen eitjes (niet dat je dat op deze foto kunt zien hoor).


Afbeelding
Omdat er ook aan de andere kant geen eitjes zaten hang ik het raatje even weg in een speciaal daartoe gemaakte constructie.
Op deze foto zie je toevallig rechts ook de binnenkant van de achterwand waaraan een kromgeslagen spijker zit om het voerbakje op zijn plaats te houden. Dat kan van belang zijn bij eventueel vervoer vanaf de plek waar het kastje met de jonge bijen wordt gevuld.


Afbeelding
Helaas ook op het volgende raatje nog geen eitjes.


Afbeelding
Dus ook even in de constructie.
Op deze foto (en de vorige 2) zie je ook het ventilatiegaas middenin de bodem van het kastje. Doordat de hoeken van schuine wanden daar weer terug lopen, is de bodem (en dus ook de ventilatieopening) breder dan je zo ziet. De vliegopening (zie eerste foto) heeft daarom ook die 3-hoekige vorm, sluit aan op de min of meer 3-hoekige bodem.


Afbeelding
Op het 3

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Els Kleijnendorst » do 09 jul 2009, 13:23

Albert,

mijn complimenten! Wat heb jij een goed doordacht bevruchtingskastje geconstrueerd.
Misschien kun je jouw serie foto's met info ook bij de "downloads" plaatsen, het zou zonde zijn als ze te zijner tijd in de catacomben van het forum verdwijnen.

met vriendelijke groet,
Els

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Bart de Coo » do 09 jul 2009, 13:41

Albert,

Je hebt dus een opening aan de achterkant gemaakt, mede omdat je de eerste raat die je eruit wilt tillen - de achterste dus - wilt kunnen lossnijden van de wand. Raymond Chandler, de barrevoetse bijenboer (http://www.biobees.com) plaatst aan de achterkant van het raatwerk een sluitblok*. Als je nou eerst dat sluitblok verwijdert, dan heb je de ruimte om de achterste raat los te snijden van de wand en van daaruit werk je naar voren. Idee?

Overigens herken ik je trots en tevredenheid. Ik gebruik nu voor het tweede jaar een minikorf. Dit voorjaar heb ik hem bovenop een kast gezet en een dezer dagen ga ik de bomvolle honingkamer slingeren, die er half mei op gezet kon worden[:)]. Het korfje heb ik opnieuw in gebruik genomen, door de raten een flink stuk terug te snijden en zo een rand voer achter te laten. Ik heb er in mei een moer en een schep bijen op gemieterd en ik heb er niet maar naar hoeven omkijken. Ik kan er alleen maar met heel veel genoegen naar kijken. De dames maken het uitstekend [:)][:)][:)].

* Als je met koude bouw wilt werken, dan heb je dus sluitblokken aan weerszijden van het nest. Wil je met warme bouw werken, dan zit er dus alleen een sluitblok aan de achterkant van het nest.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Albert Stoter » vr 10 jul 2009, 14:21

Els Kleijnendorst schreef:Misschien kun je jouw serie foto's met info ook bij de "downloads" plaatsen
Els,

Goede tip. Ik zal dit in de gaten houden.

Bart de Coo schreef:Raymond Chandler plaatst aan de achterkant van het raatwerk een sluitblok ... Idee?
Bart,

Met die sluitblokken vind ik in dit geval (bij een bevruchtingsvolkje) minder handig als de te verwijderen achterkant. Om dan net zo gemakkelijk te kunnen snijden als met de verwijderde achterkant zou ik minstens 2 sluitblokken achterin moeten doen.

Ik denk bovendien niet dat ik me in de praktijk zou kunnen inhouden om op een bepaald moment zo'n sluitblokje alsnog te vervangen door een raatje zodat het moertje net iets langer in het bevruchtingsvolkje door kan. Dat kan in de praktijk soms net even ietwat respijt geven.

Oorspronkelijk waren de kastjes aan de achterkant ook dicht, pas later heb ik ze er uit gezaagd (dat is denk ik aan de foto's ook wel te zien[:I]).

In mijn grotere kasten werk ik ook met warmbouw en inderdaad 1 sluitblok. Narmate het volkje groter wordt komt er telkens een raampje (of meer) bij.
Die open ruimte achterin vind ik dan menigmaal handig:
- Het kan dan bijvoorbeeld handig zijn om (eventueel zelfs losse stukken raat met) voer achterin de kast te kunnen leggen.
- Voor de winter vul ik die ruimte bij een klein volkje dan wel eens op met isolerend materiaal.
- Ook hang ik daar wel eens de thymol kristallen in een zakje als varroabestrijding. De bijen kitten het dan veel minder dicht dan wanneer je dat bovenop de ramen legt.

Aro
Berichten: 58
Lid geworden op: di 10 feb 2009, 21:41
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door Aro » vr 10 jul 2009, 14:46

Beste Albert,
Complimenten!!!
Als het aan mij ligt heb jij de prijs gewonnen!!
Vr. gr
Aro

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Wedstrijd

Bericht door LWPisa » vr 10 jul 2009, 15:14

Nuttig en fraai kastje!

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten