het blad BIJEN

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Re: het blad BIJEN

Bericht door Frans vanTongeren » do 24 nov 2005, 12:35

Applaus voor Henk..!

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: het blad BIJEN

Bericht door maartenkleijne » do 24 nov 2005, 15:06

Precies Frans!

Bestuursleden die hun tijd en gezond verstand investeren in een imkervereniging zijn niet uit op macht.
Hun beloning is dat ze een centrale hoofdrol mogen spelen in de promotie van hun geliefde hobby.

Machtspelletjes kunnen heel vermoeiend zijn, dus verstandig bezig zijn is voor bestuursleden van een imkervereniging veel meer bevredigend.
Iemand die uit is op macht -en daarvoor slim genoeg- gaat iets doen waar macht meer oplevert dan in een bestuursfunctie van een imkervereniging.

Met of zonder geschreven redactiestatuut: het bestuur zal wel wijzer wezen dan voor de vereniging waardevolle en onmisbare redactieleden tegen de haren instrijken.

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: het blad BIJEN

Bericht door Ed Pieterse » za 26 nov 2005, 21:09

Beste mensen,
Henk van der Scheer heeft natuurlijk gelijk. De nieuwe redactie van bijen zal zeker integer zijn en niet subjectief handelen bij het afdrukken van artikelen.
Het blad BIJEN zal doorlopen tot eind 2006 en pas in 2007 komt er een nieuw blad uit. De hoopvolle verwachting is A4 formaat, alles in kleur en hopelijk iets meer ruimte.
Maar heeft niemand zich nu niet eens afgevraagd, waarom de nieuwe vereniging eigenlijk een eigen blad wil.
Zou het soms zijn dat de huidige redactie misschien niet voldoet aan de wensen van de VBBN en ZLTO? Dit gaat altijd buiten het gezichtsveld van buitenstaanders om en daar kom je nooit goed achter.
Wie weet is de huidige redactie iets te rigide en is woord en wederwoord iets wat niet in hun vaandel staat? Worden er soms geschreven stukjes door leden te veel ingekort of veranderd? Is de selectie van de ingezonden stukjes wat subjectief?
We kunnen toch niet zeggen dat de huidige besturen van de VBBN en ZLTO achterlijk zijn. Het is een optimale prestatie dat er nu tenminste 2 verenigingen samengaan, en tevens een voorbeeld voor de andere verenigingen. Dit zijn democratische besluiten, die op de jaarvergaderingen worden bekrachtigd.
Dan zal het met een toekomstige nieuwe redactie ook wel goed gaan.
Ed Pieterse

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: het blad BIJEN

Bericht door Tieme » ma 28 nov 2005, 15:44

Beste allemaal,

Het zou wel jammer zijn als het formaat van Bijen veranderd. Ik was ooit lid van Beeworld (IBRA), maar toen dat blad op A4 formaat verscheen leek het net of er ook meteen niets meer in stond (er is niet perse een relatie hoor) en heb ik het maar opgezegd.

Ik vind het huidige formaat mooi en handig. En omdat ik de bladen bewaar (en inbindt) zou ik het jammer vinden als er een nieuw formaat komt.

Wat betreft de drukte om een onafhankelijke redactie; daar begrijp ik weinig van. Het blad bijen heeft nauwelijks als taak misstanden aan de kaak te stellen waarvoor vrije nieuwsgaring een noodzaak is.
Belangrijker is dat het blad imkers goed informeerd over techniek en evenementen en dat het blad allure genoeg heeft om ook bijna-imkers over de streep te krijgen zodat we het aantal imkers weer geleidelijk kun laten toenemen.

Misschien dat ik het wel belangrijker vind dat artikelen goed worden tegengelezen om eventuele onjuistheden weg te kunnen vangen, dan dat de redactie onafhanelijk is

Vriendelijke groeten,

Tieme

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: het blad BIJEN

Bericht door Henk Klok » ma 28 nov 2005, 16:08

Ik vind het huidige formaat mooi en handig. En omdat ik de bladen bewaar (en inbindt) zou ik het jammer vinden als er een nieuw formaat komt.
Precies, ik zou het ook jammer vinden als het blad op A4 formaat uit zou komen. De huidige grootte voldoet prima, en ingebonden levert dit een mooi formaat boek op.

groet,
Henk

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: het blad BIJEN

Bericht door Ed Pieterse » do 01 dec 2005, 10:30

Het huidige blad BIJEN is ongeveer 31% kleiner dan A4.
Een A5 blad is ongeveer 28% kleiner als het blad BIJEN. Wat het percentage is wat de drukkosten omhoog zullen gaan bij een A4 formaat is mij onbekend, maar dat zal zeker minder zijn dan 31%.
Als men meer bladzijden wil inscheren, zal het de drukkosten zeker proportioneel beïnvloeden.

Wat mij interesseert is dat er meer artikelen afgedrukt kunnen worden voor de imker op een A4 blad.
Als ik het zo beluister lijkt het dat het aanbod van artikelen groter is dan de beschikbare ruimte. Ook worden er vaak veel artikelen ingekort wegens ruimte en niet wegens overtollige tekst.

Ik wil nog niet echt kiezen voor een bepaald formaat, maar het lijkt me goed om er over na te denken, want de vraag zal gegarandeerd komen. Zo goed als wat men wil, wat betreft een blad in kleur. Daar ben ik zeker voor en het zal dan ook tevens aantrekkelijker worden voor advertenties.

Ed Pieterse

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: het blad BIJEN

Bericht door Tieme » do 01 dec 2005, 11:33

Hallo,

Je zou zeggen dat de lengte van een artikel niet wordt beperkt door het bladoppervlak, maar meer door het maximum aantal paginas dat men wil uitgeven. Ik kan me voorstellen dat er gekozen is voor een aantal paginas, en dat alles daar dan in moet passen. Dit zal ongeacht het formaat het geval zijn.

Tieme

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: het blad BIJEN

Bericht door piml » wo 04 jan 2006, 16:49

Als journalist en imker met plezier de discussies op het forum weer gevolgd. Net als in de imkerij is ook de journalistiek volop in beweging. Stilstaan betekent namelijk achteruit gaan!

In Belgie en Duitsland wordt het blad op A4-formaat uitgebracht. Het Deutsches Bienen Journal is werkelijk om van te smullen!!!

'Ons' maandblad heeft veel tekst (soms twee pagina's naast elkaar) met kleine lettertjes, die door de vergrijzende imker steeds moeilijker te lezen is. Dus daar zal je wat aan moeten doen. Daarnaast vind ik als journalist dat de schrijvers van het nieuwe maandblad best wel een beetje journalistieke achtergrond mogen hebben. Althans de eind- cq. hoofdredacteur. Er wordt nu te vaak in spreektaal geschreven, hetgeen bij collega's van mij op de redactie nog wel eens als knullig wordt omgeschreven.

Totslot wens ik diegene(n) die een nieuwe redactie(raad) mag aanstellen veel succes en sterkte. Voor een bepaalde groep mensen zal je het namelijk nooit goed doen!!


Groeten,

Pim Lemmers

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: het blad BIJEN

Bericht door jjmvaningen » do 12 jan 2006, 18:17

vraag: als de vbbn en de zlto uittreden uit het blad Bijen is dat hun goed recht. wel doet de vraag zich dan voor welke kosten aan het uittreden zijn verbonden. gebruikelijk is dat als meerdere partijen een financiele verplichting aangaan (bijvoorbeel de gezamenlijke uitgave van het blad BIjen) en 1 van de partijen besluit uit te treden (of meerdere partijen treden uit) er sprake is van een afkoopsom voor de uittredende partij.
a. speelt dat bij uittreding van vnnn&zlto?
b. over welk bedrag praten we dan?

(ik zie de contributie ander wel weer omhoog gaan, en betalen we alsnog het gelag)

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: het blad BIJEN

Bericht door maartenkleijne » do 12 jan 2006, 20:34

Maak je niet ongerust Jim, het blad Bijen wordt gewoon aan het einde van de looptijd van de contractuele verplichtigen opgeheven. Kost niks dunkt mij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten