nieuw beleid

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

nieuw beleid

Bericht door Romée van der Zee »

Wat moeten de hoofdzaken zijn van een eigentijds (imker)verenigingsbeleid. Lever je eigen bijdrage, denk mee. (het is niet de bedoeling de discussie over deze punten hier te voeren. Daar zijn andere rubrieken voor. Het gaat om het inventariseren van wat wij wij als belangrijk zien).

Wat mij betreft:

- instandhouding van oorspronkelijke bijen vanwege de bedreiging door de import van exotische bijenrassen. De genetische variatie binnen locale populaties is van groot belang vanwege het behoud van biodiversiteit en als noodzakelijke genenpool.
Voor een vereniging is de discussie hierover zeer moeilijk omdat het voorspelbaar beladen wordt met hevige emoties, terwijl de uitvoering van beleid afhankelijk is van een breed draagvlak.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: nieuw beleid

Bericht door maartenkleijne »

Drachtverbetering is al een thema.
Ik denk dat er twee nieuwe sporen meer in opkomst zijn voor een sterke vereniging:
-samenwerking met landbouworganisaties in het kader van braakregelingen
-samenwerking met natuurorgansaties in het kader van natuurontwikkeling

Romee, ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt met de inheemse bij: enerzijds zeg je terecht dat dit thema emotioneel beladen is voor een vereniging, anderzijds denk ik ook dat je bedoelt dat de vereniging hiervoor onmisbaar is b.v. voor regionale afspraken zoals in het verleden spontaan op Texel.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nieuw beleid

Bericht door Piet Jager »

Om dit goed uit de verf te laten komen dienen we onderscheid aan te brengen tussen directe en indirecte belangen. De directe belangen zijn niet zo moeilijk aan te geven, maar de indirecte belangen zijn minder traceerbaar en voor velen nauwelijks inzichtelijk. Maar met elkaar zouden we toch een aardig beeld kunnen geven, hoe de nieuwe belangenbehartiging en dienstverlening door een nieuwe organisatie er uit zouden moeten zien.

!Piet
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: nieuw beleid

Bericht door Romée van der Zee »

Maarten, zoals jij het verwoordt bedoel ik het.
Piet, Laat eerst maar spontaan datgene komen wat ieder zich bij een hedendaags beleid voorstelt. Kunnen we later wel een verstandig onderscheid proberen te maken.
R.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: nieuw beleid

Bericht door Piet Jager »

De hoofdzaak voor mij om lid te zijn van een plaatselijke afdeling (vereniging) is het delen van de fascinatie en de gedrevenheid in het omgaan met bijen met andere mensen. In de afdeling wordt het imker zijn beleefd en doorgegeven. Het gaat mij momenteel niet zo zeer om de bijen, dan wel om de man/vrouw achter de bijen. Allemaal verschillende mensen en toch een gemeenschappelijke binding met het bijenvolk uit commerciële, spirituele, milieubewuste en/of natuurbelevende overwegingen.

Verder:

- een goed vakblad
- sterke accenten leggen op meer natuurlijk bijenhouden.

!Piet
Gebruikersavatar
croy
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 35
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: noord Brabant NL
Contacteer:

Re: nieuw beleid

Bericht door croy »

De hoofdzaak voor mij om lid te zijn van een plaatselijke afdeling (vereniging) is het delen van de fascinatie en de gedrevenheid in het omgaan met bijen met andere mensen. In de afdeling wordt het imker zijn beleefd en doorgegeven. Het gaat mij momenteel niet zo zeer om de bijen, dan wel om de man/vrouw achter de bijen. Allemaal verschillende mensen en toch een gemeenschappelijke binding met het bijenvolk uit commerciële, spirituele, milieubewuste en/of natuurbelevende overwegingen.

Verder:

- een goed vakblad
- sterke accenten leggen op meer natuurlijk bijenhouden.

!Piet



Ik ben bij een vereniging gegaan voor het uitwisselen van kennis en zodoende verder te komen in het imkeren, wat doe ik goed en wat doe ik fout!!! Twee weten meer dan een, ook ben ik benieuwd hoe andere imkers dingen doen of niet doen en waarom. Verder vindt ik de informatie via het bijenblad zeer waardevol en probeer ik daar mijn voordeel met te doen.

Croy
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: nieuw beleid

Bericht door Frans vanTongeren »

Van de Nederlanders is 1 op de 2500 personen .., imker!
Maar, wij bestrijken wel het Nederlands landoppervlak met onze hobbie.
Op elke anderhalve vierkante kilometer speurt een bijenvolk naar nectar.
Als vakmensen vormen wij een minigroepje, maar onze invloed op het natuurlijk gebeuren, is toch behoorlijk merkbaar.
Daarom is het van belang dat wij contact met elkaar houden. Dat wij elkaar bijstaan en de moed er voor elkaar in houden als het eens wat tegenzit.
Een feestje vieren of samen een inwinteringsmaal houden, schept een band of verstevigt die band.
(Wij vinden dat zo gezellig dat wij in het voorjaar tevens een uitwinteringsmaal houden.)
Als er voldoende dynamiek in de vereniging zit, kun je als imkers nog wat aan de weg timmeren.
Groen moet je doen!
(Maar daar denkt ons demissionaire bewind anders over; zij lijken het groen..grijs te willen maken!)
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: nieuw beleid

Bericht door maartenkleijne »

De Primorski discussie die hier en daar op het Forum woedt, zou gebaat zijn bij een VBBN paraplu. Het is heel loffelijk dat hij dankzij het initiatief van Ed Pieterse gaande is. Maar een VBBN standpunt van 'dit moet dringend onderzocht worden' zou de discussie soms minder persoonlijk maken, terwijl nog steeds het persoonlijk initiatief even onontbeerlijk blijft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten