Lidmaatschap bijenvereniging een 'must'

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Lidmaatschap bijenvereniging een 'must'

Bericht door wilde »

zelf ben ik geen lid van een bijenvereniging maar heb twee zwagers die ook bijen hebben.
Jack , heb je een speciale reden om geen lid te zijn (van de VBBN natuurlijk!)? Het valt me van je tegen. Zijn die zwagers ook geen lid?
Dan mis je wel wat informatie. Het Bijenblad is tegenwoordig - op de belachelijke verslagen van de diverse miniverenigingen na dan - redelijk leesbaar. Ik ben ook nog lid van de BBV (buckfastimkers). Samen is dat heel nuttig. Ook als de plaatselijke vereniging niet erg actief is, is het toch leuk anderen uit je omgeving af en toe te kunnen ontmoeten. Voor de contributie behoef je zoiets toch niet te laten? Ik ken enkele imkers in mijn buurt die geen lid zijn en ik kan je verzekeren dat ze veel missen. Met name recente ontwikkelingen op het gebied van onderzoek en bestrijding van parasieten, bijenziekten enz.
Stelling: het is een 'must' om als imker lid te zijn van een imkervereniging.

Groeten, Albert
Kees van Gortel
Berichten: 92
Lid geworden op: do 15 nov 2001, 20:37
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lidmaatschap bijenvereniging een 'must'

Bericht door Kees van Gortel »

Albert,

Probeer je in te leven... Er zijn genoeg redenen te bedenken om géén lid te zijn van een (imker)vereniging. Misschien leuk om de motieven eens te rubriceren.
Waarom ben ik lid? Voor de gezelligheid van de plaatselijke afdeling, soms is het blad wat eenzijdig op één onderwerp gericht. Ik geloof dat ze het dan een thema nummer noemen. Ja, en dat gezeur over al die ziektes, je zou er zelf ziek van worden.
En verder? PPO-bijen zal ook wel goede dingen doen, maar de gewone man merkt daar weinig van. We zijn blij met het Bijenhuis, maar dat is weer niet "echt" verbonden aan lidmaatschap, gelukkig maar...
Zo tussen de regels door lees ik dat jij er ook van probeert te genieten, kijk en daar gaat het om. Jack waarschijnlijk ook.
VBBN, niks mis mee. ANI ook nie trouwens, de anderen ken ik niet. Het aardige is trouwens zonder stickertje allemaal gezellige imkers, somige dragen zelfs 2 stickertjes, dat is pas sociaal, kan natuurlijk niet in de bijenwereld, maar bij mensen wel.

hgr. Kees uit Gortel
Henkn
Berichten: 38
Lid geworden op: do 18 okt 2001, 09:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lidmaatschap bijenvereniging een 'must'

Bericht door Henkn »

zelf ben ik geen lid van een bijenvereniging maar heb twee zwagers die ook bijen hebben.
Stelling: het is een 'must' om als imker lid te zijn van een imkervereniging.

Hallo Albert!

Ik heb het helemaal met de stelling eens: Het is een 'must' om als imker lid te zijn van een imkervereniging.

grts

Henk Noppe
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Lidmaatschap bijenvereniging een 'must'

Bericht door Romée van der Zee »

Het is zoals overal. Je hebt als imker een persoonlijk belang, dwz het wel en weh van je bijenvolken. Er is ook een gemeenschappelijk belang. Imkers hebben er baat bij als er onderzoek wordt verricht naar ziekte, als er gereageerd wordt op onverdraagzaamheid tegen bijen(poep), als het gaat om de plaatsing van bijen in natuurgebieden, enz enz. Uiteindelijk is het algemeen belang een welbegrepen eigen belang. Welbegrepen door wie verder kijkt dan zijn eigen imkerij.
Voor dat algemeen belang is een vereniging nodig. En er kan alleen maar effectief worden opgetreden, als die imkerverenigingen adequaat, en eendrachtig opereren. Daar zijn leden voor nodig die hun verstand gebruiken en hun mond open doen, of nog beter, die een heel praktische bijdrage leveren.

Niet bepalend is of die verenigingen nu goed functioneren, maar hoe jij ze laat functioneren. Dat is een 'must' die je alleen jezelf op kan leggen.
Romée
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Lidmaatschap bijenvereniging een 'must'

Bericht door wilde »

Probeer je in te leven... Er zijn genoeg redenen te bedenken om géén lid te zijn van een (imker)vereniging. Misschien leuk om de motieven eens te rubriceren.
Kees, ik kan werkelijk geen goede argumenten verzinnen om geen lid te zijn. Jij doet alsof ze er zijn, maar noemt ze niet. Onzin-argumenten zijn:
1. De imkers in mijn omgeving zijn oninteressante of vervelende mensen en daarom wil ik ze niet ontmoeten.
Dan moet je lijkt me bij jezelf te rade gaan.
2. De plaatselijke club is praktisch ingeslapen. Er gebeurt nooit wat.
Wordt zelf actief en bied je aan als bestuurslid of activiteitenlid.
3. De contributie is belachelijk hoog ten opzichte van de voordelen. Dat kan of wil ik niet opbrengen.
Dat is erg relatief, maar deze vereniging is beslist niet duurder dan vele andere met gelijke faciliteiten. Jack kan met de opbrengst van 1 redelijk gevulde honingkamer van zijn wilgenhoning (van zijn vele volken) meer dan 1 contributie betalen!
4. Een gering deel van de contributie gaat naar PPO. Daar hoor ik nooit wat van en dus betaal ik daar niet aan mee.
Ook dat is relatief. Het aandeel van de contributie is erg gering, peanuts en niet de moeite van de discussie waard, wat PPO ook produceert. Ze doen overigens echt wel wat.
5. Het bijenblad is waardeloos. Het biedt geen recente informatie die voor imkers van belang is. Meer dan de helft van de contributie is daarvoor bestemd en daar doe ik dus niet aan mee.
Het blad is veel leesbaarder dan vroeger. Als het uitkomt lees ik het gelijk helemaal door. Dat doe ik niet met andere tijdschriften. Het is natuurlijk deels een voorkeur voor het onderwerp, maar dat zou niet zo zijn als het echt niets voorstelde.
6. Het algemeen belang van bijenhouden interesseert me niet.
Romée heeft hierboven goed aangegeven dat dit belang een ieder aangaat. Daar mag je niet aan voorbijgaan. Gezamenlijk kun je veel regelen en verantwoordelijkheid beter afstandelijk overzien en nemen. Contact met overheden als collectief heeft veel toegevoegde waarde.
7. Er is slechts één onderwerp dat mij behoorlijk irriteert. Dat is de verscheidenheid van verenigingen, die na mislukte fusiepogingen gewoon blijft bestaan. Ik ben daarin veel radicaler dan mijn bestuurders. Ik was al lang gestopt met samenwerking. Nu wordt het bijenblad nog steeds verpest met onzinnige verslagen over gezelligheidsavondjes in Brabant of Limburg, die geen enkele toevoegende waarde hebben. In het sop gaar laten koken zou ik zeggen en stoppen met die onzin. Het is werkelijk lachwekkend om in een klein land als Nederland meer dan 1 algemene imkervereniging te hebben. Hoeveel zouden er dan niet in Duitsland, Frankrijk, Australië of de USA bestaansrecht hebben? Inderdaad, duizenden die alle hetzelfde nastreven. Dat lijkt toch niet erg efficiënt. Dat imkers met Carnica´s of Buckfastbijen iets speciaals doen is wat anders. Daar heeft niet iedereen belang bij en/of belangstelling voor.
Echter: irritatie is niet altijd een goed argument om de kont tegen de krib te gooien, omdat emoties dan de hoofdrol spelen en niet de ratio!
Groeten, Albert

Punt 6 na het lezen van de reactie van Romée toegevoegd om het pleidooi wat completer te maken, want dat punt mag bij nader inzien eigenlijk niet ontbreken. Er zijn vast nog wel meer aspecten, maar het was niet uitputtend bedoeld.




Bijgewerkt door - wilde op 05/04/2003 23:04:12
Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lidmaatschap bijenvereniging een 'must'

Bericht door J A Verwijmeren »

Albert Romee
Waarom ik en mijn zwagers geen lid zijn van een Imkervereniging.
Het is nu ongeveer 20 jaar geleden dat mijn schoonvader is overleden, die een 30 tal volken had. Mijn zwager Ad bezat zelf 55 volken, en na het ovelijden een 85 tal. In dit zelfde jaar rond eind Julie trad er bijenstefte op echt zo massaal dat alle 85 volken totaal waren overleden, de dode bijen kon je echt met een ballast opscheppen, zeer triest allemaal. AID ingeschakeld deze met monster bijen naar de Ambrosiushoeve, geen resultaat, geen gif gevonden in eerst instantie.
Er werd verteld dat de bijen op het gebroken hartje hadden gevlogen.
AID kon geen dode bijen vinden in de kwekerij, maar ik als jager mocht er wel en ten alle tijden komen in de kwekerij, en samen met Ad monsters verzameld.
Via een neef van mij die vertegenwoordiger was en alledagen laboratotia en ziekenhuizen bezocht de monsters meegegeven en laten onderzoeken, resultaat ALDICARB met de stof TEMIK waaraan de bijen waren overleden.
Het op deze manier verkregen bewijs is niet rechtsgeldig
De vereniging en ook de bond liet mijn zwager letterlijk in de kou staan. Mijn schoonvader was koninklijk onderschijden voor 60 jaar lid en medeoprichter van de bijen bond. cq vereniging
Ik weet dat er verschil is in verenigingen.
Maar ik kan met jou meedenken en zal mij aansluiten. Ook zal ik kijken om mijn twee zwagers zover te krijgen om weer de draad op te pakken, met ons drieën hebben we momenteel 80 volken.

Groeten Jack



Bijgewerkt door - J A Verwijmeren op 06/04/2003 13:53:35

Bijgewerkt door - J A Verwijmeren op 06/04/2003 18:14:03
Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Lidmaatschap bijenvereniging een 'must'

Bericht door Romée van der Zee »

Dag Jack,
Ik ben blij met je reactie, en begrijp nu de achtergrond beter. Zelf heb ik in het verleden, om allerlei redenen ook wel eens de aanvechting gehad, om er een punt achter te zetten.
Ik ben echter gebleven, heb veel energie gestoken in de zaken die mijn hart hebben, en zie de ruim honderdjarige oogt wat frisser.
Romée
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Lidmaatschap bijenvereniging een 'must'

Bericht door wilde »

Jack, goed te horen dat je een aansluiting bij de club gaat zoeken. Waar een forum al niet goed voor is.............

In je bericht zeg je iets over de rechtsgeldigheid van bewijs. Daarbij doet het er mijns inziens niet toe wie het onderzoek doet maar is de procedure van belang. Je moet zekerstellen dat de monsterneming correct gebeurt (proces-verbaal, met getuigen) en het moet een laboratorium zijn dat een dergelijk onderzoek kan en mag uitvoeren en dat ook correcte procedures hanteert. Dat behoeft naar mijn mening dus niet persé PPO te zijn, al is het wel gemakkelijk via hen en de AID.

Met collegiale groet,
Albert de Wilde
Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten: 112
Lid geworden op: zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Lidmaatschap bijenvereniging een 'must'

Bericht door J A Verwijmeren »

Albert, daar zat het probleem de AID kon geen dode bijen vinden zeiden ze tegen ons, en wat ik gedaan heb als jager zo genaamd aan het jagen op konijnen de monsters verzameld samen met Ad.
De kwekerij daar moet ik ook de jacht gaan betalen, daarnaast waren in de omtrek nog meer imkers met dode volken, en als ik me niet vergis waren er totaal 250 dode volken. Dus ook een aardige schade post. De kwekerij zou indien veroordeeld niet meer de grond mogen ontsmetten met ALDICARB en het middel was door de betreffende instantie goedgekeurd, ook in hilvarenbeek werd ontkent dat bijen dood waren gegaan aan de stof TEMIK (door middel van proeven).
De grond werd in het voorjaar geinjecteerd en afgesloten met pastic.
De planten nemen de stoffen op en laat in de zomer tijens de dracht wordt er op deze bloemen gevlogen met het eerder genoemde resultaat.
Bijna onvoorstelbaar.
Sinds twee jaar zijn we bijna verlost van het euvel, ik hoef maar te bellen bij de eerste dode bijen en er wordt onmiddellijk bloemen gemaaid zodat er niet gevlogen kan worden door de bijen. Dit vindt meestal plaats in september als er bijna geen stuifmeel meer te halen is.

Mijn schoonvader heeft het gelukkig niet mee hoeven maken en zou op 25 April 101 jaar zijn geworden.

De groeten Jack
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten