Verslag/Verantwoording werkgroep Floriade 2002

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Huib Koel
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 03 okt 2001, 14:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Verslag/Verantwoording werkgroep Floriade 2002

Bericht door Huib Koel »

Uitgesproken op de jaarvergadering VBBN 29 maart 2003 door Piet Hooijman.

Voor diegene die ons lijfblad "Bijen" lezen (en wie doet dat niet?) is mijn praatje eigenlijk overbodig want in 2002 is er 9 keer over Bee-at-Home en de Floriade geschreven, maar dan toch maar voor de laatste keer het volgende:

In 1997 kreeg mijn broer van wijlen Dick Vunderink het verzoek of hij op de komende Floriade in 2002 een bijen paviljoen zou willen trekken. Jos stelde voor om dat samen met mij te doen zodat wij in december de opdracht kregen. Duidelijk werd ons meegedeeld dat wij het houden van bijen in deze moderne tijd moesten belichten en'¦. dat er geen geld voor beschikbaar was. Afgesproken werd dat het hoofdbestuur zou trachten om sponsorgelden te vinden en wij zouden er in het voorjaar op terugkomen.
In mei 1998 hebben we het bestuur meegedeeld dat, om te kunnen slagen, wij minimaal f 75.000,00 of om in de huidige muntsoort te praten € 34.000,00 nodig hadden.

Toen dit niet lukte heeft Jos in de algemene vergadering van maart 1999, met tegenzin, de handdoek in de ring moeten gooien omdat de vereiste gelden niet op tafel gelegd konden worden.

In het voorjaar 2000 werd het ons duidelijk dat er een mogelijkheid bestond op een flinke donatie van de veiling in Aalsmeer zodat we weer verder konden en na intensieve gesprekken met de Floriade, het Schipholfonds en vele wat kleinere sponsors zoals BCC, het winkelketen, maar ook met de garantiestelling van uw hoofdbestuur werd een kleine werkgroep gevormd. Er zijn enkele z.g. brainstormsessies geweest waar veel ideeën uit gekomen zijn, zoals de naam Bee-at-Home, maar ook de omvang van het gebouw en het idee voor de presentatie.

In oktober 2001 was er een open dag op het terrein van de Floriade. Wij waren daar nadrukkelijk aanwezig maar er lagen alleen nog maar stelconplaten voor de fundering. (De bouwvergunning was nog niet in ons bezit!) Het was een prachtige dag, mooi weer en veel bezoek uit de wijde omgeving en wij trakteerden daar op een glaasje honingwijn onder het mom van "Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn!" Op die dag zijn er veel contacten gelegd met imkers en andere belanghebbenden van de Floriade.

Spoedig na deze open dag kon er gebouwd worden. In december 2001 waren we wind en water dicht en konden we aan de inrichting beginnen. Eind januari (dus in de winter) hebben we de "Dick Vunderink Vitrine" met een bijenvolk gevuld. We hoopten dat dit goed zou gaan want garanties kregen we niet.

Op 23 maart (de dag van deze algemene vergadering) was de "try out dag" van de Floriade. Wij waren klaar om het publiek te ontvangen. Iedereen was gespannen. Hoe zou het gaan? Om 10 uur had ik vanuit deze plaats telefonisch contact met Jos die, teleurgesteld, meedeelde dat ondanks alle goede voorbereiding er geen elektriciteit was! Om 12 uur weer contact gehad en wat bleek, het was enorm druk en er werd veel honing verkocht!!

Dit laatste was een prettige bijkomstigheid omdat we merkten dat we in de richting van onze vrijwilligers wat meer konden doen. We hadden steeds gezegd dat we elke dag minstens 3 vrijwilligers nodig hadden die we alleen vrije toegang op de Floriade konden geven (wij kregen die kaarten gratis) en bij aankomst een kopje koffie. Nu de verkoop goed leek te gaan konden we ook voor een broodje en frisdrank zorgen. Zelfs konden we alle vrijwilligers nog éénmaal uitnodigen op de Floriade in het laatste weekend en hen een verrassingspakket aanbieden.

Op 20 oktober 2002 sloot de Floriade haar deuren. Wij kunnen terug zien op een schitterende periode. Enkele gegevens wil ik u niet onthouden, zoals:

We hebben van 80 vrijwilligers een potje honing met een eigen etiket in ontvangst mogen nemen, wat een interessante verzameling honing vertegenwoordigt.

Per dag kregen we gemiddeld ongeveer 1800 bezoekers waaronder + 800 buitenlanders.
We hadden 156 vrijwilligers op de lijst staan, die gemiddeld 2,5 dag hebben gestaan.
Zij kwamen uit
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten