Uit de hoofdbestuursvergadering van de VBBN

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
secretariaat VBBN
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 29 jan 2003, 10:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Uit de hoofdbestuursvergadering van de VBBN

Bericht door secretariaat VBBN »

Uit het Hoofdbestuur
Door Rob Nijman, secretaris.

De vergadering van 18 november had weer een gevulde agenda.
Elke vergadering is er een werkverslag van de voorzitter, Jos Plaizier. In deze notitie schrijft hij kort alle activiteiten die hij de afgelopen periode heeft gedaan voor de vereniging. Enkele activiteiten zijn: vergadering hoofdbesturen ZLTO en VBBN, lerarendag, een lezing geven bij de afdeling Assen i.v.m. 100 jarig bestaan, sollicitatiegesprek met een mogelijk nieuwe penningmeester, vergadering commissie organisatie ZLTO en VBBN, rouwdienst Frans Janssen, najaarsvergadering van de Nederlandse Entomologische Vereniging en het najaarsoverleg met de redactie van het blad BIJEN. Zo geven een aantal activiteiten weer stof tot gesprek.

Van de overige bestuursleden zijn korte verslagen ontvangen van de bezoeken die door hen zijn gebracht aan de vergaderingen van de groepen. Daaruit komen de nodige vragen waar het HB weer antwoorden op moet geven. Opvallend is dat deze vergaderingen goed worden bezocht. Het HB vindt dit belangrijk omdat deze vergadering een belangrijke schakel is in de communicatie binnen onze vereniging. Zo organiseert de groep Friesland één maal per jaar een “vakavond” voor imkers. Telkens met een ander thema. Groep Noord-Holland is op zoek naar ook zo’n activiteit. De groep Rivierengebied met andere groepen maken zich grote zorgen over de kleine kastkever. Groep Veluwe-Zuid afdelingen zijn actief met de promotie op scholen van bijenhouden. Positief is door alle groepen gereageerd op het gratis verstrekken van 10 CD-rom “Honingbijen en andere insecten” per subvereniging. Dit als een stimulans de bijenteelt te promoten! Groep Achterhoek doet verslag van de gehouden excursie naar een imker in Dingden (Duitsland). Het teruglopend aantal imkers geeft zorgen.
Maar in de meeste groepen wordt wel melding gemaakt van goede aantallen cursisten bij beginnerscursussen.
Op alle vergaderingen zijn actuele mededelingen gedaan over de gesprekken ZLTO en VBBN, de stand van zaken enquête blad BIJEN, aandacht gevraagd voor het Dick Vunderink Fonds, de bestuurscursus en de nieuwe commissie Onderzoek.

Met tevredenheid is teruggekeken naar het eerste overleg met de bijenhoudersbond ZLTO. Voor meer informatie kan ik u verwijzen naar het eerste informatiebulletin over dit onderwerp. Dit informatiebulletin is te vinden op de sites http://www.bijenhouden.nl,
http://www.vbbn.nl, http://www.bijenhouders-zlto.nl en in het blad BIJEN.

Er zijn werkafspraken gemaakt door de leden van het HB om tekst aan te leveren voor het jaarverslag 2004. In dit jaarverslag moet verantwoording komen van het activiteitenplan 2004.

Een start is gemaakt door de commissie Onderzoek. Deze commissie is ingesteld op verzoek van de ALV 2004. Deze commissie adviseert het HB over onderzoeksvoorstellen. Hiermee krijgt u als imker gelegenheid uw wensen kenbaar te maken wat er met uw bijdrage van € 4,54 zou kunnen gebeuren. Het uitgebreid voorstellen van deze commissie vindt u elders op deze pagina.

De laatste vergadering van het HB in 2004 is op donderdag 16 december geweest. Het is meestal een korte vergadering zijn. Het HB heeft kennis gemaakt met een kandidaat voor de post penningmeester. Verder staat die middag in het teken van de kerst. Volgens traditie is het HB samen met het personeel en de vrijwilligers van het Bijenhuis en zij het de kerstpakketten die de feestvreugde verhogen.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uit de hoofdbestuursvergadering van de VBBN

Bericht door Els Kleijnendorst »

rouwdienst Frans Janssen


HB leden en bureausecretaris VBBN,

Bovengenoemde 3 woorden uit het verslag van de secretaris VBBN, Rob Nijman, troffen mij zeer. Natuurlijk was bekend dat Frans al lange tijd ziek was en dat het vooral het laatste half jaar slecht met hem ging. Maar waarom is in deze rubriek geen bericht van zijn overlijden geplaatst? Velen van ons kenden hem immers persoonlijk.

Door zijn vele functies heeft hij zich decennia lang ingezet voor de bijenhouderij op bestuurlijk niveau: HB-lid, lid van de commissie Honing, voorzitter van de Vrienden van Ambrosius, en ongetwijfeld nog veel meer. Ook was hij een belangrijke promotor van de verbetering van de bijenweide en vertelde daar graag over. En bij landelijke bijeenkomsten ontbrak hij zelden, en altijd was daar een hartelijk weerzien en een gesprek over de bijenhouderij op dat moment.

Het bericht van het overlijden van Frans op deze plaats was daarom zeker wenselijk geweest. Nu is het afgedaan met 3 kille woorden in een verslag. Frans Janssen had toch wel iets meer verdiend.

Els Kleijnendorst
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Uit de hoofdbestuursvergadering van de VBBN

Bericht door Frans vanTongeren »

Dag Els,
'Rouwdienst Frans Janssen' heeft me ook verbaasd.
Waarschijnlijk heeft Rob Nijland die grote, indrukwekkende man met mooie stem en inspirerende bewoordingen niet gekend. Anders zou hij wel een pagina aan Hem hebben gewijd.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uit de hoofdbestuursvergadering van de VBBN

Bericht door Oude Essink »

rouwdienst Frans Janssen


Ook mij heeft dit berichtje "tussen neus en lippen" diep getroffen; Frans was geen imkerforumman, maar in en buiten de VBBN een zeer bekend en zeer aimabel imker en bestuurder; niets was hem teveel en hij bewoog zich overal. Ik heb hem veel meegemaakt, toentertijd in het regiobestuur van Gelderland waar hij kwam als vertegenwoordiger van het hoofdbestuur: voor mij was hij daar een vredesduif, al heeft hij mij niet binnenboord kunnen houden; In het bijzonder ken ik hem van "de vrienden van Ambrosius": zijn liefde voor bijen planten en bloemen hebben mij zeer geïspireerd. Dank je Frans,

hennie oes Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten