Bestuivingsregeling 2003

Tijdschriften, activiteiten, nieuw beleid, fusies, pr enz.
Plaats reactie
henkvanderscheer
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 26 nov 2001, 09:31
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bestuivingsregeling 2003

Bericht door henkvanderscheer »

"Afspraken" over de bestuivingsregeling 2003

In de vergadering van de bedrijfsraad d.d. 24 maart j.l. is helaas niets besloten omtrent de bestuivingsregeling voor het jaar 2003. De VBBN had als enige, conform het verzoek van de secretaris van de Bedrijfsraad, tevoren schriftelijk aangegeven het advies van de stichting Stimulering Bedrijfsmatig Imkeren (SBI) in zake de adviesprijs te willen volgen. Uiteindelijk werd geen duidelijke overeenstemming bereikt, mede omdat de tijd om één en ander tijdig in 'Bijen' te publiceren, was verstreken. (Een raar argument naar mijn mening, maar wie ben ik om over de mening van de Bedrijfsraad te oordelen.)

Gevolg is dat de ZLTO op haar site heeft gezet dat er wel een overeenstemming is en dat voor het jaar 2003, de regeling van 2002 wordt voort gezet. Dit betekent dat het bestuivingsreglement van 1999 wordt gehanteerd, waarbij een adviesprijs wordt afgeven conform die van vorig jaar.

De VBBN vindt dit een ongelukkige gang van zaken. Wij zien verhuur van volken voor de bestuiving als een commerciële activiteit en dan mag voor de volken een redelijke prijs worden gevraagd. De huidige adviesprijs is in dat opzicht duidelijk te laag. SBI poogt dan ook niet voor niets die prijs ieder jaar wat op te krikken tot een aanvaardbaar niveau.
Voor 2003 zijn de adviesprijzen van SBI:
a. Voor plaatsing in open veld geldt een vergoeding van € 40,-- per volk per 3 weken of minder. Bij verlenging van de plaatsing geldt een toeslag van € 2,-- per dag.
b. Voor plaatsing onder glas of kunststof geldt een vergoeding van € 32,50 per week.
c. Voor bestuivingsobjecten waarvoor in opdracht van de teler speciale volken worden aangehouden en ingezet, gelden vergoedingen volgens afspraak.
d. De transportkosten van de volken worden vergoed met € 0,28 per km; afstand bijenstal imker - bedrijf teler.
Het bestuivingsreglement uit 1999 wordt dus gehanteerd met uitzondering van het artikel over de prijzen.

Henk van der Scheer
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Bestuivingsregeling 2003

Bericht door wilde »

een vergoeding van € 40,-- per volk per 3 weken
Dat is zeker geen te hoge prijs. Ik verhuur al jaren geen volken meer, omdat het niet past in mijn bedrijfsmethode. Toen ik dat 10 jaar geleden nog wel deed was mijn prijs voor circa 4 weken zaadteelt (F1 bloemkoolzaad) 100 gulden per volk. Met de inflatie mee zou dat nu zeker € 60 zijn.
Ik denk dat ieder die wél verhuurt moet onderhandelen over een redelijke prijs, zeker nu er waarschijnlijk meer dan ooit gebrek aan volken is. De genoemde prijs is mijns inziens een minimumprijs.
Ik heb mijn prijs altijd bepaald door te berekenen wat mijn gemiste honingopbrengst zou zijn bij alternatieve aanwending. Dat is een methode die in de economie niet ongebruikelijk is. Ik ging daarbij uit van 10 kg gemiste honing en dat is nog aan de lage kant.

Albert de Wilde
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bestuivingsregeling 2003

Bericht door Piet Jager »

Albert,

Des imkers strijd van binnen,
is honing...of standgeld (w)innen
.

!Piet
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bestuivingsregeling 2003

Bericht door Kroese »

Wil het ZLTO geen nieuwe prijsafspraken maken???
Hoe was hun reactie op de nieuwe (advies) prijs??


Nu zitten we weer met het zelfde vervelende gedoe als een paar jaar geleden.
Vlak voor de fruit dracht worden de reisleiders nog even geconfronteerd met een eenzijdig advies, en GEEN overeenkomst.

Nu kunnen de reisleiders in gevecht met de fruittelers!!!
Sommige hebben hun prijsafspraken al gemaakt, moeten die de afspraken weer openbreken???

Ik ben het met de prijsverhoging zeer eens, maar ik denk dat de fruittelers niet akkoord gaan.

Ik doe een dringend beroep aan de stichting Stimulering Bedrijfsmatig Imkeren (SBI) om alsnog afspraken te maken, zodat we volgend jaar weer naar de afspraken kunnen refereren.
Misschien kunnen we met de fruittelers afspreken dat ze volgens de ZLTO/SBI afspraak betalen. De SBI heeft dan nog een paar weken om duidelijkheid te geven.

Hennie Kroese
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Bestuivingsregeling 2003

Bericht door wilde »

Hennie, wat ik niet begrijp, is dat imkers niet zelf de afspraken maken met de fruittelers. Ik heb vroeger nooit via een ander bijenvolken geleverd of prijsafspraken gemaakt. Ik zou ook zelf de volken willen plaatsen en de fruitteler willen spreken. Wat is zijn spuitbeleid?
De adviezen zijn slechts richtlijnen. Als je anders wil, doe het dan.
Alleen als de markt een geringe vraag naar volken heeft, of als er plaatselijk een erg groot aanbod is, zou je een probleem kunnen hebben. Dan is gezamenlijk optreden beter (voor de prijs).

Ik reis zelf niet meer, omdat ik zonder reizen meer honingopbrengst heb (o.a. enkele hectaren appelboomgaard naast mijn erf), en ook de kasten niet kan tillen in de voorjaarsformaten.

Groetend, Albert de Wilde
Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bestuivingsregeling 2003

Bericht door Kroese »

Beste Albert,
Als een paar volken naar een kleine fruitteler brengt, kan ik me voorstellen dat je zelf de afspraken maakt.

Ik heb al zo'n 20 jaar afspraken met flinke bedrijven van gemiddeld 35 volken. Die telers zijn blij met een eenmalige afspraak met een bijenafdeling, i.p.v. zo'n 20 a 25 imkers over de vloer te hebben gemiddeld 4 volken. Onze imkers in de vereniging zijn er ook blij mee dat alles voor ze geregeld wordt. En wat het spuitbeleid betreft, daar hebben we ook al heel lang goede afspraken over, hetgeen niet betekent dat er niets mis kan gaan.

Maar bovenstaand was niet de aanleiding van mijn vorig mailtje.
Ik hoop dat het SBI daar nog wat duidelijker over kan worden.
Misschien kan Henk v.d. Scheer daar nog wat meer over zeggen.


Hennie Kroese..........



Bijgewerkt door - kroese op 11/04/2003 00:58:08
Imkerij Westland
Berichten: 143
Lid geworden op: do 21 feb 2002, 13:12
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Bestuivingsregeling 2003

Bericht door Imkerij Westland »

Hennie,
De VBBN had als enige, conform het verzoek van de secretaris van de Bedrijfsraad, tevoren schriftelijk aangegeven het advies van de stichting Stimulering Bedrijfsmatig Imkeren (SBI) in zake de adviesprijs te willen volgen.
Wellicht dat ik ergens overheen lees in het stuk van Henk maar ik zie Henk geen schuldige, zoals de sSBI aanwijzen,in zijn tekst.
In tegendeel, de sSBI heeft een advies gegeven en als enige heeft de VBBN (schriftelijk) aangegeven dit advies te willen volgen.
Kortom de schuld lijkt ergens anders te liggen en duidelijk niet bij de sSBI of VBBN.
Maarten
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten