NBV ledenvergadering

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:
Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Wim Joosten » do 14 apr 2011, 19:57

chaussie schreef:
J.L.Trip schreef:
jasper-k schreef: De vraag die het vooral bij me oproept is, wat gebeurt er met al dat geld???
In artikel 2 lid 2h van de statuten wordt ook nog een besteding van het geld genoemd.

ik heb begrepen aan onder andere een toiletgebouw van 40.000 euro...........(werd verteld tijdens de jaarvergadering van onze afdeling)
Deze informatie is niet helemaal juist en dit kan daardoor mensen op het verkeerde been zetten. Het volgende is ongeveer op de ALV gezegd.
Dat bedrag is uitgetrokken voor een interne verbouwing van het Bijenhuis. Het gaat om de sanitaire voorzieningen en om aanpassing van de elektriciteit. Dit zijn arbo en technisch noodzakelijke aanpassingen anders wordt de boel daar afgekeurd. De NBV wil het Bijenhuis graag aanhouden als verenigingspand. Dat hebben ze liever dan ergens een paar klein kantoortjes voor hun werkzaamheden. Dus was besloten om deze uitgave te doen voor de noodzakelijke aanpassingen van het pand.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Jan Kruit » do 14 apr 2011, 22:25

De discussie op dit forum over de NBV is een goede zaak.
Toch mis ik bij een aantal van jullie de realiteit.
De NBV bestuurders zitten op een schopstoel en ik ben van mening dat dit niet geheel terecht is.
Het noemen van het krijgen van een blaadje voor 45 euro is wel heel kortzichtig.
Er zijn veel leden die zich inzetten voor allerlei zaken die relaties hebben met de NBV.
Neem nu de verschillende commissies waaruit de nodige informatie komt.
De kwaliteit van b.v. de honing. Te zien op de diverse honingkeuringen in den lande georganiseerd.
Ondersteuning van de ziektepreventie commissie. Begeleiding bij verdachte ziekte gevallen en bij de bestrijding van AVB.
De bestrijding hiervan is door de overheid overgedragen door de overheid aan de sector.
Ook de opleiding van nieuwe cursisten, bijenteelt leraren is een onderdeel van de vereniging.

De aanpassing in het bijenhuis zijn de vereniging opgelegd. Arbo wet (Arbeids omstandigheden) is ook van toepassing voor het Bijenhuis.
Hier werken mensen in dienst van de NBV. Toiletgroep zal aangepast moeten worden. Is sterk verouderd.
Aangezien we ook mensen ontvangen in het bijenhuis ontvangen is hiervoor zelf een toiletgroep nodig. Rolstoel toegankelijk zelf.

Ook de huidge electrische installatie MOET worden vervangen. Hierover is geen discussie mogelijk. Normen zijn hier van toepassing.

Ook is het jammer dat veel van jullie niet op de ALV zijn geweest.
Hier is namelijk een spreker geweest die onderzoek doet naar de gevolgen van bestrijding middellen op bijen en hommels ook op langere termijn.
Hij heeft dan ook behoorlijk kritisch geregeerd op de uitzending van Zembla, waardoor je een ander kijk krijgt op de uitzendning van Zembla.

Na de vele reacties van jullie allen had ik de behoefte om toch even te reageren.
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 14 apr 2011, 22:52

Poging 2: tekst kwijt. webpage expired. Ggrr.

We vallen van het een in het ander. Maar waarom niet? Allemaal ter aanleiding van de nabespreking van de ledenvergadering.

Je kunt je natuurlijk afvragen of zo'n groot en verouderd gebouw als het Bijenhuis (nu electra en sanitair, maar straks het asbest? dak) wel wilt hebben als vereniging en ook als leden die het moeten onderhouden!! Wat heeft het te bieden? Ik ben er in de bijna 12.5 jaar dat ik lid ben, welgeteld eenmaal geweest om een aantal kleine boodschapjes te doen. Die boodschappen waren eigenlijk voor wijlen VBBN depothouder Frans van Tongeren (De Bijzaak in Joppe) die mij ‘de vrouw met de meest mooie schaterlach = Marjan Hensen? wilde tonen of beter gezegd wilde laten horen; maar dat is een ander verhaal.

Het gebouw stamt uit de beruchte tijd van Van Rappard:
“Als teken van een vroegere grootheid bleef bestaan het Bijenhuis, ooit in de voorstelling van Van Rappard verenigingscentrum annex handelscentrum voor de imkerij annex proefstation annex wetenschappelijk instituut voor de bijenteelt.”
...
Op een cruciaal moment in 1990 redde een onverwachte stijging van de winst de afdeling [JP: Afdeling Handel], die meer dan zeventig jaar voorwerp van kritiek was geweest en die de vereniging ongelooflijk veel geld heeft gekost.”

In de positie van de vereniging zullen geen wezenlijke veranderingen optreden: een betrekkelijk kleine vereniging van hobbyisten in een ruim zitten pak.

Citaten zijn uit: 100 jaar imkeren van Wien Top. Blz. 260.
Worden die alweer uit het jaar 1997 stammen maar die nog steeds (meer) bewaarheid worden. Ik heb het boek destijds met rode oortjes gelezen.

Alternatieven?
Voor de noordelijke (was ik eerst) of de zuidelijke imkers is het Bijenhuis uberhaupt niet echt 'handig' gelokaliseerd. Waarom niet 3 a vier kleine dependances, bijv. 1 in Noord Nederland, 1 in Zuid Nederland en 1 in Midden Nederland. Die laatste kun je dan als hoofkantoor bombarderen. In feite hoeven die gebouwen niet groot te zijn; de ledenadministratie kan in feite op een kantoortje van 3 bij 3 worden gevoerd. Je zou een multifunctionele ruimte moeten hebben voor vergaderingen, lessen, workshops en lezingen. Ook zou het bestuur eens moeten nadenken of zij zich niet meer zou moeten focussen op de randstad!? Amsterdam? Daar zit volgens mij het nieuwe imkerpotentieel. In ieder geval wonen daar de meeste mensen en zeker niet in Wageningen.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 14 apr 2011, 23:48

Jan korte reactie op jouw stukje.

het is idd gemakkelijk schoppen tegen de bestuurders. Bovendien kunnen ze hun zichzelf hier niet verdedigen (of doen ze dat niet). Dat schoppen is overigens niet mijn bedoeling. Er gebeurd natuurlijk veel achter de schermen. Zo ben ik bijv. blij als imker dat mijn vereniging voor mijn belangen opkomt in Den Haag (zie Zembla discussie), alhoewel velen hier het standpunt mbt de bezorgdheid van pesticide gebruik lang niet ver genoeg vind gaan. Ook vind ik de brief die per mail verzonden is naar elk ('digitaal') lid een goed staaltje van terugkoppeling met de achterban en laten zien dat de vinger aan de pols is.

Je hebt idd ook gelijk dat een aantal zaken uit (direct) uit de NBV komen. Zelf heb ik een een aantal jaar geleden met jou te maken gehad ivm een AVB besmetting dicht in de buurt van mijn stand. Ook al heb ik geen NBV gezien, het komt er wel uit voort. (Nadeel is dan wel weer dat ondanks dit een 'verenigingsactiviteit' is er geen enkele inspraak is. Zo had ik veel liever gezien dat die stand was geruimd; maar dat is een andere discussie die misschien eens in de NBV zou kunen worden gevoerd kan worden: herintroductie stamping out!??). Ook de landelijke imkerdag gaat onder de vlag van de NBV. En wat te denken van dit forum? Etc. Er zijn nog wel een aantal zaken die beter kunnen: bijv. drachtplantencommisie en ledenwerving. Daar hoor je weinig van.
Niettemin houd de vereniging, zoals Hennie het ook noemt, een paternalistische inslag. Met betrekking tot het bijenhuis: men zag 5 jaar geleden toch ook al dat de boel zwaar verouderd was? Regeren is vooruitzien zien en een consequentie daarvan is op tijd geld reserveren als je het mij vraagt.

JP
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 15 apr 2011, 00:03

Ik wilde de titel van dit onderwerp veranderen. maar dat kan dus niet meer?
JP

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: NBV ledenvergadering

Bericht door Wim Joosten » vr 15 apr 2011, 08:36

Het onderwerp krijgt nu een wending. Over wat er nu geschreven wordt wil ik het volgende even kwijt.
Ik weet dat het hoofdbestuur echt heel veel tijd steekt in de NBV. Bijna elke dag vele uren, misschien soms wel de hele week door. Ik wil daar in ieder geval mijn waardering voor uitspreken.
Het Bijenhuis heeft in het land op verschillende plekken depothouders. En ik vind als noorderling Wageningen een geschiktere locatie dan Amsterdam. En ik vind het Bijenhuis een mooi pand waar cursussen, lezingen, vergaderingen, enz. gehouden worden. We hebben ons 10-jarig bestaan er ook gevierd.
Dit forum wordt niet beheerd door de NBV. We krijgen wel subsidie maar de NBV bepaalt niet wat hier wel of niet geschreven wordt. Daar is nog nooit een woord over gevallen vanuit de NBV.
Wat de verenigingen doen, zoals die ziektebestrijding, dat gaat allemaal onder de vlag van de NBV. Die mensen hebben daarvoor een cursus gehad. De NBV organiseert drie studiedagen op drie verschillende plaatsen in het land.
Ik zelf zit in projectgroep NoN-Bijeen, een samenwerkingsverband van de Groepen Friesland, Groningen, Drenthe, Oost-Overijssel, en een afgevaardigde van het hoofdbestuur NBV. Dus onder NBV-vlag. Wij hebben al heel wat beginnerscursussen, gevorderdencursussen, cursussen koninginnenteelt, opleiding bijenteeltleraar in het Noorden georganiseerd. Momenteel zijn we bezig met het organiseren van een cursus bestuivingsimker. We hebben samenwerking met regio Weser-Ems (D). Samen met hun al vele studiedagen georganiseerd. We zijn bezig met het hoe te organiseren van bestuiving in het Noorden. En we hebben nog veel meer dingen geregeld en georganiseerd t.b.v. de imkerij. En het gebeurt allemaal door vrijwilligers en onder de vlag van de NBV. En elders in het land gebeurt er volgens mij ook genoeg onder de vlag van de NBV om de imkerij te bevorderen.
Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten